%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تعلل‌ورزی تحصیلی، و استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ هشتم %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A هاشمی, فرشته %A درتاج, فریبرز %A فرخی, نور علی %A نصرالهی, بیتا %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 15 %N 52 %P 1-13 %! اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تعلل‌ورزی تحصیلی، و استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ هشتم %K آموزش ذهن‌آگاهی %K تعلل‌ورزی تحصیلی %K استرس تحصیلی %R 10.22054/jep.2019.24967.1948 %X در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر کاهش تعلل‌ورزی، و استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر به‌صورت آزمایشی بود که با بهره‌گیری از یک طرح آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانش‌آموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامه‌های اهمال‌کاری تاکمن، و استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران، ارزیابی شدند. از این تعداد، 48 دانش‌آموز که بر اساس اکتساب نمرات بالا دارای تعلل‌ورزی بالا در نظر گرفته شدند، به‌طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه 1، و 44 دانش‌آموز که نمرۀ استرس بالا به دست آورده بودند، به‌طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه 2 جایگزین شدند. گروه‌های آزمایشی طی 8 جلسه تحت تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. درحالی‌که، در این مدت، گروه‌های گواه این آموزش‌ها را دریافت نکردند. هر دو گروه تعلل‌ورزی بالا، در پیش‌آزمون، و پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامۀ تاکمن، و گروه‌های استرس بالا نیز در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامۀ زاژاکووا و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی ساده تحلیل شد. یافته‌ها، بیانگر وجود تفاوت معنادار (05/0 p<) میان گروه‌های آزمایش و گواه 1 در میزان تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‌آموزان در سطح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. همچنین، آموزش ذهن‌آگاهی نمرات استرس تحصیلی را به‌طور معنی‌داری در گروه آزمایشی استرس بالا کاهش داد. %U https://jep.atu.ac.ir/article_10304_5b3953823cfaa150c288c847733a3e74.pdf