per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-03-21
9
27
2
26
2467
Research Paper
اثر بخشی آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانشآموزان متوسطه
The Effectiveness of Teaching Questioning Skills to Teachers on Critical Thinking of High School Students
کامران گنجی
ganji@iau-malayer.ac.ir
1
ابوالقاسم یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
2
رضا لطفعلی
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، گروه روانشناسی ganji@iau-malayer.ac.ir
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، گروه روانشناسی
- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان بر میزان تفکر انتقادی دانشآموزان پسر دوره متوسطه بود. طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون باگروه کنترل است. جامعه آماری راکلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهرستان ملایر تشکیل میدادند، از این جامعه 219 دانشآموز سال دوم و سوم رشتههای علوم انسانی و الکتروتکنیک به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه (113کنترل، 106 آزمایشی) در قالب 8 کلاس مورد بررسی قرار گرفتند. دبیران 4 کلاس (درسهای فلسفه، منطق، دینی، الکترونیک کاربردی) به عنوان گروه آزمایشی دوره مهارتهای پرسشگری را دریافت و دبیران 4 کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در این دوره شرکت نکردند. برای گردآوری اطلاعات پژوهش از آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم«ب» (فاشیون و فاشیون، 1997) استفاده شد. دادهها با آزمون های t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان هردوگروه از نظر سن، معدل، بهره هوشی و تفکر انتقادی و زیر مقیاسهای آن باتوجه به نمرههای پیشآزمون همگن بودند. تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان باعث افزایش 12 درصدی تفکر انتقادی دانشآموزان شده است. در پنج زیر مقیاس تفکر انتقادی؛ تحلیل 9 درصد، ارزیابی 12درصد، استنتاج 4 درصد، استدلال قیاسی 6 درصد واستدلال استقرایی 5 درصد افزایش یافته بود. تفاوت میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی به طور کلی و پنج زیر مقیاس آن در دانشآموزان رشتههای الکتروتکنیک وعلوم انسانی معنادار نبود.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of teaching questioning skills to teachers on critical thinking of male high school students. The design of the research was quasi-experimental, involving pretest-posttest and control group. The population consisted of all male high school students and teachers of Malayer, out of which 219 2nd and 3rd year students of humanities and electronics were randomly selected and analyzed in two groups (113 in control group and 106 in experimental group) and 8 classes. The experimental group consisting of 4 teachers (philosophy, logic, religious studies, and applied electronics) attended the questioning skills course, while the control group did not take part in the course. Form B of the California Critical Thinking Skills Test (Facione and Facione, 1997) was used for data collection. The collected data were analyzed using analysis of covariance and t tests. The findings and pretest scores showed that the students of both groups were equal with regards to age, course averages, IQ, critical thinking ability, and its subscales. The analysis of covariance showed that teaching questioning skills to the teachers increased the students’ critical thinking ability by 12%. Moreover, the five subscales of critical thinking ability increased as the following: analysis 9%, evaluation 12%, inference 4%, deductive reasoning 6%, and inductive reasoning 5%. The differences between the mean scores of critical thinking skills and its five subscales among students of humanities and electronics were not significant.
