TY - JOUR ID - 1585 TI - شناسایی موانع پیش روی توسعه مدارس هوشمند در شهر همدان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - سراجی, فرهاد AU - سرمدی انصار, حسن AU - عسگری مطیع, علی اکبر AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان(نویسنده مسئول) AD - مسئول ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان استان همدان AD - کارشناس تحقیقات آموزش و پرورش استان همدان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 35 SP - 159 EP - 180 KW - هوشمند سازی KW - مدارس KW - فاوا KW - موانع DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مربوط به موانع پیش روی توسعه هوشمند سازی مدارس از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس است. 400 نفر از معلمان و مدیران مدارس نمونه اصلی پژوهش را تشکیل می‌دهند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که گویه های مختلف آن به‌صورت اکتشافی، شناسایی و توسط افراد صاحب‌نظر بازبینی شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل از روش تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده گردید. قبل از انجام تحلیل عاملی به‌منظور رعایت پیش‌فرض‌های مربوطه، از آزمون کرویت بارتلت و برای بررسی کفایت نمونه و مناسب بودن داده‌ها از آزمون KMO استفاده شد. در استخراج عامل‌های اکتشافی، پنج عامل با محاسبه 23/46 درصد واریانس موانع پیش روی توسعه مدارس هوشمند را از دیدگاه معلمان و مدیران آشکار ساخت. نتایج نشان داد از دیدگاه مدیران و معلمان به ترتیب پنج عامل نیروی انسانی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، فرهنگی و مدیریتی به‌عنوان موانع هوشمند سازی مدارس نقشی اساسی دارند. همچنین با توجه به مقادیر شاخص‌های برازش مدل عاملی و مطابقت آن با ملاک‌های تفسیری آن‌ها، نتایج نشان داد مدل اندازه‌گیری چالش‌های هوشمند سازی مدارس از برازش خوبی برخوردار است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_1585.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_1585_40db3dabb5313be3bcac8353af1b1f88.pdf ER -