TY - JOUR ID - 10316 TI - تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - یعقوبی, ابوالقاسم AU - نادری پور, حسین AU - یارمحمدی واصل, مسیب AU - محققی, حسین AD - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 15 IS - 52 SP - 217 EP - 237 KW - بهزیستی روانشناختی KW - ذهن آگاهی KW - نیاز به شناخت KW - سرمایه های روانشناختی DO - 10.22054/jep.2019.35337.2381 N2 - ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی یکی از وظایف مهم برای مدیران و متخصصان نظام آموزشی است. بهزیستی روان‌شناختی همواره در محیط‌های علمی مورد توجه روانشناسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین بهزیستی روان‌شناختی بر اساس ذهن‌آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایه‌های روان‌شناختی در دانشجویان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه آماری با استفاده از جدول برآورد کرجسی و مورگان به تعداد 375 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های مقیاس ذهن‌آگاهی براون و رایان، مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسشنامه سرمایه‌های روان‌شناختی لوتانز بود. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بین بهزیستی روان‌شناختی با سرمایه‌های روان‌شناختی (001/0>P؛ 730/0=R)، نیاز به شناخت (001/0>P؛ 505/0=R) و ذهن‌آگاهی (001/0>P؛ 382/0=R) همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. در ضمن ذهن‌آگاهی، سرمایه‌ روان‌شناختی و نیاز به شناخت 56 درصد از واریانس بهزیستی روان‌شناختی را تبیین می‌کنند. با توجه به اینکه متغیرهای ذهن‌آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایه‌های روان‌شناختی پیش‌بینی کننده‌های معناداری برای بهزیستی روان‌شناختی هستند، می‌توان با ایجاد و ارتقاء چنین ظرفیت‌هایی بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان را بهبود بخشید. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_10316.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_10316_c8d8da10f3b91479d4242e48cc9cc60d.pdf ER -