ORIGINAL_ARTICLE
اثر بخشی آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانشآموزان متوسطه
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان بر میزان تفکر انتقادی دانشآموزان پسر دوره متوسطه بود. طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون باگروه کنترل است. جامعه آماری راکلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهرستان ملایر تشکیل میدادند، از این جامعه 219 دانشآموز سال دوم و سوم رشتههای علوم انسانی و الکتروتکنیک به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه (113کنترل، 106 آزمایشی) در قالب 8 کلاس مورد بررسی قرار گرفتند. دبیران 4 کلاس (درسهای فلسفه، منطق، دینی، الکترونیک کاربردی) به عنوان گروه آزمایشی دوره مهارتهای پرسشگری را دریافت و دبیران 4 کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در این دوره شرکت نکردند. برای گردآوری اطلاعات پژوهش از آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم«ب» (فاشیون و فاشیون، 1997) استفاده شد. دادهها با آزمون های t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان هردوگروه از نظر سن، معدل، بهره هوشی و تفکر انتقادی و زیر مقیاسهای آن باتوجه به نمرههای پیشآزمون همگن بودند. تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان باعث افزایش 12 درصدی تفکر انتقادی دانشآموزان شده است. در پنج زیر مقیاس تفکر انتقادی؛ تحلیل 9 درصد، ارزیابی 12درصد، استنتاج 4 درصد، استدلال قیاسی 6 درصد واستدلال استقرایی 5 درصد افزایش یافته بود. تفاوت میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی به طور کلی و پنج زیر مقیاس آن در دانشآموزان رشتههای الکتروتکنیک وعلوم انسانی معنادار نبود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2467_a4af7259913cf6da03d83453043c04e7.pdf
2013-03-21
2
26
مهارتهای پرسشگری
تفکر
تفکر انتقادی
آموزش معلمان
کامران
گنجی
ganji@iau-malayer.ac.ir
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، گروه روانشناسی ganji@iau-malayer.ac.ir
AUTHOR
ابوالقاسم
یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، گروه روانشناسی
AUTHOR
رضا
لطفعلی
3
- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
AUTHOR
ارنشتاین، آ. س.، هانکینس،ف. پ.(1373). مبانی فلسفی، روانشناختی واجتماعی برنامه درسی، ترجمه سیاوش خلیلی شورینی،.تهران: یادواره کتاب.
1
اطهری، ز. ا.، شریف، م.، نعمت بخش، م. ،بابامحمدی، ح. (1386). ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسریورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
2
خلیلی، ح. (1378). تعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب . پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده پرستاری ومامایی دانشکاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
3
راگ، ا. ک. براون، ج. (1383). پرسش کردن در دبیرستان. ترجمه علیرضا کیامنش. کامران گنجی. تهران: انتشارات رشد.
4
راگ، ا. ک. (1383). مدیریت در کلاس در دبیرستان.ترجمه علیرضا کیامنش. کامران گنجی. تهران: انتشارات رشد.
5
سیف، ع. ا. (1388). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران.
6
شریعتمداری، ع. (1379). تعلیم وتربیت اسلامی، تهران: امیر کبیر.
7
شعبانی، ح. (1381). روش تدریس پیشرفته(آموزش مهارتها وراهبردهای تفکر). تهران: انتشارات سمت.
8
شعبانی، ح. (1382). مهارتهای آموزشی وپرورشی(روشها و فنون تدریس)، تهران: انتشارات سمت.
9
فاشیون، فاشیون. (1389).آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیافرم(ب)، تهیه وتدوین: مؤسسه آزمون یار پویا.
10
گنجی، ک. (1389). بررسی و تحلیل پرسشهای شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سماء دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال ششم شماره 1،21، 108-130.
11
مایرز، چ. (1383). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه ابیلی، خدایار. تهران: انتشارات سمت.
12
وقار سیدین، ا. ،ونکی، ز. ،طاقی، ش.، ملازم، ز.(1387). تاثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان بر مهارت های تفکرانتقادی وآگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری بیرجند. دانشگاه آزاد اسلامی.