https://jep.atu.ac.ir/article_2467_a4af7259913cf6da03d83453043c04e7.pdf
مهارتهای پرسشگری
تفکر
تفکر انتقادی
آموزش معلمان
Questioning Skills
Thinking
Critical Thinking
High School Students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-03-21
9
27
29
49
2468
Research Paper
رابطه بین کمالگرایی و سبکهای شناختی در دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر کرج
The Relationship between Perfectionism and Cognitive Styles in Female High School Students in Karaj City
علیرضا کاکاوند
1
زهرا لبادی
2
شکرانه زارعی
zarei4128@yahoo.com
3
استادیار روانشناسی دانشگاه بین المللی قزوین
استادیار دانشگاه آزاد واحد کرج
- کارشناسی ارشد، روانشناسی شخصیت zarei4128@yahoo.com
هدف این پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با سبکهای چندگانه شناختی شامل؛ تفکر سازنده، مقابله عاطفی، مقابله رفتاری، تفکر خرافاتی، تفکر طبقهبندی شده، تفکر اسرارآمیز و خوشبینی سادهلوحانه بود. در این مطالعه 330 دانشآموز دختر دبیرستانی در شهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامههای کمالگرایی (تری شورت، 1995) و تفکر سازنده (اپستین و مییر، 1994) برای نمونه انتخاب شده اجرا گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کمالگرایی مثبت با سبکهای شناختی رابطه مستقیم و معنادار و بین کمالگرایی منفی با سبکهای شناختی رابطه معکوس معنادار وجود دارد. در کمالگرایان مثبت بین مقابله عاطفی با مشکلات، مقابله رفتاری با مشکلات و خوشبینی رابطه مستقیم معنادار و بین تفکر اسرارآمیز و تفکر طبقهبندی شده رابطه معکوس معنادار وجود داشت و بین تفکر کلی سازنده و تفکر خرافاتی رابطه معنادار وجود نداشت. کمال گرایی منفی با تفکر کلی سازنده و تمام زیرمقیاس های آن رابطه معکوس معنادار و با خوش بینی رابطه معنادار نداشت. یافتههای پژوهش نشان داد که کمالگرایان مثبت از تفکر مثبت برخوردار بوده و به شکل فعالانه در قالب روشهای رفتاری و عاطفی به حل مشکلات خود میپردازند و از تفکرات منفی دوقطبی، خرافاتی و اسرارآمیز پائین و خوشبینی بالایی برخوردارند و در مقابل کمالگرایان منفی از تفکر مثبت برخوردار نبوده و از روشهای عاطفی و رفتاری در مقابله با مشکلات استفاده نمیکنند. اما از تفکرات مخرب هم خود را دور نگه میدارند و میزان خوشبینی آنها بسیار پائین است. در کل نتایج بدست آمده در کمالگرایان منفی نشاندهنده ناسازگاریهایی در روشهای مقابله با مشکلات و الگوهای فکری بوده و کمالگرایان مثبت به شیوهای مناسب با مشکلات خود رویارویی میکنند.
The aim of the research was to examine the relationship between perfectionism and multiple cognitive styles including constructive thinking, emotional coping, behavioral coping, superstitious thinking, categorical thinking, esoteric thinking, and naive optimism. In this study, 330 female high school students in Karaj were selected using multistage cluster sampling. Positive and Negative Perfectionism Scale (Terry-Short, 1995) and Constructive Thinking Inventory (Epstein and Meier, 1989) were used. The collected data were analyzed using simultaneous multiple regression procedure. Results showed a positive significant relationship between positive perfectionism and cognitive styles and a negative significant relationship between negative perfectionism and cognitive styles. In positive perfectionists, there were positive significant relationships among emotional coping with problems, behavioral coping with problems, and optimism. There was also a negative significant relationship between esoteric thinking and categorical thinking. Moreover, the relationship between constructive thinking and superstitious thinking was not significant. Negative perfectionism had negative relationships with constructive thinking and all its sub-categories. It had no significant relationship with optimism. The research findings indicated that positive perfectionists have positive thinking, are actively involved in solving their problems using behavioral and emotional methods, and have high levels of optimism and low levels of bipolar (categorical) negative thinking, superstitious thinking and esoteric thinking. On the contrary, negative perfectionists do not have positive thinking and do not use behavioral and emotional methods to overcome their problems. They have low levels of optimism; however, they keep themselves away from destructive thinking. In general, the obtained results revealed inconsistencies in the process of overcoming problems and thought patterns in negative perfectionists, whereas it revealed the use of appropriate methods in overcoming the problems in positive perfectionists.
