@article { author = {rihani, mohammad bagher}, title = {Intelligence Beliefs and Academic Engagement: Mediating Role of Social Cognition}, journal = {Educational Psychology}, volume = {13}, number = {46}, pages = {31-48}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.8475}, abstract = {The aim of this study was to investigate the mediating role of social cognition in the relationship between intelligence beliefs and academic engagement. The method of present study was descriptive and correlational research. The statistical population comprised all students in Shiraz in the school year 95-96, of which, 300 (174 female and 126 male) samples were selected by cluster sampling. Data were gathered by social cognition questionnaire, academic engagement questionnaire and intelligence beliefs questionnaire. The methods used for analyzing was Pearson correlation and path analysis. The results of the correlation matrix showed that there is a significant correlation between all variables of this study, which includes social cognition, academic engagement and intelligence beliefs in the p}, keywords = {social Cognition,Academic engagement,Intelligence beliefs}, title_fa = {باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه‌گر شناخت اجتماعی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­گر شناخت اجتماعی در ارتباط میان باور­های هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه‌های شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل می­دادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های شناخت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی و باور­های هوشی و برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش­های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین تمام متغیرهای پژوهش حاضر که شامل ابعاد شناخت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی و باور­های هوشی بود همبستگی معناداری در سطح 01/0 p <وجود دارد. باور افزایشی هوش دارای اثرات مستقیم بر ابعاد انرژی و شیفتگی تحصیلی بود اما باور ذاتی هوش بر هیچ‌کدام از متغیرهای پژوهش تأثیر معناداری نداشت. در ادامه نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطه­ای شناخت اجتماعی در رابطۀ میان باور­های هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. به‌طورکلی می­توان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی و باور­های هوشی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی اشتیاق تحصیلی است.}, keywords_fa = {شناخت اجتماعی,اشتیاق تحصیلی,باور‌های هوشی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8475.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8475_456d97b70c59b81cf5194fd4e66275b6.pdf} }