دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
نقش مؤلفههای صبر در پیشبینی رویکردهای یادگیری با واسطهگری انعطافپذیری شناختی
1
20
FA
حسین
زارع
استاد روانشناسی دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی
h_zare@pnu.ac.ir
اعظم
فرمانی
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی
azamfarmani3@gmail.com
10.22054/jep.2017.8141
هدف این پژوهش ارائهی مدلی در مورد نقش مؤلفههای صبر در پیشبینی راهبردهای یادگیری با واسطهگری انعطافپذیری شناختی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خرامه بود که در نیمسال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 270 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. افراد گروه نمونه با تکمیل مقیاس صبر (خرمائی، فرمانی و سلطانی، 1393 ج)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وند روال، 2010) و مقیاس رویکردهای یادگیری شناختی/ فراشناختی (الیوت و همکاران، 1999) در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است. همچنین نتایج نشاندهندۀ اثر مستقیم و غیرمستقیم مؤلفههای صبر بر راهبردهای یادگیری بود. مؤلفههای شکیبایی و استقامت با واسطهگری ادراک کنترلپذیری خرده مقیاس ناسازمانی در مطالعه را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی کردند. همچنین مؤلفههای متعالیشدن و رضایت از طریق نقش واسطهای ادراک گزینههای مختلف ناسازمانی در مطالعه را بهصورت منفی و معنادار و رویکرد پافشاری را بهصورت مثبت و معنادار پیشبینی کردند. بر طبق این نتایج به متخصصان حوزۀ یادگیری و روانشناسان پیشنهاد میشود که بهمنظور کمک به دانشجویان در استفاده از رویکردهای مناسب یادگیری از راهبردهای آموزشی صبر استفاده کنند.
صبر,انعطافپذیری شناختی,راهبردهای یادگیری,شکیبایی,استقامت,متعالیشدن,رضایت
https://jep.atu.ac.ir/article_8141.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8141_ca2ff38f119cc6ec21286c0157ced9f4.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی
21
39
FA
رضا
محمد بیگی
دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اراک
r-mohamad92@iau-arak.ac.ir
علیرضا
فقیهی
استادیارگروه برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اراک
ali.faghi90@chmail.ir
فائزه
ناطقی
استادیارگروه برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اراک
f-nateghi@iau-arak.ac.ir
10.22054/jep.2017.8142
امروزه برنامۀ درسی بهعنوان قلب نظامهای آموزشی محسوب میشود. برنامۀ درسی دوره ابتدایی فرصتی است جهت رشد شخصیت کودک در ابعاد مختلف تربیتی که بعد تربیت جنسی یکی از ساحتهای مهم تعلیم وتربیت است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مطلوب برنامۀ درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی انجام شده و پژوهشی از نوع کیفی است که با روش پدیدار شناسی و درسال 1395 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و اعضای هیئت علمی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، علامه طباطبائی و بوعلی سینای همدان کارشناسان تربیت جنسی در سطح استان همدان انتخاب شد. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. لذا با 17 نفر مصاحبه انجام شد و کار تا اشباع نظری پیش رفت. ابزارمورد استفاده مصاحبه نبمهساختاریافته با متخصصان است<strong>.</strong> برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل تفسیری بهره گرفته شد. یافتهها حاکی از آن بود که مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی تربیت جنسی در سه سازه اصلی (شناختی، نگرشی، مهارتی) تکیه دارد. دربخش محتوای آموزشی توجه به ارزشها و فلسفه تربیت جنسی، توجه به منابع مبتنی بر ارزشها (قرآن، سنت، عقل، فطرت) توجه به اصول حاکم بر آموزش و پرورش، توجه به منابع تدوین محتوا برنامه درسی تربیت جنسی. در بخش روش های آموزشی اصل تفاوت در حقوق و تکالیف شرعی، روش عبرتآموزی و... در بخش ارزشیابی آموزشی نیز استفاده از ویژگیهای سایر عناصر برنامه درسی تربیت جنسی، استفاده از دو معیار اساسی قرآن و سنت پیامبر و... شناسایی شدند. در نهایت اینطور نتیجه گرفته شدکه برنامه درسی طراحی شده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسی از جمله هدف، محتو، روش وارزشیابی است و مبانی برنامه درسی از جمله مبانی روانشناختی، اجتماعی و فلسفی آن با توجه به فلسفه حاکم بر جامعه تدوین شده است. در واقع برنامه حاضر بازتابی از ارزشهای فرهنگی اجتماعی جامعه میباشد.