https://jep.atu.ac.ir/article_2468_4b6660fbed8d72bfbc3ff1454af421f6.pdf
کمالگرایی
سبکهای شناختی
تفکر سازنده
تفکر اسرارآمیز
تفکر خرافاتی
perfectionism
cognitive styles
Constructive Thinking
Esoteric Thinking
Superstitious Thinking
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-03-21
9
27
50
64
2469
Research Paper
بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانشآموزان دبیرستان
A Study of the Effect of Teaching (Cognitive and Metacognitive) Self-Regulation Strategies on High School Students’ Motivational Beliefs (Educational Motivation, Self-Efficacy, Test Anxiety)
ناهید محمدی درویش بقال
mohammadi_ravan@yahoo.com
1
حمیدرضا حاتمی
2
حسن اسدزاده
h.asadzadeh@yahoo.com
3
حسن احدی
ahadi@atu.ac.ir
4
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران Mohammadi_ravan@yahoo.com
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
این پژوهش به منظور ارتقای باورهای انگیزشی دانشآموزان با تاکید بر نقش راهبردهای خود تنظیمی انجام شده است. پژوهش، نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان اسلامشهر بودند که 56 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. در ابتدا هر دو گروه به پرسشنامههای خودکار آمدی، اضطراب آزمون و انگیزش تحصیلی پاسخ داده سپس گروه آزمایش ده جلسه تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گرفت اما گروه کنترل از این آموزشها بهرهمند نبود در نهایت هر دو گروه مجددا پرسش نامههای فوق را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی سبب ارتقای انگیزش درونی، احساس خودکارآمدی شده و اضطراب آزمون را کاهش میدهد.
The present study aims to promote the students’ motivational beliefs with an emphasis on the role of self-regulation strategies. The type of research was quasi-experimental. 56 subjects were selected from among the female first-grade high school students in Islamshahr and were randomly assigned to experimental and control groups. Both groups completed questionnaires of self-efficiency, test anxiety, and educational motivation. Then, the experimental group was given ten sessions of teaching self-regulation strategies, but the control group was not. At the end, post-tests were administrated to both groups. The results showed that teaching self-regulation strategies led to increase in internal motivation and self-efficacy as well as decrease in test anxiety.
https://jep.atu.ac.ir/article_2469_68350b68d6a10e259dfbcf06ebfe2f85.pdf
خودتنظیمی
خودکارآمدی
انگیزش درونی
اضطراب آزمون
: Self-Regulation
self-efficacy
Internal Motivation
Test anxiety
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-03-21
9
27
68
96
2470
Research Paper
اثر هیجان خشم و سبکهای شناختی بر فرایند تصمیمگیری با واسطهگری تمایلات فراشناختی: ارائه مدلی یکپارچه در تصمیمگیری
The Effect of Anger and Cognitive Styles on Decision Making Process with the Mediating Role of Metacognitive Dispositions: An integrated Model in Decision Making
بهرام جوکار
jowkar@shirazu.ac.ir
1
مهدی رحیمی
co.sholl@gmail.com
2
- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز jowkar@shirazu.ac.ir
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد
هدف از پژوهش حاضر بررسیمکانیسم فرایند تصمیم گیری از منظر شناخت داغ میباشد. در همین راستا، نقش خشم بهعنوان یک هیجان (همراه با نیمرخ شناختی) و سبکهای شناختی (نیاز به شناخت، نیازبه ساختار و نیاز به قطعیت) به عنوان شاخص انگیزش بر تصمیمگیری تحلیلی مبتنی برمدل پردازش دوگانه کلازینسکی (2004) مورد بررسی قرار گرفت. در این مدل تمایلاتفراشناختی نقش واسطه متغیرهای پیش بین را با تصمیم گیری ایفا میکند. تفکر فعالروشنفکرانه نیز شاخص تمایلات فراشناختی میباشد. گروه نمونه پژوهش حاضر را 223دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز شکل دادند. مقیاس نیاز به شناخت(کاچیوپو و همکاران، 1996)، نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت (تامپسون و همکاران،1992)؛ خشم (لرنر و کلتنر، 2000)، ارزیابی شناختی (اسمیت و الزورت، 1985)، تفکرفعال روشنفکرانه (استانوویچ و وست، 2007) و تصمیمگیری (کلازینسکی، 2001) مورداستفاده قرار گرفتند. روایی و پایایی مقیاسها مورد تأیید قرار گرفت. یافتههایپژوهش نشان میدهند که خشم به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق تفکرروشنفکرانه) تصمیمگیریتحلیلی را به صورت منفی پیشبینی میکند؛ نیاز به شناختنیز به همین شکل اما در جهت مثبت پیشبینی کننده تصمیمگیری میباشد؛ نیاز بهساختار تنها با واسطه تفکر روشنفکرانه تصمیمگیریتحلیلی را به صورت منفی پیشبینیمیکند و نیاز به قطعیت پیشبینیکننده نمیباشد. ارزیابیهای شناختی قطعیت ومسئولیت/کنترل فردی نیز نیمرخ شناختی هیجان خشم را تشکیل میدهند