13
هاشمیان نژاد، ف. (1380). ارائه چارچوب نظری در خصوص برنامه درسی مبتنی برتفکر انتقادی در دوره ابتدایی با تأکید بر برنامه درسی مطالعات اجتماعی، رساله دکتری، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
14
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین کمالگرایی و سبکهای شناختی در دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر کرج
هدف این پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با سبکهای چندگانه شناختی شامل؛ تفکر سازنده، مقابله عاطفی، مقابله رفتاری، تفکر خرافاتی، تفکر طبقهبندی شده، تفکر اسرارآمیز و خوشبینی سادهلوحانه بود. در این مطالعه 330 دانشآموز دختر دبیرستانی در شهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامههای کمالگرایی (تری شورت، 1995) و تفکر سازنده (اپستین و مییر، 1994) برای نمونه انتخاب شده اجرا گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کمالگرایی مثبت با سبکهای شناختی رابطه مستقیم و معنادار و بین کمالگرایی منفی با سبکهای شناختی رابطه معکوس معنادار وجود دارد. در کمالگرایان مثبت بین مقابله عاطفی با مشکلات، مقابله رفتاری با مشکلات و خوشبینی رابطه مستقیم معنادار و بین تفکر اسرارآمیز و تفکر طبقهبندی شده رابطه معکوس معنادار وجود داشت و بین تفکر کلی سازنده و تفکر خرافاتی رابطه معنادار وجود نداشت. کمال گرایی منفی با تفکر کلی سازنده و تمام زیرمقیاس های آن رابطه معکوس معنادار و با خوش بینی رابطه معنادار نداشت. یافتههای پژوهش نشان داد که کمالگرایان مثبت از تفکر مثبت برخوردار بوده و به شکل فعالانه در قالب روشهای رفتاری و عاطفی به حل مشکلات خود میپردازند و از تفکرات منفی دوقطبی، خرافاتی و اسرارآمیز پائین و خوشبینی بالایی برخوردارند و در مقابل کمالگرایان منفی از تفکر مثبت برخوردار نبوده و از روشهای عاطفی و رفتاری در مقابله با مشکلات استفاده نمیکنند. اما از تفکرات مخرب هم خود را دور نگه میدارند و میزان خوشبینی آنها بسیار پائین است. در کل نتایج بدست آمده در کمالگرایان منفی نشاندهنده ناسازگاریهایی در روشهای مقابله با مشکلات و الگوهای فکری بوده و کمالگرایان مثبت به شیوهای مناسب با مشکلات خود رویارویی میکنند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2468_4b6660fbed8d72bfbc3ff1454af421f6.pdf
2013-03-21
29
49
کمالگرایی
سبکهای شناختی
تفکر سازنده
تفکر اسرارآمیز
تفکر خرافاتی
علیرضا
کاکاوند
1
استادیار روانشناسی دانشگاه بین المللی قزوین
AUTHOR
زهرا
لبادی
2
استادیار دانشگاه آزاد واحد کرج
AUTHOR
شکرانه
زارعی
zarei4128@yahoo.com
3
- کارشناسی ارشد، روانشناسی شخصیت zarei4128@yahoo.com
AUTHOR
آزادمرد، ش. (1379). بررسی رابطة بین سبک یادگیری (وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه) و توانایی حل مسئله دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر اردبیل در سال 79-78، پایاننامة چاپ نشده دورة کارشناسی ارشد، تهران، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
1
امامیپور، س و شمس اسفندآباد، ح. (1386). سبکهای یادگیری شناختی. (چاپ اول)، تهران، نشر سمت.
2
بشارت، م. ع. (1382). قابلیت اعتماد (پایایی) و اعتبار (روایی) مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی. مجله علوم روانشناختی، شماره 8، 359-346
3
بشارت، م. ع. (1384). بررسی رابطهی کمالگرایی مثبت و منفی و مکانیسمهای دفاعی. پژوهشهای روانشناختی. شماره 2-1، دورهی هشتم، 21-7.
