%0 Journal Article %T تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش‌آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه سامن %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A عسگری, محمد %A دیناروند, حسن %A ترکاشوند, محمدرضا %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 11 %N 35 %P 25-40 %! تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش‌آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه سامن %K آموزش فلسفه برای کودکان %K آزمون مهارت‌های استدلال نیوجرسی %K تفکر منطقی %R %X هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی منطقه آموزش و پرورش سامن در سال تحصیلی 91-90 بود. از بین این دانش آموزان نمونه‌ای با حجم 96 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردید. سپس با استفاده از آزمون مهارت‌های استدلال نیوجرسی، پیش‌آزمون به عمل آمد. آنگاه به گروه‌های آزمایش، به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای آموزش فلسفه برای کودکان ارائه گردید؛ اما گروه کنترل به روال معمول ادامه دادند. در پایان تفکر منطقی آزمودنی­ها با آزمون مذکور، اندازه‌گیری شد. تحلیل داده‌ها با تحلیل کوواریانس نشان داد که تعامل آموزش فلسفه برای کودکان و جنسیت بر تفکر منطقی دانش آموزان تأثیر معنی‌دار داشته است. به‌علاوه آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش آموزان دختر و پسر نیز به‌طور جداگانه تأثیر معنی‌دار داشت و این تأثیرها در سطح آلفا کمتر از 01/0 معنی‌دار بود. %U https://jep.atu.ac.ir/article_1571_2268c90cb8dca3963cd65ed34ae5e7c3.pdf