The present study aims to investigate the mechanism of decision making process from the hot cognition perspective. The effect of anger, as an emotion (with cognitive profile),as well as cognitive styles (need for cognition, structure, and certainty), as a motivational parameter, on analytical decision making process were examined based on Klaczynski’s Dual-Process Model (2004). In this model, metacognitive dispositions are the mediators sitting between predictor variables and decision making. The Actively Open-Minded Thinking Scale was considered as an index of metacognitive dispositions. The research subjects included 233 female and male bachelor students of Shiraz University. The Need for Cognition (Cacioppo, et. al., 1996), the Need for Structure and the Need for Certainty (Thompson et. al., 1992), Anger (Lerner & Keltner, 2000), Cognitive Appraisal (Smith & Ellsworth, 1985), Actively Open-Minded Thinking (Stanovich & West, 2007) and Decision Making (Klaczynski, 2001) Scales were used. Validity and reliability of the scales were confirmed. The results indicated that anger predicted analytical decision making negatively and in direct and indirect (through open-minded thinking) ways. The need for cognition predicted decision-making positively. The need for structure predicted decision making negatively only through Open-Minded Thinking Variable. The need for certainty did not predict decision making. Cognitive appraisal of certainty and self-responsibility/control explained cognitive profile for anger.
https://jep.atu.ac.ir/article_2470_4dc6c770880cef061bfd7fec135cf8f0.pdf
خشم
ارزیابی شناختی
سبکهای شناختی
تفکر فعال روشنفکرانه
تصمیمگیری تحلیلی.
مقدمه
anger
Cognitive appraisal
cognitive styles
Actively Open-Minded Thinking
Analytical Decision Making
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-03-21
9
27
98
111
2471
Research Paper
رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطهای جهتگیری هدفی
The Relation between Homework Value and Test Anxiety: Study of Mediating Role of Goal Orientation
فریبرز درتاج
f_dortaj@yahoo.com
1
- دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی f_dortaj@yahoo.com
اضطراب امتحان مسئلهای است که با عملکرد تحصیلی ارتباط دارد و شدت آن به عملکرد فرد آسیب زده و منجر به افت تحصیلی میشود و ارزش تکلیف به عنوان یک عامل مهم در رشد تحصیلی میتواند به واسطه جهتگیری هدفی بر اضطراب امتحان اثر داشته باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم ارزش تکلیف از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان انجام شد. روش: این مطالعه در سال 91 روی 350 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرکرمان که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند انجام شد. واحدهای پژوهش به پرسشنامههای ارزش تکلیف پینتریچ و دیگروت، جهتگیری هدفی الیوت و مک گریگور و اضطراب امتحان فریدبن پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در مدل پیشنهادی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و دادهها با نرم افزار لیزرل8.7 تحلیل شد. یافتهها: مدل ارزیابی شده از شاخصهای برازندگی خوبی برخوردار بود. متغیر مکنون ارزش تکلیف به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان اثرگذار بود. جهتگیری هدفی نیز بر اضطراب امتحان اثر مستقیم داشت. همچنین در این الگو، تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری در سطح 0.05 معنیدار هستند. نتیجه گیری:ارزش تکلیف بر اضطراب امتحان اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد. نتایج همچنین اثر مستقیم جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان را نشان میدهد.