4
بشارت، م. ع. نادعلی، ح. زبردست، ع و صالحی، م. (1387). کمالگرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی. فصلنامه روانشناسان ایرانی. شماره 17، سال پنجم. 17-7.
5
بشارت، م. ع، جوشنلو، م و میرزمانی، م. (1386). رابطه سبکهای دلبستگی و کمالگرایی. دو ماهنامه دانشور رفتار. شماره 25، سال چهاردهم. 18-11.
6
پلنت. ج. (2007). Spss. ترجمهی علیرضا کاکاوند .(1389). کرج. انتشارات سرافراز.
7
جمشیدی، ب. رزمی، م. ر. حقیقت، ش و سامانی، س. (1387). رابطه انسجام و انعطافپذیری خانواده با ابعاد کمالگرایی. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، شماره 2، سال چهاردهم. 241-199.
8
خسروی، ز و علیزاده صحرایی، ا. هـ. (1388). کمالگرایی، سلامت یا بیماری. (چاپ اول). تهران: نشر نی.
9
رضایی، ا. (1378). مقایسه سبکهای یادگیری (وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه) دانشآموزان و دانشجویان گروههای علوم انسانی و ریاضی مدارس و دانشگاههای شهر تهران، پایاننامة چاپ نشده دورة کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
10
سیف، ع. ا. (1380). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش پنجم، تهران، آگاه.
11
شولتز، د. (1990). روانشناسی کمال: الگوهای شخصیت سالم، ترجمهی گیتی خوشدل. (1388). نشر پیکان. تهران. چاپ شانزدهم.
12
علیزاده صحرائی، ا. هـ .(1386). رابطه کارآیی خانواده، باورهای غیرمنطقی و عزت نفس با کمالگرایی مثبت و منفی در دانشآموزان. پایاننامه چاپ نشده تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
13
کدیور، پ. عبداللهپور، م. آ و عبداللهی، م ج. (1384). بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه پژوهشهای روانشناختی. شماره 4-3، دورهی هشتم، 44-30.
14
هرمزینژاد، م؛ شهنی ییلاق، م و نجاریان، ب. (1379). رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان شهید چمران اهواز. مجلهی علوم تربیتی و روانشناسی، سال هفتم، شماره 3 و 4 دورهی سوم، 50-29.
15
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانشآموزان دبیرستان
این پژوهش به منظور ارتقای باورهای انگیزشی دانشآموزان با تاکید بر نقش راهبردهای خود تنظیمی انجام شده است. پژوهش، نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان اسلامشهر بودند که 56 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. در ابتدا هر دو گروه به پرسشنامههای خودکار آمدی، اضطراب آزمون و انگیزش تحصیلی پاسخ داده سپس گروه آزمایش ده جلسه تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گرفت اما گروه کنترل از این آموزشها بهرهمند نبود در نهایت هر دو گروه مجددا پرسش نامههای فوق را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی سبب ارتقای انگیزش درونی، احساس خودکارآمدی شده و اضطراب آزمون را کاهش میدهد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2469_68350b68d6a10e259dfbcf06ebfe2f85.pdf
2013-03-21
50
64
خودتنظیمی
خودکارآمدی
انگیزش درونی
اضطراب آزمون
ناهید
محمدی درویش بقال
mohammadi_ravan@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران Mohammadi_ravan@yahoo.com
AUTHOR
حمیدرضا
حاتمی
2
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
AUTHOR
حسن
اسدزاده
h.asadzadeh@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
حسن
احدی
ahadi@atu.ac.ir
4
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
احمدی، جمشید. (1374). میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی، فصل نامه اندیشه ورفتار، سال اول، شماره4، 12-6 .
1
اسلاوین، رابرت ایی.(1387). روانشناسی تربیتی ،نظریه وکاربست، (ترجمه یحیی سید محمدی). نشر روان چاپ دوم.
2
البرزی، شهلا، و سیف، دیبا. (1381). بررسی رابطه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیت با پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشجویان علوم انسانی در درس آمار. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره نوزدهم، شماره اول، صفحه82-73.
