per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-06-22
9
28
2
14
2474
Research Paper
مقایسه مهارت نوشتاری در میان دانش آموزان پایه اول دبستان با و بدون تجربه ی پیش از دبستان
A Comparison of Writing Skills among First Grade Elementary Students with and without Preschool Experience
عطیه شهودیمژدهی
a.shohoudi@gmail.com
1
فرخنده مفیدی
far_mofidi @ yahoo.com
2
حمید علیزاده
3
- کارشناس ارشد آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علامه طباطبائی A.shohoudi@gmail.com
2- استاد دانشگاه علامه طباطبائی
3- دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهش حاضر به مقایسه مهارت نوشتاری کودکان با و بدون تجربه پیش دبستانی در پایه ی اول دبستان و ارائه راهکارهای مناسب میپردازد. در این پژوهش علّی- مقایسهای، جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه اول دبستان در شهر تهران است که از طریق نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شده است؛ بدین صورت که نمونهای با حجم 60 دانشآموز کلاس اول دبستان که 30 نفر را دانش آموزان دارای تجربۀ پیش از دبستان (15 نفر دختر و 15 نفر پسر) و 30 نفر دیگر را دانش آموزان بدون تجربۀ پیش از دبستان تشکیل میدادند. برای مشخص کردن دانش آموزان با و بدون تجربۀ پیش از دبستان به پروندۀ تحصیلی آنان مراجعه شد که به تأیید معلمان رسید، همچنین برای آزمون مهارت نوشتاری دانشآموزان از آزمون پیشرفت نوشتن (راغب، 1384) استفاده شد. در تحلیل دادهها، مشاهده گردید که در تمامی فرضیههای پژوهشی بین دانشآموزان با تجربۀ پیش از دبستان نسبت به دانش آموزان بدون تجربۀ پیش از دبستان از نظر مهارت املاء و انشاء تفاوت معناداری وجود دارد. مهارت نوشتن در دو زمینۀ املاء و انشاء بهتر از دانشآموزان بدون تجربۀ پیش از دبستان است و عامل جنسیت نیز در این تفاوتها مؤثر واقع شده است. بر این اساس، بر نقش تجربههای پیش از دبستان بر مهارتهای نوشتاری تأکید میشود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2474_2d4d71d77473d39ed1e29ed7ba382e2f.pdf
آموزش پیش از دبستان
مهارت نوشتن
زبان آموزی
learning style
teaching style
Higher education
Curriculum
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-06-22
9
28
16
40
2475
Research Paper
تأثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجّح آنان
The Effect of Students' Learning Styles on Their Preferred Teaching Styles
مقصود امین خندقی
aminkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
1
ملیحه رجائی
2
- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد aminkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ دادند. نتایج نشان داد که دانشجویانبه سبک تدریس فعال گرایش دارند و سبک یادگیری غالب آنان نیز سبک همگرا و جذبکنندهاست. به علاوه، دانشجویانی که سبک تدریس فعال را ترجیح میدهند، سبک یادگیری آناناغلب واگراست طبق یافتهها پیشنهاد میشود که استادان از روشهای فعال تدریساستفاده کنند و در ضمن طراحیهای تدریس خود شیوههای متفاوتی بهکارگیرند تا دانشجویاندر تمام شیوههای یادگیری مهارت پیدا کنند و با لحاظ شدن سبکهای مختلف تدریس مرجحآنان، موجبات پیشرفت تحصیلی آنان فراهم شود
Considering the relationship between individuals' learning styles and their preferred teaching styles, this paper aims at studying the effect of the students' learning styles on their preferred teaching styles in Ferdowsi University of Mashhad, Iran. 180 out of 500 students are randomly selected in the academic year of 2010-211 by using Morgan's formula and completed "learning styles" and "teaching styles" questionnaires. The results show that many subjects are inclined towards active teaching style and have assimilation and convergent learning styles. In addition, students preferring active teaching style have often divergent learning style. It is suggested that instructors use active teaching methods and consider various techniques when designing their instructions in order to make students skillful in various learning styles and provide opportunities for their academic achievements.
