@article { author = {Ghasem, Marzieh and Belyad, Mohammdreza}, title = {The Impact of Learning Styles and Applying Semantic-Mapping on the High School Students’ Critical Thinking Ability and English Vocabulary Learning Improvement}, journal = {Educational Psychology}, volume = {13}, number = {43}, pages = {171-206}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2017.7766}, abstract = {The present study was carried out in order to investigate the impact of learning styles and applying semantic-mapping on the high school students’ critical thinking ability and English vocabulary learning improvement. To fulfill the purpose of the study, a sample of 123 female students studying Math and Physics were randomly selected from 4 educational districts of Karaj narrowed down to Farzanegan High school in the 1st educational district using accidental clustering sampling method. Then, they were divided into two homogenized experimental and control groups. The students completed the Critical Thinking Questionnaire (Honey, 2004) and Learning Style Questionnaire (O’Brien, 1989) in the pre- and post-test steps. They also were administered a general proficiency test of Nelson (A050) for the purpose of homogeneity, and a vocabulary test to ensure their illiteracy of them at the onset of the treatment. In addition, the same vocabulary test was taken as a post-test after 12 sessions of instruction and learning through semantic-mapping, as a vocabulary learning strategy. The data was collected. Based on the statistical analysis, the results showed the learning styles had no statistically significant impact on the students’ critical thinking ability and their vocabulary learning improvement (two-way, and ANOVA analyses) the first and second hypotheses of the study were confirmed. The third and fourth hypotheses were rejected as the results revealed that semantic-mapping had a statistically significant impact on the critical thinking ability and vocabulary learning improvement of the participants (independent T-tests). Then, some pedagogical and practical implications and suggestions for further research as well as limitations of the study are provided.}, keywords = {Cognitive Learning Styles,Critical Thinking,Semantic-maps}, title_fa = {تأثیر سبک‌های یادگیری و به کارگیری نقشه‌های معنایی بر توانایی تفکر انتقادی دانش آموزان دوره متوسطه و بهبود یادگیری واژگان زبان انگلیسی آن‌ها}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به­منظور بررسی تأثیرسبک‌های یادگیری و به­کارگیری نقشه‌­های معنایی بر میزان پیشرفت توانایی تفکر انتقادی دانش آموزان دوره متوسطه و بهبود یادگیری واژگان زبان انگلیسی آنان انجام شد. به‌منظور تحقق این هدف، 123دانش آموز دختر پایه دوم رشته ریاضی و فیزیک از دبیرستان فرزانگان ناحیه 1 آموزش وپرورش کرج به­طورتصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به دو گروه همگن آزمایش و گواه تقسیم شدند. سپس، دانش آموزان به پرسشنامه­های سبک­های یادگیری (اُبرین[1]، 1989) و تفکر انتقادی (هانی[2]، 2004) در دو بخش پیش­آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. همچنین، دانش آموزان به سؤالات آزمون­های واژگان و توانایی عمومی زبان انگلیسی در پیش­آزمون و پس آزمون پاسخ دادند و نمرات آن­ها محاسبه شد. طی 12 جلسه، واژگان کتاب درسی آن­ها با به­کارگیری نقشه­های معنایی در گروه آزمایش به دانش­آموزان آموزش داده شد. سپس، داده­های به دست آمده مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیل­های آماری، مشخص شد که سبک­های یادگیری از نظر آماری تأثیر چشمگیری بر توانایی تفکر انتقادی دانش آموزان و پیشرفت یادگیری واژگان آنان در گروه آزمایش و گواه نداشتند (تحلیل انووا یک سویه)؛ امابه کارگیری نقشه­های معنایی بر پیشرفت تفکر انتقادی دانش آموزان و یادگیری واژگان آنان در گروه آزمایش از نظر آماری تأثیرقابل توجهی داشت (آزمون تی- تست مستقل)؛درحالیکه در گروه گواه تغییر چشمگیری مشاهده نشد.پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی و همچنین کاربردها و محدودیت­های پژوهش در پایان ارائه شده است. [1]. O’Brien [2]. Honey}, keywords_fa = {سبک‌های یادگیری ادراکی,نقشه معنایی,تفکر انتقادی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7766.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7766_b1b0bc2b4dc8d902c9e935f104fc24d2.pdf} }