%0 Journal Article %T نقش والدین و همکلاسی‌هایی که از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کنند بر انتخاب رشته‌ی تحصیلی دانش‌آموزان (شهر دوشنبه تاجیکستان) %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A خادم مسجدی, حمید %A نوروزی, داریوش %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 12 %N 42 %P 41-56 %! نقش والدین و همکلاسی‌هایی که از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کنند بر انتخاب رشته‌ی تحصیلی دانش‌آموزان (شهر دوشنبه تاجیکستان) %K ICT %K انتخاب رشته %K فنّاوری اطلاعات و ارتباطات %K والدین %K همکلاسی‌ها %R 10.22054/jep.2016.7382 %X یکی از اقدامات مهم زندگی هر فرد، انتخاب رشته تحصیلی می­باشد، که تاثیر غیر قابل انکاری بر زندگی تحصیلی و شغلی وی دارد انتخاب رشته­ی تحصیلی به نوبه­ی خود به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهمترین آن­ها، نقش پدر و مادر است. که تحت شرایط و عوامل مختلف می­تواند فرزند را در انتخاب مناسب یاری رساند و یا انتخاب نادرستی را برای آن­ها رقم بزند. میزان آشنایی والدین با فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات یکی از عواملی است که موضوع این پژوهش قرار گرفته و محقق بنا دارد نقش آشنایی والدین با فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انتخاب تحصیلی را مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جامعه­ی آماری آن شامل 360 نفراز بین 7800 نفر دانش­آموزان کلاس­های 9 تا 11 پسر و دختر  شهر دوشنبه تاجیکستان می­باشد که با روش تصادفی ساده، انتخاب شده­اند. نتایج بدست آمده نشان داد والدینی که از فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات استفاده می­کنند به اطّلاعات به­روز شده دسترسی داشته و از نیازهای روز دنیا آگاهی بیشتری دارند، در نتیجه بهتر از والدین دیگر قادرند به فرزندان خود در امر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی، یاری رسانند و این دانش­آموزان معمولاً از انتخاب­های موفق­تری برخوردار بوده­اند و از بازار کار بهتری نسبت به دانش­آموزان دارای والدین ناآشنا با فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره خواهند برد. %U https://jep.atu.ac.ir/article_7382_e5be26cea12b7281c8cbaa60333e0599.pdf