https://jep.atu.ac.ir/article_2475_36c8128e2b067958da0862ad23908f9d.pdf
سبک یادگیری
سبک تدریس
آموزش عالی
برنامه درسی
learning style
teaching style
Higher education
Curriculum
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-06-22
9
28
42
56
2476
Research Paper
میزان اثر بخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری در درس ریاضی اول ابتدایی
The Effectiveness of the Computer Game Numbers on Learning and Retention of First Grade Mathematics
حسین دهقانزاده
hossein.dehganzadeh@gmail.com
1
داریوش نوروزی
gjrur@gmail.com
2
هادی جعفری نژاد
hadinikandish@gmail.com
3
حجت دهقانزاده
dehganzadeh.hojjat@yahoo.com
4
- دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی Hossein.dehganzadeh@gmail.com
- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
- دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایشی قرارگرفتند. برای هر دو گروه پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری اجرا شد. آموزش برای گروه گواه از طریق روش مرسوم و برای گروه آزمایشی از طریق بازی رایانهای جمع اعداد ارائه شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورد استفاده قرار گرفت. و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان دادند که تفاوت میان نمرات یادگیری و یادداری گروه کنترل و آزمایشی در سطح آلفای 0.05 معنیدار میباشد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2476_98bb3ddd1c0e33ecc5e194c23cc37d45.pdf
بازی
بازی رایانهای
بازی رایانهای آموزشی
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-06-22
9
28
58
70
2477
Research Paper
فراتحلیل اثر بازیهای رایانهای بر زمان واکنش انتخابی، حافظه کاری و تجسم فضایی
The Effect of Computer Games on Selective Reaction Time‚ Working Memory and Spatial Visualization: A Meta-analytic Review
احمد علی جدیدیان
ahjadidi53@gmail.com
1
حسن پاشا شریفی
2
حمزه گنجی
mina.zamanii1360@gmail.com
3
- دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ahjadidi53@gmail.com
2- دانشیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
- استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
بازیهای رایانهای به یکی از پر طرفدارترین روشهای سرگرمی و بازی در بین کودکان و نوجوانان تبدیل شده و هرروز بر تنوع آنها افزوده میشود. پژوهشهای زیادی در چند سال گذشته در مورد این بازیهانشان میدهد انجام حتی کوتاه مدت آنها تواناییهای شناختی چون تجسم فضایی، حافظه دیداری، زمان واکنش و سرعت پردازش را بهبود میبخشد. در پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل 34 تحقیق که درباره تاثیر این گونه بازیها بر زمان واکنش انتخابی، حافظه کاری و تجسم فضایی به عنوان متغیرهای وابسته انجام شده بود انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری عبارت بود ازکلیه پژوهشهای مرتبط با موضوع در گستره زمانی (2012- 2003) (1391- 1382) که به زبانهای انگلیسی و فارسی منتشر شده بود. روش فراتحلیل مورد استفاده روش ترکیب نتایج بود. نتایج نشان داد: 1. صرف نظراز نوع پژوهشها (آزمایشی یا غیر آزمایشی) اندازه اثر ترکیب یافته برای زمان واکنش انتخابی 34/0 =+r، حافظه کاری 24/0= +r و تجسم فضایی 27/0= +r است. 2. پژوهشهای آزمایشی اندازه اثر کمتری نشان میدهند. 3. هرچه مدت زمان انجام بازیها طولانیتر است اندازه اثر بیشتری دیده میشود.