3
باقری یزدی، سید عباس. بوالهری، جعفر. و پیروی، حمید. (1374). بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 74-73 دانشگاه تهران، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال اول، شماره4، 39-30.
4
بحرانی، محمود. (1384). مطالعه انگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره 4، پیاپی 45-39-30.
5
بلوم، بنجامین. س. (1363). ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی، (ترجمه علی اکبر سیف). مرکز نشر دانشگاهی.
6
جمشیدی، ف. (1376). عوامل مرتبط با انگیزش تحصیلی در بین دانش آموزان با منبع کنترل درونی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.
7
حیدری پهلویان، احمد. محجوب، حسین. و ضرابیان، محمد کاظم. (1378). رابطه بین منبع کنترل درونی- بیرونی با افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال چهارم، شماره 4، 31-21.
8
رضایی، اکبر. سیف، علی اکبر. (1384). نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت،21-4.86-44.
9
سیف، علی اکبر. (1386). روانشناسی پرورشی نوین، نشردوران، ویرایش 6.
10
سیف، دیبا. لطیفیان، مرتضی. بشاش، لعیا. (1385). رابطه خودنظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی، مجله روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، سال دهم، شماره 1.
11
شاهسونی، س.(1379). علت کاهش انگیزش در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 79-78- شورای تحقیقاتی انجمن پژوهش آموزشی اصفهان، ص 18.
12
کجباف، محمد باقر. مولوی، حسین. شیرازی تهرانی، علیرضا. (1382). رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، تازه های علوم شناختی، سال 5، شماره 1، صفحه 33-27.
13
کدیور، پروین. (1383). روانشناسی تربیتی، انتشارات سمت، چاپ هشتم.
14
محمد امینی، زرار. (1386). بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 18.
15
مظلومی، سعید. احرامپوش، محمدحسن. ثروت، فرخ لقا. عسکرشاهی، محسن.(1378). بررسی میزان انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با رفتارهای پرخطر بهداشتی در دانشجویان پسر، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، شماره 3، صفحه 190-184.
16
ORIGINAL_ARTICLE
اثر هیجان خشم و سبکهای شناختی بر فرایند تصمیمگیری با واسطهگری تمایلات فراشناختی: ارائه مدلی یکپارچه در تصمیمگیری
هدف از پژوهش حاضر بررسیمکانیسم فرایند تصمیم گیری از منظر شناخت داغ میباشد. در همین راستا، نقش خشم بهعنوان یک هیجان (همراه با نیمرخ شناختی) و سبکهای شناختی (نیاز به شناخت، نیازبه ساختار و نیاز به قطعیت) به عنوان شاخص انگیزش بر تصمیمگیری تحلیلی مبتنی برمدل پردازش دوگانه کلازینسکی (2004) مورد بررسی قرار گرفت. در این مدل تمایلاتفراشناختی نقش واسطه متغیرهای پیش بین را با تصمیم گیری ایفا میکند. تفکر فعالروشنفکرانه نیز شاخص تمایلات فراشناختی میباشد. گروه نمونه پژوهش حاضر را 223دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز شکل دادند. مقیاس نیاز به شناخت(کاچیوپو و همکاران، 1996)، نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت (تامپسون و همکاران،1992)؛ خشم (لرنر و کلتنر، 2000)، ارزیابی شناختی (اسمیت و الزورت، 1985)، تفکرفعال روشنفکرانه (استانوویچ و وست، 2007) و تصمیمگیری (کلازینسکی، 2001) مورداستفاده قرار گرفتند. روایی و پایایی مقیاسها مورد تأیید قرار گرفت. یافتههایپژوهش نشان میدهند که خشم به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق تفکرروشنفکرانه) تصمیمگیریتحلیلی را به صورت منفی پیشبینی میکند؛ نیاز به شناختنیز به همین شکل اما در جهت مثبت پیشبینی کننده تصمیمگیری میباشد؛ نیاز بهساختار تنها با واسطه تفکر روشنفکرانه تصمیمگیریتحلیلی را به صورت منفی پیشبینیمیکند و نیاز به قطعیت پیشبینیکننده نمیباشد. ارزیابیهای شناختی قطعیت ومسئولیت/کنترل فردی نیز نیمرخ شناختی هیجان خشم را تشکیل میدهند
https://jep.atu.ac.ir/article_2470_4dc6c770880cef061bfd7fec135cf8f0.pdf
2013-03-21
68
96
خشم
ارزیابی شناختی
سبکهای شناختی
تفکر فعال روشنفکرانه
تصمیمگیری تحلیلی.
