TY - JOUR ID - 1070 TI - کیفیت سنجی برنامه‌های درسی تحصیلات تکمیلی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - شکورزاده, رضا AU - ملکی, حسن AU - قصابی چورسی, مهدی AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 10 IS - 34 SP - 67 EP - 92 KW - آموزش عالی KW - برنامه درسی KW - ارزیابی کیفیت KW - تحصیلات تکمیلی DO - N2 -  هدف پژوهش حاضر، کیفیت­سنجی برنامه­های درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدف­های برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد 165 نفردانشجو و 53 نفراستاد در سال تحصیلی 92-93 می‌باشند؛ که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 114 نفر دانشجو و 46 نفر اعضای هیات علمی برآورد شدو از روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب با حجم در حیطه دانشجویان در سه گرایش مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب 40، 35 و 39 نفر نمونه را تشکیل می‌دهند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 68 گویه که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش­نامه از آزمون t تک نمونه‌ای و مستقل استفاده شده است. یافته­های حاصل از پژوهش، در حیطه دانشجویان حاکی از آن است: هدف­های برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی نتوانسته نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نماید و در حیطه اساتید عناصر راهبرد اجرایی و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند و عناصر هدف و محتوا نتوانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند. همچنین بین ویژگی­های دموگرافیکی دانشجویان و اساتید تفاوت معنی­داری وجود ندارد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_1070.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_1070_41a4b374c7b2c5c24bfbe59cb8e397e5.pdf ER -