@article { author = {Zare, Hossein and Farmani, Azam}, title = {The Role of Patience Components in Predicting Learning Approaches with the Mediating role of Cognitive Flexibility}, journal = {Educational Psychology}, volume = {13}, number = {45}, pages = {1-20}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2017.8141}, abstract = {The aim of the present study was to offer a model about the role of patience components in predicting learning strategies with the mediating role of cognitive flexibility. The statistical population of the present study was all of university students studying at Payame Noor University, Kermanshah Branch in academic year 2014- 2015. Two hundred and seventy university students were recruited among them via cluster sampling method. The participants answered the Patience Scale (Khormaie, Farmani and Soltani, 2015), Cognitive Flexibility Inventory (Dennis and VanderWal, 2010) and Cognitive/ Metacognitive Learning Strategies (Elliot et al, 1999). The findings showed that the presented model had good fitness. Moreover, the findings were indicative of direct and indirect effects of patience components on learning strategies. The components of Tolerance and Persistence negatively and significantly predicted Disorganization with a mediating role of Controllability. The patience components of Transcendence and Contentment negatively and significantly predicted Disorganization and positively and significantly predicted the learning strategy of Persistence and Effort with the mediating role of Alternatives. According to the results of this study, it is recommended that specialists in the field of learning and psychologists apply educational strategies of patience in order to help students use suitable learning strategies}, keywords = {Patience,Cognitive flexibility,Learning Strategies,Tolerance,Persistence,Transcendence,Contentment}, title_fa = {نقش مؤلفه‌های صبر در پیش‌بینی رویکردهای یادگیری با واسطه‌گری انعطاف‌پذیری شناختی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش ارائه‌ی مدلی در مورد نقش مؤلفه‌های صبر در پیش‌بینی راهبردهای یادگیری با واسطه‌گری انعطاف‌پذیری شناختی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خرامه بود که در نیمسال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 270 دانشجو به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. افراد گروه نمونه با تکمیل مقیاس صبر (خرمائی، فرمانی و سلطانی، 1393 ج)، پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و وند روال، 2010) و مقیاس رویکردهای یادگیری شناختی/ فراشناختی (الیوت و همکاران، 1999) در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد مدل مطرح‌شده از برازش خوبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان‌دهندۀ اثر مستقیم و غیرمستقیم مؤلفه‌های صبر بر راهبردهای یادگیری بود. مؤلفه‌های شکیبایی و استقامت با واسطه‌گری ادراک کنترل‌پذیری خرده مقیاس ناسازمانی در مطالعه را به‌صورت منفی و معنادار پیش‌بینی کردند. همچنین مؤلفه‌های متعالی­شدن و رضایت از طریق نقش واسطه‌ای ادراک گزینه‌های مختلف ناسازمانی در مطالعه را به‌صورت منفی و معنادار و رویکرد پافشاری را به‌صورت مثبت و معنادار پیش‌بینی کردند. بر طبق این نتایج به متخصصان حوزۀ یادگیری و روانشناسان پیشنهاد می‌شود که به‌منظور کمک به دانشجویان در استفاده از رویکردهای مناسب یادگیری از راهبردهای آموزشی صبر استفاده کنند.}, keywords_fa = {صبر,انعطاف‌پذیری شناختی,راهبردهای یادگیری,شکیبایی,استقامت,متعالی‌شدن,رضایت}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8141.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8141_ca2ff38f119cc6ec21286c0157ced9f4.pdf} }