%0 Journal Article %T رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه‏ای جهت‏گیری هدفی %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A درتاج, فریبرز %D 2013 %\ 03/21/2013 %V 9 %N 27 %P 98-111 %! رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه‏ای جهت‏گیری هدفی %K ارزش تکلیف %K جهت‏گیری هدفی %K اضطراب امتحان %K مدل‏یابی معادلات ساختاری %R %X اضطراب امتحان مسئله‏ای است که با عملکرد تحصیلی ارتباط دارد و شدت آن به عملکرد فرد آسیب زده و منجر به افت تحصیلی می‏شود و ارزش تکلیف به عنوان یک عامل مهم در رشد تحصیلی می‏تواند به واسطه جهت‏گیری هدفی بر اضطراب امتحان اثر داشته باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم ارزش تکلیف از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان انجام شد. روش: این مطالعه در سال 91 روی 350 نفر از دانش‏آموزان مقطع متوسطه شهر‏کرمان که با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند انجام شد. واحدهای پژوهش به پرسشنامه‏های ارزش تکلیف پینتریچ و دی‏گروت، جهت‏گیری هدفی الیوت و مک گریگور و اضطراب امتحان فریدبن پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه‏گیری شده در مدل پیشنهادی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و داده‏ها با نرم افزار لیزرل8.7 تحلیل شد. یافته‏ها: مدل ارزیابی شده از شاخص‏های برازندگی خوبی برخوردار بود. متغیر مکنون ارزش تکلیف به طور مستقیم و غیر‏مستقیم از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان اثرگذار بود. جهت‏گیری هدفی نیز بر اضطراب امتحان اثر مستقیم داشت. همچنین در این الگو، تمام وزن‏های رگرسیونی از نظر آماری در سطح 0.05 معنی‏دار هستند. نتیجه گیری:ارزش تکلیف بر اضطراب امتحان اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد. نتایج همچنین اثر مستقیم جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان را نشان می‏دهد. %U https://jep.atu.ac.ir/article_2471_9e30880c2fa2940df2ff71d6c035cfaf.pdf