دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
4
11
2008
03
20
بررسی اثربخشی آموزشی مؤلفه های یادگیری خودگردان مبتنی بر مدل پینتریج، بر خودکار آمدی
1
22
FA
رقیه
ارجی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
صغری
ابراهیمی قوام
0000000000000000
هیئت علمی دانشگاه علامه
qavam.s2015@gmail.com
10.22054/jep.2008.6015
این پژوهش با هدف هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی مقیاس یادگیری خود تنظیمی به عنوان صلاحیت میان بر نامه ای در بین دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان های دولتی شهرستان مشهد به اجرا در آمد. نمونه ای با حجم ۸۴۰ نفر از دانش آموزان، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه مذکور که شامل ۵۲ سؤال و ۱۴ عامل بود با طیف لیکرتی در مقیاس چهار درجه ای در مورد آنها اجرا گردید و نهایتاً ۸۳۳ پرسشنامه گزینش و برای تجزیه و تحلیل آماده شد. ضریب آلفای پرسشنامه 0/841بود و سؤالات دو عامل انگیزش ابزاری در ریاضیات و خود پنداره تحصیلی در سایر عامل ها جای گرفتند که پس از حذف این دو عامل، ضریب آلفای پرسشنامه ۷۹۶/ ۰ بدست آمد. تحلیل مؤلفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکسی، ۱۲ عامل را به دست داد. همچنین نتایج حاصل از آزمون t نشان دادند که بین دو جنس در نمره کل یادگیری خود تنظیمی به عنوان صلاحیت میان برنامه ای، تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنا که دختران نمره کلی بیشتری
هنجاریابی,مقیاس,یادگیری خود تنظیمی به عنوان صلاحیت میان برنامه ای
https://jep.atu.ac.ir/article_6015.html
https://jep.atu.ac.ir/article_6015_6d8097cbd35179129c572f49472bfa23.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
4
11
2008
03
20
مقایسه رضایت شغلی 9 سلامت روانی آموزگاران مدارس استشنایی و مدارس عادی مقطع ابتدایی
23
43
FA
محمد
اورکی
هیئت علمی
10.22054/jep.2008.6016
این پژوهش به منظور مقایسه رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان اهواز صورت گرفته است. حجم نمونه در این پژوهش شامل ۱۸۰ آموزگار (۹۰ نفر آموزگار مدارس استثنایی و ۹۰ نفر آموزگار مدارس عادی) شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان اهواز بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای سهمیه ای از ۴ ناحیه آموزش و پرورش شهرستان اهواز انتخاب شدند. از پرسشنامه توصیف شغل (JDI) برای سنجش رضایت شغلی و فهرست تجدیدنظر شده علایم روانی (SCL90-R)برای سنجش سلامت روانی استفاده شده است. جهت تحلیل نتایج از ضریب همبستگی، آزمون t استودنت و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین سلامت روانی و رضایت شغلی آموزگاران رابطه وجود دارد. همچنین بین رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس عادی و استثنایی تفاوت وجود دارد. آموزگاران مدارس، عادی از رضایت شغلی و سلامت روانی بالاتری نسبت به آموزگاران مدارس استثنایی برخوردارند. همچنین آموزگاران زن نسبت به آموزگاران مرد از رضایت شغلی بالاتر ولی از نظر شاخص کل سلامت روانی پائین تر هستند. یافته دیگر این پژوهش نشان می دهد که اگر چه تفاوت معنی داری بین رضایت شغلی آموزگاران دارای مدارج مختلف تحصیلی وجود ندارد، ولی بین سلامت روانی آنها تفاوت معنی دار وجود دارد.
