TY - JOUR ID - 1590 TI - بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انواع جهت‌گیری هدف با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - دلاور, علی AU - اسماعیلی, نیلوفر AU - حسنوندی, صبا AU - حسنوند, باقر AD - استاد روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی AD - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی. AD - دانشجوی دکترای روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 36 SP - 59 EP - 78 KW - پیشرفت تحصیلی KW - جهت‌گیری هدف KW - خودتنظیمی KW - دانش‌آموزان DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناسایی سهم هر یک از متغیر­های انواع جهت­گیری هدف و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست. جامعه­ی آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه­ی دانش­آموزان سال اول دبیرستان­های پسرانه و دخترانه در شهر رشت که در سال تحصیلی 93- 1392 به تحصیل اشتغال داشتند. از بین دانش­آموزان 364 نفر (208پسر و 156دختر) با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و با توجه به حجم جامعه  انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش­نامه­ی راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گرو، پرسش­نامه­ی سنجش جهت­گیری­های هدف الیوت و مک گریگور بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده­های پژوهش از تحلیل رگرسیون چندمتغیره با استفاده از برنامه­ی کامپیوتری SPSS استفاده شد. نتایج مؤید این مطلب است که متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و جهت­گیری هدف تسلطی به‌صورت مثبت و جهت­گیری هدف عملکردی به‌صورت منفی پیش­بینی کننده­های معناداری برای پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان بوده و سهم راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در این زمینه بیش از سایر متغیرها است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_1590.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_1590_332d88e59a64c1049ed7c9e6be77a6d1.pdf ER -