TY - JOUR ID - 2119 TI - مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در دو گروه افراد افسرده و عادی در میان دانش‌آموزان دختر تهرانی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - سعدی پور(بیابانگرد), دکتراسماعیل AU - زارع, دکترحسین AU - قنبریها, ناهید AD - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور AD - Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 3 IS - 10 SP - 86 EP - 97 KW - حافظه بازشناسی KW - واژگان دارای بار عاطفی KW - افسردگی DO - N2 - هدف: حالات خلقی متغیرهای شناختی بسیاری از جمله توجه و حافظه را تحت­تأثیر قرار می­دهد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده با افراد عادی در میان دانش­آموزان تهرانی است. روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از میان 200 نفر دانش­آموز دختر مقطع متوسطه شهر تهران 60 دانش­آموز انتخاب شدند. کلیه آزمودنی­ها به گویه­های پرسشنامه افسردگی بک (1978)و مجموعه واژگان دارای بارعاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند.حافظه بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان موردارزیابی قرار گرفت.یافته­ها: پس از جمع­آوری داده­ها با استفاده از آزمون  tدر سطح 95/0 اطمینان بررسی شد. نتایج نشان داد در افراد افسرده در مقایسه با افراد عادی سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفی معنادار بود. نتیجه­گیری: افسردگی در افراد مبتلا منجر به سوگیری حافظه­ای واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی می­شود. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2119.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2119_c8700c86df12a280464e27b1c6cc6568.pdf ER -