رضایت شغلی,سلامت روانی,مدارس استثنایی و عادی,آموزگار
https://jep.atu.ac.ir/article_6016.html
https://jep.atu.ac.ir/article_6016_207fd1aaf3e3aadcde25049c31c09dee.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
4
11
2008
03
20
بررسی اختلالات شخصیت در دختران فراری و غیر فراری
45
58
FA
عباسعلی
الهیاری
هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
allahyar@modares.ac.ir
سیدکاظم
رسول زاده
هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
10.22054/jep.2008.6017
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای اختلالات شخصیت در دو گروه دختران فراری و غیر فراری شهر تهران به اجرا در آمد. بدین منظور از بین جامعه آماری دختران فراری مستقر در مراکز نگهداری بهزیستی شهر تهران تعداد ۳۵ نفر دختر فراری به روش نمونه گیری تصادفی و تعداد ۳۵ نفر دختر غیر فراری که از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، تحصیلات، محل سکونت و...) با گروه اول (دختران فراری) همتا شده بودند از مدارس شبانه روزی شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات شخصیت میلون ۳ (MCMI- III) بود که ضریب آلفای مقیاس های آن از دامنه ۸۵/ ۰ تا 0/97 بدست آمده است. برای آزمون فرضیه از آزمون با مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد اختلال های شخصیت در دختران فراری بیشتر از دختران غیر فراری، است همچنین اختلالات شخصیت مرزی و ضداجتماعی در دختران فراری بیشتر از دختران غیر فراری است. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده مبنی بر اهمیت اختلالات شخصیت و نقش آن در پدیده فرار دختران از منزل با شناسایی هر چه بهتر این اختلالات می توان در کنترل فرار که یک معضل بزرگ جامعه امروز ماست اقدامات پیشگیرانه به عمل آورد.
دختران فراری,اختلالات شخصیت,دختران غیرفراری
https://jep.atu.ac.ir/article_6017.html
https://jep.atu.ac.ir/article_6017_c95846d86d19357741a65ae83d087dd8.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
4
11
2008
03
20
تأثیر آموزش مفاهیم علوم تجربی به روش قصه گویی بر میزان یادگیری دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی 87-86
60
75
FA
نرگس
دهستانی
دانشجوی دانشگاه علامه
فرشته
مجیب
دانشجوی دانشگاه علامه
10.22054/jep.2008.6020
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مفاهیم علوم تجربی با روش قصه گویی بر میزان یادگیری دانش آموزان انجام گرفته است. که آیا روش قصه گویی باعث افزایش میزان یادگیری دانش آموزان در مفاهیم علوم تجربی می شود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر تهران و حجم نمونه در این پژوهش ۶۴ نفر (۳۲ نفر گروه آزمایش و ۳۲ نفر گروه کنترل) از دانش آموزان منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران بودند. آزمودنی ها به صورت نمونه گیری خوشه ای - چند مرحله ای در گروه آزمایشی (آموزش به روش قصه گویی) و در گروه کنترل (آموزش به روش متداول معلم) جایگزین شدند. که برای هر دو گروه ۱۶ جلسه آموزشی برگزار شد. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که روش قصه گویی باعث تثبیت و افزایش میزان یادگیری دانش آموزان در مفاهیم علوم تجربی می شود. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهایی برای طراحی آموزشی کارآمدتر و همچنین پژوهش های دیگر ارائه شد.
مفاهیم علوم تجربی,قصه,فن قصه گویی,یادگیری
https://jep.atu.ac.ir/article_6020.html
https://jep.atu.ac.ir/article_6020_971558f9b018f79cfc9e3534f98dffc4.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
4
11
2008
03
20
انگیزه کاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
77
89
FA
فرح
لطفی کاشانی
0000-0003-0889-7652
هیئت علمی دانشگاه آزاد رودهن
lotfi.kashani@gmail.com
10.22054/jep.2008.6021
هدف از این پژوهش، بررسی انگیزه های شغلی در اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بوده است. برای این منظور، انگیزه های شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در پنج سطح مرتبط با نیازهای ابتدایی، ایمنی، تعلق، احترام و خود شکوفایی، مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی اطلاعات جمع آوری شده، نشان می دهد انگیزه ی شغلی اعضای هیأت علمی به ترتیب بر نیازهای ایمنی، نیازهای ابتدایی، نیاز تعلق و وابستگی، احترام و خود شکوفایی استوار است. یافته ها، بیانگر یک شکستگی تند و افت اهمیت انگیزه ی شغلی مبتنی بر احترام و خود شکوفایی در اعضای هیأت علمی زن و مرد است. تفسیر پروفایل فراهم شده بیانگر آن است که انگیزه ی شغلی مبتنی بر نیازهای ابتدایی و ایمنی مردان بیشتر از زنان، و انگیزه ی شغلی مبتنی بر تعلق و وابستگی در زنان بیشتر از مردان است.