Test anxiety is related to academic performance and if sever, it damages performance and leads to academic failure. The homework value as an important factor in academic achievement can affect test anxiety by goal orientation. This research aims at evaluating the direct and indirect effect of homework value through goal orientation on test anxiety. The study is conducted in 2012 on 350 high school students in Kerman city who are selected through multi-stage random clustering method. The participants answered questionnaires of homework value by Pintrich and DeGroot, goal-orientation by Elliot and McGregor and Friedben test anxiety. In order to evaluate the relations between latent variables and the ones measured in the suggested model, structural equations modeling is used. The findings show that the latent variable of homework value has a direct and indirect effect on test anxiety through goal orientation. Also, all regression weights in this model are significant. The results are also indicative of direct effect of goal orientation on test anxiety.
https://jep.atu.ac.ir/article_2471_9e30880c2fa2940df2ff71d6c035cfaf.pdf
ارزش تکلیف
جهتگیری هدفی
اضطراب امتحان
مدلیابی معادلات ساختاری
homework value
Goal Orientation
Test anxiety
structural equations modeling
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-03-21
9
27
114
133
2472
Research Paper
بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه بر پیشرفت یادگیری و نگرش به درس زبان انگلیسی عمومی
A Study of Effect of Multiple-Intelligence-Based Instruction on Learning Progress and Attitude towards General English Course
علی عبدی
ali_abdi2004@yahoo.com
1
حبیب سلیمانی
2
بیژن رضایی
3
- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران ایران ali_abdi2004@yahoo.com
- استادیار و عضو هیئت علمی گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه کردستان
- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیرآموزش مبتنی بر هوش چندگانه بر پیشرفت یادگیری و نگرش به درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه در نیم سالدوم تحصیلی 90 -89 بود. در مجموع 61 دانشجو دختر و پسر در دو کلاس مختلف که درس زبان انگلیسی عمومی را انتخاب کرده بودند در این پژوهش مشارکت داشتندکه از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که از این تعداد32 نفر در گروه آزمایش و 29 نفر در گروه کنترل بودند. روش مورد استفاده در این تحقیق روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش از طریق آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی آموزش دیدند. مدت این دوره هشت هفته بود. برای مشخص کردن اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه در مقایسه با روش سنتی از یک آزمون محقق ساخته پیشرفت یادگیری شامل 30 سوأل استفاده شد. همچنین مقیاس15 سوألی نگرش به یادگیری درس زبان به منظور سنجش نگرش یه یادگیری زبان مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) و t مستقل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین پیشرفت یادگیری زبان دوگروه آزمایش (آموزش مبتنی برهوش چندگانه) و کنترل(روش سنتی) تفاوت معنیدار وجود دارد. به عبارتی دیگر دانشجویانی که از طریق آموزش مبتنی بر هوش چندگانه آموزش دیدند پیشرفت یادگیری بالاتری به طور کلی و در هر یک از سطوح یادگیری زبان (دایره واژگان، درک مطلب، گرامر) نسبت به دانشجویانی که به روش سنتی آموزش دیده بودند، داشتند. همچنین نتایج تحقیق نشان دادکه در گروه آزمایش، نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری درس زبان بعد از عمل آزمایش به طور چشم گیری بالا رفته است.
