%0 Journal Article %T تاثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتنداری و مسئولیت پذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A جلائی, مائده %A چراغ ملایی, لیلا %A خدابخش پیرکلانی, روشنک %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 15 %N 54 %P 59-89 %! تاثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتنداری و مسئولیت پذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی %K وجدان %K خویشتن‌داری %K مسئولیتپذیری %K بازی %K کودکان با استعداد %R 10.22054/jep.2020.38713.2536 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتن‌داری و مسئولیت­پذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر با استعداد پایه­های چهارم، پنجم و ششم  ابتدایی منطقه سه تهران بودند. از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3، مدرسه­ای به­طور تصادفی انتخاب شد. از میان دانش­آموزان بااستعداد در پایه­های مورد نظر تعدادی دانش­آموز بنابر تشخیص آموزگاران کلاس­شان انتخاب شدند. سپس از میان آن­ها تعداد 30 دانش­آموز به تصادف انتخاب شدند و بااستعداد بودن آن­ها نیز از طریق آزمون هوش گاردنر تائید شد. دانش­آموزان به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. بسته ­بازی بر اساس نظریه و کتاب‌هایی در زمینه بازی و هوش اخلاقی بوربا (2001) طراحی شد و به تائید پنج متخصص روانشناسی کودک و نوجوان رسید. این بسته در گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعته اجرا شد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه مسئولیت­پذیری کردلو (1389)، هوش­اخلاقی علی­اکبری­دهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و هوش چندگانه گاردنر بود. نتایج تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس برای دو متغیر وجدان و خویشتن‌داری و نیز آزمون t برای متغیر مسئولیت­پذیری نشان داد که بسته بازی طراحی شده در افزایش مؤلفه‌های وجدان (003/0 = p)، خویشتن‌داری (006/0= p)، و مسئولیت­پذیری (001/0= p) مؤثر واقع شده است و به­طور معناداری نمرات پس­آزمون گروه آزمایش در این سه مؤلفه از گروه کنترل بالاتر بود. مرحله پیگیری به دلیل محدودیت زمانی و در دسترس نبودن نمونه مورد مطالعه اجرا نشد. %U https://jep.atu.ac.ir/article_11072_f4e0fd92a96d90965d2aa8d5c0276231.pdf