TY - JOUR ID - 10306 TI - پیش‏ بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده،خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - حجازی, الهه AU - عظیمی, عاطفه AD - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 15 IS - 52 SP - 15 EP - 43 KW - واژگان کلیدی: حمایت اجتماعی ادراک شده KW - خودکارآمدی تحصیلی KW - انتظار پیامد و راهبردهای یادگیری خودتنظیم DO - 10.22054/jep.2019.25482.1967 N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین سهم هریک از متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک‌شده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد در پیش‌بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان بود. روش: به این منظور 303 دانشجو (207 زن و 96 مرد) سال سوم و چهارم پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تصادفی انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به مقیاس حمایت اجتماعی ادراک‌شده (MSPSS)  زیمنت و همکاران (1988) پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی  (CASE) اون و فرامن (1988) مقیاس انتظار پیامد ((SOES لندری (2003) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دیگروت (1990) پاسخ دادند. طرح پژوهش حاضر همبستگی بوده و داده‌های پژوهش با استفاده از رگرسیون گام‌به‌گام مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. همچنین جهت مقایسه دختران و پسران در متغیرهای پژوهش از تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)  استفاده‌ شده است. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک‌شده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد توان پیش‌بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم را دارند. همچنین بر اساس یافته‌ها دختران حمایت اجتماعی ادراک‌شده و انتظار پیامد بیشتری را نسبت به پسران گزارش کردند و پسران نیز خودکارآمدی تحصیلی بیشتری نسبت به دختران اظهار کردند. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_10306.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_10306_a112403cf47b81c91fd55d5316e6580b.pdf ER -