برنامه درسی,الگوی برنامه درسی,تربیت جنسی,دوره ابتدایی
https://jep.atu.ac.ir/article_8142.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8142_5c3b7c711013c913865df7340c36e16e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
مقایسۀ اثربخشی روشهای آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به کمک رایانه بر تعامل عناصر فرایند آموزش یادگیری
41
57
FA
حسین
مرادی مخلص
استادیار تکنولوژِ آموزشی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی
mokhles@sjau.ac.ir
اسماعیل
زارعی زوارکی
0000-0003-1273-0708
دانشیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
ezaraii@yahoo.com
حسن
رشیدی
دانشیار رایانه دانشگاه علامه طباطبائی
hrashi@atu.ac.ir
10.22054/jep.2017.8143
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روشهای آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به کمک رایانه بر تعامل عناصر فرایند آموزش ـ یادگیری در درس علوم تجربی پایه دوم متوسطه اول شهرستان اسدآباد انجام گرفت. این پژوهش جزء طرحهای شبهآزمایشی میباشد که از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروههای آزمایشی 1 و 2 استفاده میکند. جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایۀ دوم- دوره متوسطه اول در سطح شهر اسدآباد همدان بودند که حجم آن 852 بود و در سال تحصیلی 94-93 در این پایه مشغول به تحصیل بودند. از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای جهت گزینش نمونه پژوهشی استفاده شد و حجم نمونه 100 نفر میباشد که در طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروههای آزمایشی 1 و 2 جایگزین شدند. گروه اول بر اساس سیدی آموزشی با راهنمایی معلم و گروه دوم با سیدی آموزشی بدون راهنمایی معلم جایگزین شدند. هردو گروه در محیط شبکه با پشتیبانی نرم فزار NSS آموزشها را دریافت نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامه سنجش سطوح تعامل دانشآموزان که بر اساس مؤلفههای تعامل، در شش مؤلفه تعامل در دانشآموزان و در طیف لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) با 60 سؤال مورد استفاده قرار گرفت. برای آزمودن فرضیهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این بود که در تعامل عناصر آموزشـیادگیری (دارای شش بعد)، بین روش آموزشی مبتنی بر رایانه و روش آموزشی به کمک رایانه در پنج بعد تفاوت معناداری وجود ندارد و تنها در بعد تعامل محتوا_محتوا در سطح (5%) تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که آموزش با کمک رایانه یعنی فعالیتهای تمرینی و شبیهسازی که از طریق سیستم شبکه و با راهنمایی معلم ارائه شد بر تعامل عنصر محتوا_محتوا نسبت به روش آموزش مبتنی بر رایانه تأثیر بیشتری دارد.
آموزش مبتنی بر رایانه,آموزش به کمک رایانه,تعامل,روش آموزش
https://jep.atu.ac.ir/article_8143.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8143_d35b503210837b6d1a1a4b26cb11d20c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
سنجش و بررسی ارتباط سبکهای تفکر و جهتگیری هدف با عملکرد تحصیلی دانشجویان
59
81
FA
مهتاب
پورآتشی
استادیار گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
mah.pouratashi@gmail.com
اصغر
زمانی
استادیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی،موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
ofogh557@yahoo.com
10.22054/jep.2017.8144
تحقیق حاضر با هدف بررسی سبکهای تفکر و جهتگیری هدف در دانشجویان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای تهران، یاسوج، ایلام، شهید باهنر کرمان، و رازی کرمانشاه تشکیل میدادند که 247 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون توصیفی و آزمون استنباطی و با بهرهگیری از برنامه نرمافزاری اس.پی.اس.اس انجام شد. سبکهای تفکر در 5 بعد (شامل گرایش، کارکردها، سطوح، شکلها، و حوزه) و 13 سبک و جهتگیری هدف در 2 بعد و چهار هدف پیشرفت مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. نتایج تفاوتهای معنیداری را در برخی از انواع سبک تفکر و جهتگیری هدف در میان گروههای مورد بررسی نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر حاکی از آن بود که از میان سبکهای تفکر، سبک اجرایی و بیرونی بهترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان دادند و این تأثیرها بهصورت مثبت بود. علاوه بر این، از میان ابعاد جهت گیری هدف، عملکرد – گرایش بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان داد و این تأثیر نیز به صورت مثبت بود.