مقدمه
بهرام
جوکار
jowkar@shirazu.ac.ir
1
- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز jowkar@shirazu.ac.ir
AUTHOR
مهدی
رحیمی
co.sholl@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطهای جهتگیری هدفی
اضطراب امتحان مسئلهای است که با عملکرد تحصیلی ارتباط دارد و شدت آن به عملکرد فرد آسیب زده و منجر به افت تحصیلی میشود و ارزش تکلیف به عنوان یک عامل مهم در رشد تحصیلی میتواند به واسطه جهتگیری هدفی بر اضطراب امتحان اثر داشته باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم ارزش تکلیف از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان انجام شد. روش: این مطالعه در سال 91 روی 350 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرکرمان که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند انجام شد. واحدهای پژوهش به پرسشنامههای ارزش تکلیف پینتریچ و دیگروت، جهتگیری هدفی الیوت و مک گریگور و اضطراب امتحان فریدبن پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در مدل پیشنهادی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و دادهها با نرم افزار لیزرل8.7 تحلیل شد. یافتهها: مدل ارزیابی شده از شاخصهای برازندگی خوبی برخوردار بود. متغیر مکنون ارزش تکلیف به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان اثرگذار بود. جهتگیری هدفی نیز بر اضطراب امتحان اثر مستقیم داشت. همچنین در این الگو، تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری در سطح 0.05 معنیدار هستند. نتیجه گیری:ارزش تکلیف بر اضطراب امتحان اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد. نتایج همچنین اثر مستقیم جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان را نشان میدهد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2471_9e30880c2fa2940df2ff71d6c035cfaf.pdf
2013-03-21
98
111
ارزش تکلیف
جهتگیری هدفی
اضطراب امتحان
مدلیابی معادلات ساختاری
فریبرز
درتاج
f_dortaj@yahoo.com
1
- دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی f_dortaj@yahoo.com
AUTHOR
دلاور پور، م. آ؛ و جوکار، ب. (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشههای نوین تربیتی، پاییز و زمستان 1386، 61-80.
1
ولی محمدی، م.(1381). بررسی رابطه جهت گیری هدفی با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر و پسر سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
2
قلی زاده، م؛ شکر کن، ح؛ و حقیقی مبارکه، ج. (1387). بررسی روابط ساده و چندگانه هدفهای چهارگانه پیشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای شهرستان ایذه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(14(1 و 2))، 149- 166.
3
غلامی، ش. (1387). رابطه جهت گیری هدفی با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان اسلام آباد غرب. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
4
باعزت، ف؛ صادقی، م. ن؛ ایزدی فرد، ر؛ و روبن زاده، ش. (1391). اعتبار یابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن: فرم فارسی. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، 8(1)، 51-66.