Computer games, with increasing variety, have become one of the most popular ways of entertainment and play among children and adolescents. They are divided into several types in terms of structure‚ content and complexity and have been categorized into violent and non-violent genres. In recent years, numerous researches conducted on computer games show that they improve cognitive abilities such as spatial visualization‚ visual memory‚ mental rotation ‚ processing speed and problem–solving thinking. In the present paper, meta-analysis is made on 34 studies about the effect of these games on selective reaction time‚ working memory and spatial visualization as independent variables. The statistical population consists of all relevant researches in between 2003 and 2012. The results are combined in the meta-analysis review. The findings show that no matter what the type of research is (experimental or non-experimental), the size of effect of the research combination is r+ =0.34 for selective reaction time, r+ = 0.2 for working memory, and r+ = 0.27 for spatial visualization. Experimental researches show lower effect size. Also the longer the playing is, the greater is the effect size.
https://jep.atu.ac.ir/article_2477_74ba0d7169d3e360f54484eab6edca1b.pdf
بازیهای رایانهای
تجسم فضایی
حافظه کاری
زمان واکنش انتخابی
computer games‚ meta-analysis‚ spatial visualization‚ working memory‚ selective reaction time
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-06-22
9
28
78
98
2478
Research Paper
تأثیر اضطراب کامپیوتر بر نگرش به یادگیری الکترونیکی: نقش واسطهای نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت
The effect of Computer Anxiety on Attitude towards E-Learning: The Mediating Role of Attitude and Self-Efficacy of Computer and Internet
عنایتاله زمانپور
enayat_zamanpour@yahoo.com
1
محمدحسین خانی
khani1367@gmail.com
2
سیدهخدیجه مرادیانیدیزهرود
3
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی enayat_zamanpour@yahoo.com
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
اگرچه محیطهای یادگیری الکترونیکی بسیار گسترده و روند استفاده از آموزش الکترونیکیبهسرعتدرحال افزایش است پژوهشهای کمی در رابطه با نگرش به یادگیری الکترونیکی دانشآموزان صورت پذیرفته است. این در حالی است که نگرش به یادگیری الکترونیکی نقشی کلیدی در موفقیت آمیز بودن این نوع آموزش دارد. در پژوهش حاضر میزان تأثیر اضطراب کامپیوتر بر نگرش به یادگیری الکترونیکی با نقش واسطهای عواملی همچون نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت در قالب آزمون مدلی مطالعه شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر نور آباد لرستان و تعداد شرکتکنندگان 485 نفر بود. که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامهای که بر اساس مدل مفهومی پژوهش طراحی شده، پاسخ دادند. از نتایج قابل توجه میتوان به تأثیر منفی تقریباَ یکسان اضطراب کامپیوتر بر نگرش به کامپیوتر و اینترنت و نیز تأثیر مثبت قابل توجه خودکارآمدی اینترنت بر نگرش به یادگیری الکترونیکی اشاره کرد. در مجموع، مدل اصلاح شده با دادهها برازش مناسبی داشته است که نشاندهنده اهمیت و نقش عواملی همچون اضطراب کامپیوتر، نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت بر روی نگرش به یادگیری الکترونیکی و موفقیت در آن بوده است.
Although e-learning opportunities are very widespread and the use of e-learning is increasingly growing, little research has been done on students’ attitude towards e-learning. However, the attitude towards e-learning plays a key role in the success of this type of learning. The present research aims to study the effects of computer anxiety on the attitude towards e-learning with a focus on the mediating role of factors like computer and the Internet self-efficacy, as well as attitude towards computer and the Internet, using model testing.The research applied the correlational method. Using cluster random sampling, 485 subjects were selected from among the students of public high schools in Noor-Abad, Lorestan. They were asked to complete the questionnaires designed based on the conceptual model. Computer anxiety had negative and almost equal effects on the attitude towards computer and the attitude towards the Internet. Internet self-efficacy had positive and significant effect on the attitude towards e-learning. In general, the modified model had a good fit with the collected data. It showed the important role of factors such as computer anxiety, computer self-efficacy, the attitude towards computer, Internet self-efficacy, and the attitude towards the Internet in the attitude towards e-learning.