انگیزه شغلی,نیازهای ابتدایی,تعلق,احترام
https://jep.atu.ac.ir/article_6021.html
https://jep.atu.ac.ir/article_6021_c546c16d140e55287513b562b504311f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
4
11
2008
03
20
تأثیر امنیت روانی دانشجویان بر ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه های کشور
91
112
FA
جمال
خانی جزئی
هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
مریم
علی جانی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
10.22054/jep.2008.6022
بررسی موضوع خطیر و اجتماعی کارآفرینی نشان داده است که در جوامع گوناگون متناسب با فرهنگ کارآفرینی رایج در آن جامعه، امر کارآفرینی گسترش یافته و یا محدود شده است. جامعه دانشگاهیان کشور نیز به تناسب میزان اهمیت و شناخت موضوع کارآفرینی، در راستای ایجاد فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه اقدام کرده اند به طوری که دانشگاه هایی که فرهنگ کارآفرینی در آن در حال نهادینه شدن است، از نوآوری، خلاقیت و اشتغال زایی و سطح درآمدزایی بالاتری برخوردار بوده اند. عوامل بسیاری می توانند بر ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه های کشور مؤثر باشند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر امنیت روانی دانشجویان بر ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پرداخته است. بدین منظور ۳ گروه نمونه شامل اعضای هیأت علمی کارآفرین، دانشجویان کارآفرین و کارآفرینان خارج از دانشگاه که محصول تولیدی آنها در راستای تحصیلات دانشگاهی آنهاست و اخیراً فارغ التحصیل شده اند انتخاب گردیدند. بر این اساس تعداد ۳۸۳ عدد پرسشنامه از میان ۹۱۵ پرسشنامه توزیع شده در دانشگاه های سراسر کشور بازگردانده شد که از بین آنها ابتدا تعداد ۶۲ عدد پرسشنامه بین ۳ گروه برای کسب اعتبار و روایی پرسشنامه استفاده شد و تعداد ۴۳ عدد پرسشنامه نیز بدون پاسخ به این که جزء کدامیک از گروه های نمونه هستند بازگشت داده شد. تعداد نمونه مورد نظر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و با ابزار پرسشنامه تاثیر امنیت روانی دانشجویان بر ارتقاء فرهنگ کارآفرینی مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از انجام روش های آماری متفاوت اعم از توصیفی و استنباطی، نتایج به دست آمده نشان داد که امنیت روانی دانشجویان بسر ارتقاء فرهنگ کارآفرینی تأثیر قابل توجهی دارد.
امنیت,امنیت روانی,فرهنگ,فرهنگ کارآفرینی
https://jep.atu.ac.ir/article_6022.html
https://jep.atu.ac.ir/article_6022_6f4964be1d8c86f1cc9f53cf3091192e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
4
11
2008
03
20
بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و سطح خوشبینی والدین با میزان خوشبینی فرزندان نوجوان آنها
113
129
FA
زهره
قربانی
دانشجوی دانشگاه علامه
محمود
گلزاری
هیئت علمی دانشگاه علامه
golzari@atu.ac.ir
10.22054/jep.2008.6023
خوش بینی یکی ار ویژگی های شخصیتی است که نقش مهمی را در پیشگیری از افسردگی ایفا می کند. با توجه به شیوع بالای افسردگی در بین نوجوانان و با در نظر گرفتن نقش همه والدین در شکل گیری ویژگی های شخصیتی فرزندان، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و سطح خوش بینی والدین با میزان خوش بینی فرزندان نوجوان آنها انجام شده است. نمونه پژوهش شامل ۳۸۴ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران (۲۰۳ دختر و ۱۸۱ پسر) به همراه والدینشان در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ بودند که از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه جهت گیری زندگی (کارور و شیر، ۱۹۹۴) و فرم کوتاه شده پرسشنامه عوامل شخصیتی (مک کری و کاستا، ۱۹۹۲) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که بین سطح خوشبینی والدین و سطح خوش بینی فرزندان نوجوان آنها رابطه وجود دارد. همچنین یافته ها حاکی از آنند که میان برخی از ویژگی های شخصیتی والدین نظیر: برون گرایی پدر، روان آزرده خویی پدر، روان آزرده خویی مادر، سازگاری پدر، سازگاری مادر و مسئولیت پذیری پدر با خوش بینی فرزندان رابطه وجود دارد. در حالی که چنین رابطه ای میان برون گرایی مادر، پذیرا بودن مادر، پذیرا بودن پدر و مسئولیت پذیری مادر با خوشبینی فرزندان مشاهده نشد. از طرف دیگر بین میزان خوش بینی دانش آموزان دختر و پسر هم تفاوت معناداری به دست نیامد.
خوش بینی,ویژگی های شخصیتی,نوجوانی
https://jep.atu.ac.ir/article_6023.html
https://jep.atu.ac.ir/article_6023_f7ba34b6b99456e0bf4da5873ba0345a.pdf