The present study aims to investigate the effect of Multiple-Intelligence-Based Instruction (MI) on learning process and attitude towards General English course among students of Islamic Azad University of Kermanshah in the second semester of the educational year 2010-2011. 61 male and female students in two different General English classes were selected using random cluster sampling. The experimental group consisted of 32 students, and the control group included 29 students. A quasi-experimental research method with a pretest and posttest design was used. The experimental group was taught in accordance with the theory of MI and the control group was instructed using the classical method of teaching General English. The course duration was eight weeks. A 30-item researcher-made survey was used to determine the effectiveness of Multiple-Intelligence-Based Instruction compared with the classical method. Besides, a 15-item questionnaire was used to assess the learners’ attitude towards General English course. The multivariate analysis of covariance (ANCOVA) and the independent sample t-test were used to analyze the statistical data. The results of the study showed that there was a significant difference in the level of General English learning progress between experimental and control groups. In other words, the students taught applying MI theory exceeded those taught using classical methods both in general and separate levels of learning English (vocabulary, reading comprehension, and grammar). The results also indicated that the attitude of experimental group students towards learning English improved significantly after the test course.
https://jep.atu.ac.ir/article_2472_b7a5fdef85643e190aad1d422b6de26d.pdf
آموزش مبتنی بر هوش چندگانه
نگرش به یادگیری درس زبان
پیشرفت یادگیری زبان
Multiple-Intelligence-Based Instruction
Attitudes towards English Course
Progress in Learning English
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2013-03-21
9
27
136
168
2473
Research Paper
واکاوی پذیرش نوآوریهای برنامه درسی در نظام آموزش عالی (مورد مطالعه: آئیننامه بازنگری برنامه درسی دانشگاههای ایران)
An analysis of Acceptance of Curriculum Innovations in the Higher Education System: A Case Study of the Iranian Universities Curriculum Revision Bylaw
محبوبه خسروی
khosravi12m@yahoo.com
1
کورش فتحی واجارگاه
2
حسن ملکی
maleki-@yahoo.com
3
داریوش نوروزی
gjrur@gmail.com
4
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی khosravi12m@yahoo.com
استاد دانشگاه شهید بهشتی
- دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی
- دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
این مقاله ضمن ارائه مدل مناسبی برای بررسی نوآوریهای برنامه درسی، به آسیب شناسی نوآوری در مدلهای مختلف پذیرش نوآوری در برنامه درسی میپردازد. هدف پژوهش بررسی و واکاوی وضعیت نوآوریهای برنامه درسی در مرحله اجرا است. برای این منظور پس از بررسی عوامل و عناصر موثر بر پذیرش نوآوری در برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران با استفاده از روش پیمایشی، مدل پذیرش نوآوری در برنامه درسی را در میان 179 نفر از اعضاء هیات علمیدانشگاههای مختلف تهران که در اجرای آئین نامه بازنگری برنامه درسی مشارکت داشتهاند، اجرا شد. تحلیل دادههای گردآوری شده از پرسشنامه مذکور نشان میدهد که آئیننامه بازنگری برنامه درسی دانشگاههایکشور در عمل مورد پذیرش قرار نگرفته است. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که نوآوریهای برنامه درسی در آموزشعالی برای اجرا باید به مولفههای متعددی توجه داشته باشند.
The present study presents an appropriate model for examining curriculum innovations and provides pathology of innovation in different models of curriculum innovation. This research aims to investigate curriculum innovations at the stage they are implemented. For this purpose, the factors effective on acceptance of curriculum innovations in the higher education system in Iran were examined. Then, 179 faculty members of different universities in Tehran, who involved in higher education curriculum revision program, were surveyed. Analysis of the data indicated the National Curriculum Revision Bylaw was not accepted in practice. Moreover, the research results showed that in implementation of higher education curriculum innovations, several factors should be considered.
https://jep.atu.ac.ir/article_2473_07f5351861c28955c351426574c13996.pdf
برنامهریزی درسی
نوآوریهای برنامه درسی
مدل پذیرش نوآوری در برنامه درسی
آئین نامه بازنگری برنامه درسی
Curriculum
Curriculum Innovation
Curriculum Innovation Model
Curriculum Revision Bylaw