%0 Journal Article %T بررسی عوامل مرتبط با افت تحصیلی درس زبان انگلیسی از منظر دانش آموزان، معلمان و مدیران %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A یار محمدی واصل, مصیب %A فرخی, نورعلی %D 2006 %\ 06/22/2006 %V 2 %N 4 %P 163-188 %! بررسی عوامل مرتبط با افت تحصیلی درس زبان انگلیسی از منظر دانش آموزان، معلمان و مدیران %K افت تحصیلی %K درس زبان انگلیسی %K عوامل مرتبط با افت %R 10.22054/jep.2006.5981 %X هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط با افت تحصیلی درس زبان انگلیسی از نظر دانش آموزان، معلمان و مدیران است. بدین منظور تعداد ۱۱۹ نفر از دانش آموزان و 54 نفر از مدیران و معلمان دوره متوسطه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس خود پنداره تحصیلی و پرسشنامه محقق ساخته افت تحصیلی بوده است. پس از اجرای پرسشنامه ها داده های بدست آمده با آزمون هم خـوانی x2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عوامل مربوط به دانش آموزان و آموزشگاه از نظر دانش آموزان، معلمان و مدیران در افت تحصیلی زبان انگلیسی مؤثر بوده است. فاصله زیاد محل تحصیل از محل زندگی از نظر دانش آموزان، معلمان و مدیران مؤثر نبوده است. نبود سرویس ایاب و ذهاب از نظر معلمان و مدیران مؤثر بوده ولی از نظر دانش آموزان مؤثر نبوده است. اوج کار کشاورزی از نظر دانش آموزان مؤثر و از نظر معلمان و مدیران مؤثر نبوده است. سایر عوامل خانوادگی محیطی از نظر هر دو گروه در افت تحصیلی انگلیسی مهم بوده اند. %U https://jep.atu.ac.ir/article_5981_9f3895f432e4bfce6416471d274a493b.pdf