%0 Journal Article %T آزمون مدل علی رابطه بین سبک‏های فرزند پروری، سبک‏های هویت و تعهد هویت در نوجوانان %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A خباز, محمود %A سعدی پور, دکتر اسماعیل %A فرخی, دکتر نورعلی %D 2010 %\ 03/21/2010 %V 6 %N 16 %P 128-148 %! آزمون مدل علی رابطه بین سبک‏های فرزند پروری، سبک‏های هویت و تعهد هویت در نوجوانان %K سبک‏های فرزندپروری %K سبک‏های هویت %K تعهد %R %X هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه بین متغیرهای سبک‏های فرزند پروری مادر، سبک‏های هویت و تعهد در اواسط نوجوانی و نیز ارزیابی مدل علی پیشنهادی بین این متغیرها (برزونسکی، 2004) بود. روش: 415 نفر (238 دختر، 187پسر) از دانش آموزان سال سوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران از طریق نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب شدند. داده‏ها با استفاده از پرسشنامه‏های سبک‏های فرزند پروری ادراک شده و پرسشنامه سبک‏های پردازش هویت برزونسکی جمع‏آوری و با استفاده از آزمون‏های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد سبک‏های فرزند پروری ادراک شده و سبک‏های هویت در مجموع 31 درصد از واریانس تعهد را پیش‏بینی می‏کنند. اما نتایج نشان داد که مدل علی پیشنهادی برزونسکی برازش خوبی در نوجوانان ایرانی نداشت و مدل‏ پیشنهادی در پژوهش حاضر رد شد. بحث: احتمالاً به‏ دلیل تفاوت‏های فرهنگی و قومی جامعه ایران با جوامع غربی و نیز نقش تفاوت سنی در الگوی رابطه بین متغیرهای این پژوهش، مدل علی برزونسکی در نوجوانان ایرانی تأیید نمی‏شود، اما در مجموع سبک‏های فرزند پروری مادر و سبک‏های پردازش هویت پیش‏بینی‏کننده‏های خوبی برای تعهد نوجوانان ایرانی هستند. %U https://jep.atu.ac.ir/article_2279_5106a9c0bad4ee873d326fd03c3c2507.pdf