سبک تفکر,جهتگیری هدف,آموزش عالی,عملکرد تحصیلی,دانشجو,کشاورزی
https://jep.atu.ac.ir/article_8144.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8144_c5da4b0ae35031139b1016da249f5588.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس کمالگرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان
83
96
FA
نور علی
فرخی
دانشیار سنجش و اندازهگیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
farrokhinoorali@gmail.com
10.22054/jep.2017.8145
هدف پژوهش حاضر پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس کمالگرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی-پیش بینی است. در این پژوهش تعداد 210 دانشجوی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 96-1395 پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومون راث بلوم (1984) و کمال گرایی (مثبت و منفی) و راهبردهای شناختی موسویان (1383) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد رابطۀ مثبت و معناداری میان متغیرهای تعللورزی تحصیلی و ابعاد کمالگرایی (مثبت و منفی) وجود دارد؛ در حالی که رابطۀ منفی و معناداری میان ابعاد راهبردهای شناختی و تعللورزی تحصیلی مشاهده شد. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که به کمک کمال گرایی و راهبردهای شناختی میتوان تعللورزی تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کرد.
تعللورزی تحصیلی,راهبردهای شناختی,کمالگرایی,دانشجویان
https://jep.atu.ac.ir/article_8145.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8145_6d6adad080d987f0d9510ea356e63a11.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
تحلیل نیمرخ انگیزشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بر اساس دیدگاه خود تعیینگری
97
119
FA
شهرام
واحدی
0000000165732294
استاد روانشناسی دانشگاه تبریز
vahedi117@yahoo.com
فاطمه
فرجیان
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
farajian_122@yahoo.com
جواد
حاتمی
دانشیار برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس
hatami52@gmail.com
10.22054/jep.2017.8146
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد فرد محور، نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان سال اول دبیرستان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی موردمطالعه قرار داد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی بود که از بین کلیه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای ناحیه 1 شهرستان تبریز (12768) 718 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بهمنظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل گروهی و تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش چهار گروه از دانشآموزان: الف) گروه انگیزشی با کیفیت خوب (خودمختاری بالا- کنترلشده پایین)، ب) گروه انگیزشی با کیفیت ضعیف (خودمختاری پایین- کنترلشده بالا)، ج) گروه انگیزشی با کمیت بالا (خودمختاری بالا-کنترلشده بالا) و (د) گروه انگیزشی با کمیت پایین (خودمختاری پایین- کنترلشده پایین) را شناسایی کرد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه «کیفیت خوب» در درس ریاضی نسبت به همسالان خود در سایر گروهها عملکرد بهتری داشتند.
انگیزش خودمختار,پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی,خودتعیینگری,کیفیت انگیزش
https://jep.atu.ac.ir/article_8146.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8146_f646dff9f7cf3692d4253f9cf93fb538.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
ارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی سوم ابتدائی بر اساس عناصر انگیزش درونی
121
145
FA
حجت
دهقانزاده
0000-0001-9933-2192
دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس
hojjat.dehganzadeh@gmail.com
حسین
دهقانزاده
دانش آموخته دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
hossein.dehganzadeh@gmail.com
10.22054/jep.2017.8147
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی پایه سوم ابتدائی بر اساس عوامل انگیزش درونی انجام شد. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا استفاده شد. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات و دادههای پژوهش از پرسشنامه انگیزش درونی مالون شامل مؤلفههای چالش، کنجکاوی، کنترل و فانتزی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نرمافزارهای آموزشی درس علوم تجربی پایه سوم ابتدائی موجود در بازار در سال 1395-94 بود که کل جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد نرمافزارهای میشا و کوشا، رهپویان دانش و دبیردسا از لحاظ انگیزش درونی در یک مؤلفه (کنجکاوی) در دامنه نسبتاً مطلوب قرار دارند و در سه مؤلفه دیگر در سطح نامطلوب میباشند؛ درحالیکه سایر نرمافزارهای آموزشی گروه خوارزمی، نکته به نکته و لوح دانش در هر 4 مؤلفه، در سطح نامطلوبی قرار دارند. بهطورکلی هیچیک از شرکتهای تولیدکنندۀ نرمافزارهای آموزشی به انگیزش درونی در سطح مطلوب نپرداختهاند. با توجه به نقش انگیزش بهویژه انگیزش درونی در یادگیری و همچنین با توجه به اینکه تولید چند رسانهایهای آموزشی در موضوعات و مقاطع مختلف روزبهروز در حال افزایش هستند، پیشنهاد میشود شرکتهای تولیدکننده نرمافزارهای آموزشی در تحلیل محتوای نرمافزارهای موجود و طراحی نرمافزارهای جدید به مؤلفههای انگیزش درونی توجه بیشتری داشته باشند.
