%0 Journal Article %T رابطه جو پردیس دانشگاهی با خوش‌بینی علمی و استرس تحصیلی از دیدگاه دانشجویان %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A غیاثی ندوشن, سعید %A مالکپور لپری, کامران %A رضوی, فاطمه %D 2017 %\ 06/22/2017 %V 13 %N 44 %P 109-130 %! رابطه جو پردیس دانشگاهی با خوش‌بینی علمی و استرس تحصیلی از دیدگاه دانشجویان %K استرس تحصیلی %K جو پردیس دانشگاهی %K خوش‌بینی علمی %R 10.22054/jep.2017.7982 %X هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه­ی بین جو پردیس دانشگاهی با خوش­بینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامه­طباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و بر اساس جدول مورگان تعداد 381 نفر (77 نفر مرد، 116 نفر زن) به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از سه پرسشنامه (جو پردیس دانشگاهی، استرس تحصیلی و خوش­بینی علمی) استفاده شد. برای تعیین صحت روایی این ابزارها از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه استفاده گردید و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه­ها از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج به­دست آمده به­ترتیب برای هر پرسشنامه 87/0، 81/0 و 86/0 گزارش شد. برای تحلیل داه­ها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی آماره­هایی از قبیل میانگین، انحراف معیار و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمون­های کلموگروف اسمیرنف جهت نرمال بودن و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها و تعمیم نتایج نمونه به جامعه و از نرم افزار SPSS استفاده شد. طبق یافته­های تحقیق بین جو پردیس دانشگاهی با استرس تحصیلی رابطه منفی معناداری و با خوش­بینی علمی رابطه­ی مثبت معنا داری وجود داشت؛ یعنی هر چقدر که جو همدلانه‌تر باشد استرس تحصیلی کمتر و خوش­بینی علمی بیشتری در بین دانشجویان مشاهده می‌شود. %U https://jep.atu.ac.ir/article_7982_00775715f968339a69cd14468814cb55.pdf