دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
3
10
2007
12
22
مقایسة تأثیر تکالیف نوشتاری بر تفکّر انتقادی دانش آموزان پسر سال اوّل متوسطه ملایر در درسهای زیست شناسی و مطالعات اجتماعی
1
33
FA
دکتر محمد
عسگری
عضو هیأت علمی دانشگاه ملایر
دکتر علی اکبر
سیف
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر تکالیف نوشتاری بر تفکّر انتقادی دانشآموزان پسر سال اوّل متوسطة شهرستان ملایر و مقایسة تأثیر تکالیف نوشتاری در دروس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی بوده است. برای این منظور از دانشآموزان پسر سال اوّل متوسطه شهرستان ملایر، نمونهای به حجم 105 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای در قالب چهار کلاس انتخاب و کلاسهای انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل جایگزین شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از یک طرح شبه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و در کل از یک طرح عاملی 2×2 استفاده شد. تفکّر انتقادی آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمون با آزمون مهارتهای تفکّر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) اندازهگیری شد و پس از آن، تکالیف نوشتاری طراحی شده برای محتوای درس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی سال اوّل متوسطه، در طول5/4 ماه و به مدت 40 ساعت آموزشی، در دو گروه آزمایش اعمال گردید. امّا گروههای کنترل، بدون دریافت تکالیف نوشتاری، به فعالیتهای معمول خود ادامه دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA)و آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون تفکّر انتقادی آزمودنیها تفاوت معنیدار وجود ندارد. ولی تحلیل نمرات پس آزمون و افزایشی (تفاوت بین نمرات پسآزمون و پیشآزمون) آزمودنیها نشان داد که استفاده از تکالیف نوشتاری در تدریس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی تفکّر انتقادی دانش آموزان را افزایش داده است و این افزایش در هر دو درس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی در سطح کمتر از 01/0 معنی دار بود. درحالی که از مقایسة میزان تأثیر تکالیف نوشتاری بر تفکّر انتقادی دانش آموزان در دو درس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی معلوم شد که میزان این تأثیر از لحاظ آماری متفاوت نیست.
آزمون مهارتهای تفکّر انتقادی کالیفرنیا,تفکّر انتقادی,تکالیف نوشتاری
https://jep.atu.ac.ir/article_2115.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2115_8da2e98a932b61beae1961057ec4a81c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
3
10
2007
12
22
بررسی کاربردی بودن رشته تکنولوژی آموزشی از نظر دانشجویان و محتوای برنامه درسی مصوب
30
57
FA
دکتر محمدرضا
نیلی احمدآبادی
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
آموزش عالی، رسالت سنگینی در تأمین نیازهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد. از رسالتهای مهم آن، ارتباط با جامعه و رفع نیازهای آنست. متأسفانه علیرغم اهمیَت تجربه و لزوم کاربردی کردن دروس، شاهد اجرای ضعیف واحدهای عملی در نظام دانشگاهی هستیم. نبود صلاحیت لازم در خروجیهای آموزش عالی برای رفع نیازهای جامعه و ناکارآمدی دانشگاهها از جمله عواملی هستند که باعث شده تا متولیان امر آموزش عالی در بسیاری از کشورها مانند ایران، بازنگری برنامههای درسی را آغاز نمایند و با سیاست تمرکززدائی، اختیارات لازم را برای اصلاح برنامه به دانشگاهها تفویض نمایند. یکی از رشتههائی که بازنگری آن در اولویت قراردارد، رشته تکنولوژی آموزشی است، زیرا این رشته سرویس دهنده بسیاری از رشتههای دیگرست. تحقیق حاضر از نوع توصیفی کاربردی است و از دو بخش مکمَل یکدیگر تشکیل شده است. در بخش اول، سرفصل مصوب رشته تکنولوژی آموزشی با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و در بخش دوم از دانشجویان سال آخر در خصوص تئوری، نظری و یا تلفیقی بودن مباحث دروس تخصصی در یک تحقیق پیمایشی نظرخواهی شده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد در بسیاری از دروس تخصصی بین اهداف دروس، عناوین و زیرعنوانهای نوشته شده در سرفصل دروس با واحدهای عملی همخوانی لازم وجود ندارد. براساس نظر دانشجویان، کاربردی بودن دروس بین دو حد متوسط و خوب در مقیاس لیکرت است. این درحالی است که حدود یک سوم از ساعات دروس تخصصی باید به آموزش واحدهای عملی اختصاص یابد.