https://jep.atu.ac.ir/article_2478_04c8888780f6276b5a84d3149e334ce8.pdf
: اضطراب کامپیوتر
خودکارآمدی کامپیوتر
نگرش به کامپیوتر
خودکارآمدی اینترنت
نگرش به اینترنت و نگرش به یادگیری الکترونیکی
Computer anxiety
Computer self-efficacy
Attitude towards Computer
Internet Self-Efficacy
Attitude towards the Internet
Attitude towards E-learning
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-06-22
9
28
100
122
2480
Research Paper
بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه
A Study of the Prevalence of Academic Procrastination among Students and its Relationship with Demographic Characteristics, Preferences of Study Time, and Purpose of Entering University
محمد علی توکلی
matavakoli85@yahoo.com
1
- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی matavakoli85@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع رفتار اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان بود. همچنین در این پژوهش ارتباط بین رفتار اهمالکاری تحصیلی و متغیرهای جمعیت شناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی است. نمونه ی این پژوهش شامل 600 نفر (281 زن و 319 مرد) است که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان انتخاب شدند. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی آیتکن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از طریق آزمون تی، تحلیل واریانس، ضریب همبستگی، و تحلیل رگرسیون چندمتغیره، و به کمک 18 SPSSمورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که 14 % از کل دانشجویان نمونه مورد بررسی، 8/12 % از دانشجویان زن، و 1/14 % از دانشجویان مرد دارای اهمالکاری شدید، و 8/70 % از کل، 8/68 % از زنان، و 7/68 % از مردان دارای سطوح متوسط اهمالکاری تحصیلی هستند. نتایج دیگر نشان میدهد زنان و دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقه دارند اهمالکاری کمتری نشان دادند. رابطه بین اهمالکاری و متغییر سن معنیدار نبود اما بین اهمالکاری و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنیداری وجود داشت. همچنین کسانی که در صبح و در طول ترم تحصیلی مطالعه میکنند، ودانشجویانی که با هدف کسب علم ومهارت وارد دانشگاه شدهاند اهمالکاریکمتری دارند.تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای ترجیح زمان مطالعه، علاقه به رشته تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، و جنسیت، در مجموع 6/22 % از واریانس رفتار اهمالکاری تحصیلی را تبیین میکنند. رفتار اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان شیوع بالایی دارد. این مسأله بر جنبههای مختلف آموزشی، سلامت و آینده شغلی دانشجویان تأثیرگذار است. بنابراین پیشنهاد میشود جهت تشخیص و درمان رفتار اهمالکاری تحصیلی اقداماتی صورت گیرد.
The purpose of the present study was to investigate the prevalence of academic procrastination among students of Islamic Azad University- Abadan Branch, and its relationship with demographic characteristics, preferences of study time, and purpose of entering university. This study was a cross–sectional descriptive study. The sample consisted of 600 students (281 females and 319 males) selected using cluster random sampling from a population of students of Islamic Azad University-Abadan Branch. The participants were assessed using Aitken Procrastination Inventory. The collected data were analyzed by t-test, ANOVA, correlation coefficient, and multivariate regression analysis, and with the help of SPSS 18. The findings showed that 14% of all students, 12% of female students, and 14.1% of male students had high levels of academic procrastination, while 70.8% of all students, 68.8 % of female student, and 68.7% of male students showed average levels of academic procrastination. Other results indicated that females and students who were interested to their fields of study showed lower levels of procrastination. The relationship between procrastination and age was not significant, but there was a negative relationship between procrastination and academic achievement. Moreover, students who studied in the morning and during the semester, as well as those who entered the University for gaining knowledge and skills showed lower levels of procrastination. The multivariate regression analysis showed that preferences of study time, interest in a field of study, academic achievement, and gender variables accounted for 22.6% of the variance in academic procrastination. Academic procrastination is highly prevalent among university students. This issue may affect different aspects of students’ education, health, and career prospects. Therefore, appropriate measures are recommended to diagnose and treat academic procrastination in university students.