نرمافزارهای آموزشی,طراحی چندرسانهای,ارزیابی نرمافزار,انگیزش درونی,یادگیری علوم
https://jep.atu.ac.ir/article_8147.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8147_23d39c8c8a7662c62a7956fc2eb990a4.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
اثربخشی رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییر نگرش معلمان در فرایند تربیت اخلاقی دانش آموزان
147
162
FA
مجید
محمودی مظفر
مربی روانشناسی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
majidmmozafar@gmail.com
10.22054/jep.2017.8148
در این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیر الدین طوسی بر نگرش معلمان در فرایند تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی پرداخته شده است. روش تحقیق شبهتجربی بود و درآن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه تجربی وگواه استفاده شد. جامعۀ آماری شامل معلمان دورۀ ابتدایی منطقه دو شهر تهران و گروه نمونۀ تحقیق شامل 0 3 نفر برای گروه تجربی و 30 نفر برای گروه گواه بودند که از مدارس تابعه منطقه 2 شهر تهرا ن بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه نگرشسنج محققساخته مشتمل بر 30 سؤال با مقیاس 5 درجهای لیکرت بود که پایایی آن بر اساس بازآزمایی 84/0 و بر اساس آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. آموزگاران در 8 جلسه آموزش 4 ساعته بهصورت کارگاهی شرکت کردند و ضمن آشنایی با رویکردها، مهارتهای طراحی طرح درس را مبتنی بر مدل تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی فراگرفتند. نتایج نشان داد که شناخت وکسب مهارت طراحی رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییرنگرش انان در فرآیند تربیت اخلاقی مؤثر بوده است.
آموزش معلمان,تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی,نگرش معلمان
https://jep.atu.ac.ir/article_8148.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8148_3b9592b18bd1bdb60bebf06089a6e8cb.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
13
45
2017
09
23
الگوی تحلیل مسیر روابط بین راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان با یادگیری ریاضی دانش آموزان متوسطه
163
181
FA
محمد مهدی
بابایی منقاری
دانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی و دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهران
m.zmbm67@gmail.com
عادل
زاهد بابلان
دانشیار علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
a_zahed@uma.ac.ir
مهدی
معینی کیا
دانشیار علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
m_moeinikia@uma.ac.ir
علی
خالق خواه
استادیار علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
alikhaleg@gmail.com
10.22054/jep.2017.8149
هدف این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان با یادگیری ریاضی دانشآموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانشآموزان متوسطۀ دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که پرسشنامه برگشتی از تعداد 333 نفر قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان بود.دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین راهبردهای یادگیری با یادگیری ریاضی دانشآموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سهم سازماندهی، خودتنظیمی، تکرار و مرور، بسط معنایی و تفکر انتقادی در پیشبینی میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان معنیدار است؛ اما سهم اضطراب امتحان دانشآموزان معنیدار نبود. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تکرار و مرور، سازماندهی، تفکر انتقادی و بسط معنایی از طریق متغیر خودتنظیمی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان اثر غیر مستقیم میگذارد ولی خودتنظیمی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان اثر مستقیم میگذارد.
راهبردهای یادگیری,خودتنظیمی,یادگیری ریاضی,اضطراب امتحان,دانشآموزان ریاضی و فیزیک
https://jep.atu.ac.ir/article_8149.html
https://jep.atu.ac.ir/article_8149_51b398cab168e9e8e4bd0af621a61172.pdf