%0 Journal Article %T رابطه فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت و کارائی دوره‏های آموزش مهارت‏های (ICDL) %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A محمودپور, بختیار %A بندک, موسی %A زندی, فرزاد %D 2009 %\ 06/22/2009 %V 5 %N 14 %P 56-74 %! رابطه فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت و کارائی دوره‏های آموزش مهارت‏های (ICDL) %K فرصت دیجیتالی %K انگیزه %K کارایی %K فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT) %K دوره‏های آموزش ضمن‏خدمت مهارت‏های (ICDL) %R %X شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخص‏مرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندان‏یک‏ کشور‏مشخص یا گروه‏های‏مشخصی از یک‏جامعه به ابزارهای (ICT) را مورد‏ اندازه‏گیری قرار‏می‏دهد. پژوهش‏حاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفه‏های شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت و‏کارایی دوره‏های آموزش ضمن ‏خدمت (ICDL) انجام گرفته‏است. جامعه‏آماری شامل دبیران مقطع متوسطه شهر‏سردشت بود که در دوره‏های (ICDL) شرکت کرده ‏بودند. و نمونه‏آماری با استفاده از روش نمونه‏گیری طبقه‏ای از بین دبیران مرد و زن مقطع متوسطه به تعداد 168نفر انتخاب شده است. برای گرد‏آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده‏ است پایایی آن با استفاده‏از روش‏آلفای‏کرانباخ 84/0 محاسبه شده‏است. برای بررسی‏شاخص‏فرصت دیجیتالی از آمار توصیفی و برای بررسی رابطه شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه‏شرکت و کارایی ‏دوره‏های (ICDL) از همبستگی دو‏رشته‏ای ‏نقطه استفاده‏شد. براساس نتایج پژوهش معلمان 52 درصد به کامپیوتر، 38 درصد به اینترنت و 75 درصد به موبایل (شاخص فرصت ‏دیجیتالی)دسترسی داشته‏اند و یافته‏های پژوهش نشان داد که بین دسترسی به مؤلفه‏های فرصت‏دیجیتالی و انگیزه بالا برای شرکت در دوره‏های (ICDL) و همچنین کارایی این دوره‏ها رابطه معنی‏داری وجود دارد و براساس نتایج پژوهش پیشنهاد می‏شود که در جهت بهره‏وری هر چه بیشتر دوره‏های (ICDL) نسبت به افزایش شاخص فرصت دیجیتالی در بین گروه‏های هدف این دوره‏ها برگزار شود. %U https://jep.atu.ac.ir/article_2206_fcdaf6401aaffbcad3c46f0d4bf1f923.pdf