https://jep.atu.ac.ir/article_2480_184ac25634dc86ac1ffb6ddb28e1ffe9.pdf
اهمالکاری تحصیلی
پرسشنامه اهمالکاری آیتکن
شیوع
ترجیح زمان مطالعه
پیشرفت تحصیلی
Academic Procrastination
Aitken Procrastination Inventory
prevalence
Preference of Study Time
Academic Achievement
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-06-22
9
28
122
139
2482
Research Paper
بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر برآن
Study of Satisfaction of High School Students from Their Chosen Discipline and Factors Influencing Their Satisfaction
انسیه مرادی
1
مهناز اخوان تفتی
makhavan@alzahra.ac.ir
2
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا
- دانشیارگروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا makhavan@alzahra.ac.ir
هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر رضایت دانشآموزان شاخه نظری دوره متوسطه از انتخاب رشته شان بوده است. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر سال دوم دورهی متوسطه نظری است که در سال تحصیلی 88-89 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 209 نفراز آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند که تعداد 14 نفراز آنان به صورت تصادفی در مصاحبه مشارکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامه چهار ارزشی شامل بیست سوال، به همراه مصاحبه استفاده گردید. روائی پرسشنامه توسط سه تن از اساتید تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 89/0 تعیین گردید.همچنین در راستای پژوهش دو پرسش و شش فرضیه مطرح گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه پژوهش از قبیل معدل سال گذشته آنان و میزان تحصیلات پدر و مادر دانشآموزان و آمار استنباطی شامل مجذورکا، آزمون ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان صورت گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری میان رضایت دانشآموزان و متغیر علاقه شخصی و همبستگی منفی و معناداری میان رضایت دانشآموزان و کیفیت خدمات مشاورهای و نحوه انتخاب رشته در سطح خطای کمتر از 01/0 وجود دارد. اما رابطه این متغیر با متغیرنظر والدین در سطح خطای کمتر از 05/0 معنادار نمی باشد. نتایج آزمون مجذورکا نیزنشان داد که بین تناسب رشته تحصیلی با توانائیهای دانشآموزان و رضایت آنان از انتخاب رشتهاشان رابطه معناداری وجود دارد.همچنین نتایج بیانگر وجود ارتباط بین اولویت شغلی آینده و رضایت از انتخاب رشته بوده است. در این پژوهش عوامل موثر بر رضایت از انتخاب رشته به ترتیب، علاقه شخصی، اولویت شغلی آینده و توصیه مشاور بوده و نظر والدین کمترین نقش را داشته است.علاوه بر آن نتایج مجذور کا نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسراز لحاظ میزان رضایت از انتخاب رشته خویش تفاوت معناداری وجود ندارد.اما بین دانشآموزان رشتههای مختلف نظری از لحاظ میزان رضایت از انتخاب رشته خویش تفاوت معناداراست بدین صورت که بیشترین رضایت را دانشآموزان رشته علومانسانی و کمترین رضایت را دانشآموزان رشته علوم ریاضی- فیزیک ازانتخاب رشته شان دارند.از یافتههای دیگر این پژوهش رضایت دانشآموزان از الزام انتخاب رشته در سال اول دبیرستان بوده است.
The present descriptive research aims at studying the factors influencing satisfaction of high school students from their choice of discipline (math-physics, humanities and experimental sciences). A sample of 209 second grade high school students are selected using random clustered technique out of whom 14 students are selected randomly for an interview. A researcher-made questionnaire (r=0/89) is used as the research tool and the data are analyzed using descriptive and inferential statistics. Results show there is a positive, significant correlation between students’ satisfaction and personal interest and negative significant correlation between counseling services and selection procedure. However the relation between this variable and the view of parents is not significant. Findings show a significant relationship between students’ satisfaction and consistency of the academic and their abilities. Also, there is a significant relation between future job preference and satisfaction from the selected discipline. In this research the most influential factors on students’ satisfaction are respectively the personal interest, future job preference and counselors' recommendation. The parents’ views have the least influence. The results also indicate no significant difference between the sexes in this respect. However, the difference between the levels of satisfaction from different disciplines is significant, in a way that students of humanities have the highest satisfaction and students of math–physics are the least satisfied with their choice of discipline. Other findings show that students are satisfied with the compulsory selection of discipline in the first grade of high school.
https://jep.atu.ac.ir/article_2482_8a29e5778cbd8a84a5b341dffab45704.pdf
رضایت از انتخاب رشته
شاخه نظری دوره متوسطه
Satisfaction from the selected discipline
high school theoretical branch