واحد عملی,واحد نظری,تکنولوژی آموزشی,بازنگری برنامههای درسی,ایران
https://jep.atu.ac.ir/article_2116.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2116_c78f73618bc81bf1702107ea082d910b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
3
10
2007
12
22
تأثیر موسیقی ملایم غیرکلامی ایرانی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر دوره راهنمایی
58
67
FA
مجید
حبیبی پور
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی
حمید
حبیبی پور
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد تربت جام.
مریم
حبیبی پور
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر علیرضا
رجایی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام.
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر موسیقی ملایم غیرکلامی ایرانی بر میزان پرخاشگری دانش آموزان پسر دوره راهنمایی میپردازد. این تحقیق یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون میباشد و کلیۀ دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان مشهد در سال تحصیلی 1386-1385، جامعه آماری آن را تشکیل میدهند. که از بین آنها به صورت تصادفی خوشهای، نمونه آماری شامل 30 دانشآموز پسر انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامۀ 29 سؤالی پرخاشگری آرنولد اچ باس و مارک پری استفاده شده است که پس از جمعآوری دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار استنباطی آزمون t (مقایسه گروههای وابسته)، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده بیانگر تأثیر مثبت و معنادار موسیقی ملایم غیرکلامی ایرانی بر کاهش پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی و خشم دانشآموزان دوره راهنمایی، بود. اما تأثیر آن بر کاهش خصومت دانش آموزان این دوره، معنادار نبود.ر
پرخاشگری,خشم,خصومت,موسیقی,موسیقی ملایم غیرکلامی ایرانی
https://jep.atu.ac.ir/article_2117.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2117_880338a27c8f66888d65443a844046d7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
3
10
2007
12
22
رابطۀ بین مشابهت و مکمل بودن در ابعاد اصلی شخصیتی زوجین با رضایتمندی زناشویی
70
85
FA
علی
محمدزاده ابراهیمی
کارشناس ارشد عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
دکتر فرهاد
جمهری
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتر احمد
برجعلی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
در پژوهش حاضر رابطه بین مشابهت و مکمَل بودن در ابعاد اصلی شخصیتی زوجین با رضایتمندی زناشویی آنان موردبررسی قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان متأهل دانشگاههای دولتی شهر تهران، ساکن در خوابگاههای دانشجویان متأهل، و حجم نمونه 174 دانشجوی متأهل (87 زوج) بود. پس از آنکه از طریق خوشهای خوابگاههای موردنظر از بین خوابگاههای متأهلی دانشگاههای دولتی انتخاب گردید، به دفتر سرپرستی هریک از آنها مراجعه و فهرست تمامی اعضای ساکن در خوابگاهها تهیه و از طریق تصادفی اعضای گروه نمونه انتخاب گردید. سپس پرسشنامه NEO-FF-I و پرسشنامۀ ENRICH به ترتیب برای گردآوری دادههای مربوط به ابعاد اصلی شخصیت و رضایت زناشویی بر روی هر یک از زوجین اجرا گردید. در این پژوهش وجود تفاوت معنادار بین ابعاد اصلی شخصیتی زن و مرد به منزله مکمَل و عدم تفاوت معنادار به منزله مشابه بودن در آن بعد تلقی گردید که در نهایت روانآزردهخویی به عنوان عامل مکمل و برونگرایی، سازگاری، پذیرابودن به تجارب و مسئولیتپذیری به عنوان ابعاد مشابه شناسایی شدند. نتایج نشان داد از بین 4 عاملی که بعنوان ابعاد مشابه شناسایی شدند به ترتیب بین مشابه بودن در سازگاری و برونگرایی، با رضایت زناشویی رابطه معناداری به دست آمد. در مورد مکمَل بودن نتیجه پژوهش نشان داد که بین مکمل بودن در عامل روانآزردهخویی با رضایت زناشویی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. و در نهایت نتایج آزمون t تفاوت معناداری را بین میزان رضایت زناشویی بر حسب مشابه و مکمل بودن ابعاد شخصیتی زوجین نشان نداد.