5
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه بر پیشرفت یادگیری و نگرش به درس زبان انگلیسی عمومی
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیرآموزش مبتنی بر هوش چندگانه بر پیشرفت یادگیری و نگرش به درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه در نیم سالدوم تحصیلی 90 -89 بود. در مجموع 61 دانشجو دختر و پسر در دو کلاس مختلف که درس زبان انگلیسی عمومی را انتخاب کرده بودند در این پژوهش مشارکت داشتندکه از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که از این تعداد32 نفر در گروه آزمایش و 29 نفر در گروه کنترل بودند. روش مورد استفاده در این تحقیق روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش از طریق آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی آموزش دیدند. مدت این دوره هشت هفته بود. برای مشخص کردن اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه در مقایسه با روش سنتی از یک آزمون محقق ساخته پیشرفت یادگیری شامل 30 سوأل استفاده شد. همچنین مقیاس15 سوألی نگرش به یادگیری درس زبان به منظور سنجش نگرش یه یادگیری زبان مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) و t مستقل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین پیشرفت یادگیری زبان دوگروه آزمایش (آموزش مبتنی برهوش چندگانه) و کنترل(روش سنتی) تفاوت معنیدار وجود دارد. به عبارتی دیگر دانشجویانی که از طریق آموزش مبتنی بر هوش چندگانه آموزش دیدند پیشرفت یادگیری بالاتری به طور کلی و در هر یک از سطوح یادگیری زبان (دایره واژگان، درک مطلب، گرامر) نسبت به دانشجویانی که به روش سنتی آموزش دیده بودند، داشتند. همچنین نتایج تحقیق نشان دادکه در گروه آزمایش، نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری درس زبان بعد از عمل آزمایش به طور چشم گیری بالا رفته است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2472_b7a5fdef85643e190aad1d422b6de26d.pdf
2013-03-21
114
133
آموزش مبتنی بر هوش چندگانه
نگرش به یادگیری درس زبان
پیشرفت یادگیری زبان
علی
عبدی
ali_abdi2004@yahoo.com
1
- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران ایران ali_abdi2004@yahoo.com
AUTHOR
حبیب
سلیمانی
2
- استادیار و عضو هیئت علمی گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه کردستان
AUTHOR
بیژن
رضایی
3
- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی
AUTHOR
حاجیحسین نژاد، غلام رضا. و بالغیزاده، سوسن. (1383). مقایسه تأثیر روش تدریس مبتنی بر نظریه گاردنر و روشهای سنتی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، بهار و تابستان 1383.
1
فرجامی، حسین. (1382). کاربرد نظریه هوش چند بعدی در طراحی فعالیتها و مواد مورد استفاده برای آموزش زبان انگلیسی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان.
2
مطلب زاده، خلیل؛ منوچهری، مریم. (1387). بررسی رابطهی هوش چندگانه با مهارت خواندن و درک مطلب در آزمون در فراگیران ایرانی(IELTS) بینالمللی زبان انگلیسی» مجلهیعلمیپژوهشیاصولبهداشتروانی. تابستان، سال یازدهم، شماره 2پیاپی (42، صفحه 140).
3
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی پذیرش نوآوریهای برنامه درسی در نظام آموزش عالی (مورد مطالعه: آئیننامه بازنگری برنامه درسی دانشگاههای ایران)
این مقاله ضمن ارائه مدل مناسبی برای بررسی نوآوریهای برنامه درسی، به آسیب شناسی نوآوری در مدلهای مختلف پذیرش نوآوری در برنامه درسی میپردازد. هدف پژوهش بررسی و واکاوی وضعیت نوآوریهای برنامه درسی در مرحله اجرا است. برای این منظور پس از بررسی عوامل و عناصر موثر بر پذیرش نوآوری در برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران با استفاده از روش پیمایشی، مدل پذیرش نوآوری در برنامه درسی را در میان 179 نفر از اعضاء هیات علمیدانشگاههای مختلف تهران که در اجرای آئین نامه بازنگری برنامه درسی مشارکت داشتهاند، اجرا شد. تحلیل دادههای گردآوری شده از پرسشنامه مذکور نشان میدهد که آئیننامه بازنگری برنامه درسی دانشگاههایکشور در عمل مورد پذیرش قرار نگرفته است. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که نوآوریهای برنامه درسی در آموزشعالی برای اجرا باید به مولفههای متعددی توجه داشته باشند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2473_07f5351861c28955c351426574c13996.pdf
2013-03-21
136
168
برنامهریزی درسی
نوآوریهای برنامه درسی
مدل پذیرش نوآوری در برنامه درسی
آئین نامه بازنگری برنامه درسی
محبوبه
خسروی
khosravi12m@yahoo.com
1
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی khosravi12m@yahoo.com
AUTHOR
کورش
فتحی واجارگاه
2
استاد دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
حسن
ملکی
maleki-@yahoo.com
3
- دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
داریوش
نوروزی
gjrur@gmail.com
4
- دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR