%0 Journal Article %T پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر‏اساس مؤلفه‌های خودتنظیمی در دانش‌آموزان پایه‌ی اول دبیرستان‌های شهر تهران %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A مطیعی, حورا %A حیدری, محمود %A السادات صادقی, منصوره %D 2012 %\ 06/21/2012 %V 8 %N 24 %P 50-72 %! پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر‏اساس مؤلفه‌های خودتنظیمی در دانش‌آموزان پایه‌ی اول دبیرستان‌های شهر تهران %K اهمال کاری تحصیلی %K راهبردهای خودتنظیمی %R %X اهمال‌کاری، پدیده‌ای شایع به ویژه در زمینه تحصیلی است. هدف پژوهش حاضر، تعیین راهبردهای خودتنظیمی پیش‌بینی کننده اهمال‌کاری تحصیلی و مشخص کردن تفاوت دختران و پسران در استفاده از راهبردهای خودتنظیمی و اهمال‌کاری است. از بین دانش‌آموزان اول دبیرستان‌های شهر تهران، نمونه‌ای به حجم 250 نفر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شد. دو پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، و راهبردهای انگیزشی یادگیری پینتریچ و دی‌گروت (1991) که قبلاً اعتبار و روایی آن‌ها احراز شده‌بود، به روش گروهی و به وسیله آزمودنی‌ها تکمیل گردید. نتایج رگرسیون گام‌ به گام نشان داد که مولفه‌های ارزش‌گذاری درونی و بیرونی نسبت به هدف، سازماندهی، راهبردهای خودنظم‌دهی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه و تلاش برای خودتنظیمی به طور معناداری پیش‌بینی کننده اهمال‌کاری تحصیلی هستند. نتایج آزمون تی مستقل تفاوت معناداری در اهمال‌کاری میان دختران و پسران نشان نداد، در حالی‌که آزمون تحلیل واریانس چند متغیری در پاره‌ای از مولفه‌های خودتنظیمی این تفاوت را نشان داد. یافته‌های این مطالعه با یافته‌های پژوهش‌های قبلی همخوان است. %U https://jep.atu.ac.ir/article_2393_033c96ba34ff9ac96fe309300428e1ef.pdf