مشابه بودن,مکمل بودن,رضایت زناشویی
https://jep.atu.ac.ir/article_2118.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2118_3ac7f9c28a63f82e17e5eb49d18ff5ab.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
3
10
2007
12
22
مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در دو گروه افراد افسرده و عادی در میان دانشآموزان دختر تهرانی
86
97
FA
دکتراسماعیل
سعدی پور(بیابانگرد)
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دکترحسین
زارع
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
ناهید
قنبریها
<strong>هدف:</strong> حالات خلقی متغیرهای شناختی بسیاری از جمله توجه و حافظه را تحتتأثیر قرار میدهد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده با افراد عادی در میان دانشآموزان تهرانی است. <strong>روش</strong><strong>: </strong>در این پژوهش با استفاده از <br /> نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان 200 نفر دانشآموز دختر مقطع متوسطه شهر تهران 60 دانشآموز انتخاب شدند. کلیه آزمودنیها به گویههای پرسشنامه افسردگی بک (1978)و مجموعه واژگان دارای بارعاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند.حافظه بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان موردارزیابی قرار گرفت.<strong>یافتهها</strong>: پس از جمعآوری دادهها با استفاده از آزمون tدر سطح 95/0 اطمینان بررسی شد. نتایج نشان داد در افراد افسرده در مقایسه با افراد عادی سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفی معنادار بود. <strong><br /> نتیجهگیری</strong>: افسردگی در افراد مبتلا منجر به سوگیری حافظهای واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی میشود.
حافظه بازشناسی,واژگان دارای بار عاطفی,افسردگی
https://jep.atu.ac.ir/article_2119.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2119_c8700c86df12a280464e27b1c6cc6568.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
3
10
2007
12
22
ویژگیهای روانسنجی آزمون محقق ساخته هوش کلاسیک
98
116
FA
فاطمه
پورفریدونی
کارشناس ارشد مشاوره
دکترابولفضل
کرمی
- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دکترنورعلی
فرخی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
این پژوهش به منظورتهیه مقیاسی برای ارزیابی هوش دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران انجام گرفته است.این مقیاس براساس نظریه ترستون تدوین شده است. سؤالها به منظور سنجش هفت عامل هوشی؛ توانایی کلامی، سیالی کلامی، توانش عددی، سرعت ادراک، حافظه، استدلال قیاسی و درک فضایی طراحی شده است، این سؤالها براساس تعاریف هریک از ابعاد، از میان مجموعه آزمونهای بدست آمده ازمنابع و کتب موجود در زمینه آزمونهای هوش گردآوری و با توجه به مسائل فرهنگی و عامل هوشی موردسنجش تغییراتی در آنها اعمال شد. مقیاس نهایی در ابتدا روی 50 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران در سه پایه تحصیلی اجرا شد. پس از اینکه روایی و پایایی اولیه آزمون مورد تأیید قرار گرفت، به منظور انتخاب گروه نمونه برای اجرای اصلی از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. فرم نهایی آزمون بر روی 513 نفر از <br /> دانشآموزان (277دخترو236پسر) شهر تهران اجرا شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS.11 تجزیه و تحلیل شد. پایایی آزمون با استفاده از روش بازآزمایی، دو نیمه کردن و کودرریچاردسون موردبررسی قرار گرفت، و برای تعیین روایی آزمون از روش روایی محتوایی، روایی ملاکی (روایی هم زمان)و روایی سازه (روایی افتراقی، همسانی درونی و تحلیل عاملی) استفاده شد. ضریب پایایی آزمون با استفاده از روشهای فوق به ترتیب 85/0، 75/ 0و87/0بدست آمد. ضریب روایی پیش بین 89/0وضریب روایی همزمان با ریون 52/0بدست آمد. با توجه به معناداری T به دست آمده از مقایسه دو گروه تیزهوشان و دانشآموزان عقبمانده روایی افتراقی مقیاس نیز مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل عاملی به منظور تحلیل عوامل آزمون انجام گرفت. آزمون هوش کلاسیک هفت عامل نظریه ترستون را تأیید میکند.کلیه ضرایب بدست آمده از لحاظ آماری معنیدار میباشد.ر
: هوش,هنجاریابی,ویژگیهای روانسنجی,پایایی,روایی
https://jep.atu.ac.ir/article_2120.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2120_0e706374faf9b93c22a7152a070c6d7c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
3
10
2007
12
22
مطالعه اثربخشی خودمتمایزسازی بر افزایش خودکارآمدی
116
126
FA
سولماز
مبسم
کارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی خود متمایزسازی برافزایش خودکارآمدی دانشآموزان دختر میپردازد. فرضیه این پژوهش عبارت است از: آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش خودکارآمدی مؤثر است. برای آزمون فرضیه 30 نفر از دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. 10 جلسه آموزش خود متمایزسازی برای گروه آزمایشی انجام شد و در مورد گروه گواه هیچ مداخلهای صورت نگرفت. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی میباشد که توسط شرر تهیه شده است. جهت تحلیل دادهها از آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد. نتایج بدستآمده نشان دادند که آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش خودکارآمدی دانش آموزان مؤثر است.ر
خودمتمایزسازی,خودکارآمدی
https://jep.atu.ac.ir/article_2121.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2121_65545c64b99d469696b210b2d18f3811.pdf