@article { author = {Allahkaram, Azad and Maleki, Hassan and Babamoradi, Afshin}, title = {Comparing Effectiveness of Corporative and Brainstorming Teaching Methods in Social Competency}, journal = {Educational Psychology}, volume = {10}, number = {32}, pages = {55-79}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {This  study  is  aimed  at  exploring  effectiveness  of  corporative  and brainstorming teaching methods in social competency of male junior high school ٢nd-graders in the city of Ghods. The study is of applied nature. In order to achieve the research goal, the authors adopted the quasi-experimental research method. The research plan comprises pretest  and  post-test  with  experimental  groups ١ and ٢.  The  statistical population  consists  of  all  male  junior  high  school ٢nd-graders  in  the city of Ghods in the academic  year ٢٠١١-٢٠١٢. Classes ٢/١ and ٢/٣from Shahid Mortazavi Junior High School were taken as the sample and  selected  using  the  two-stage  random  cluster  sampling  method. Randomly,  class ٢/٣  was  exposed  to  the  independent  variable  of corporative  method,  and  class ٢/١ was  exposed  to  the  independent variable of brainstorming method. First, a social competency pre-test was administered to both groups, and after presentation of the course at the second semester, a post-test was administered to the both. The data  originating  from  the  pre-test  and  post-test  were  analyzed  with MANOVA for the discriminant scores. The research findings suggest that  the  corporative  teaching  method  is  more  effective  in  social competency  than  the  brainstorming  method.  It  is  recommended that the  teachers  should  become  familiar  with  the  application  of  active teaching methods to make improvements in mental-social conditions of the students.}, keywords = {Teaching Method,Corporative Learning,brainstorming,Social Competency}, title_fa = {مقایسه اثربخشی روش‏های تدریس مشارکتی و بارش مغزی بر کفایت اجتماعی}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی روش‏های تدریس مشارکتی و بارش مغزی برکفایت اجتماعی دانش‏آموزان پسر دوم راهنمایی شهرستان قدس صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است و برای رسیدن به هدف از روش تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده است، طرح تحقیق شامل پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه‏های آزمایش 1 و 2 است. جامعه این پژوهش عبارت است از کلیه دانش‏آموزان پسر دوم راهنمایی شهرستان قدس که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول به تحصیل بودند. کلاس‏های 1/2 و 3/2 مدرسه راهنمایی شهید مرتضوی به عنوان نمونه آماری و با استفاده از روش تصادفی خوشه‏ای دو مرحله‏ای انتخاب شدند. به طور تصادفی کلاس 3/2 در معرض متغیر مستقل روش مشارکتی و کلاس 1/2 در معرض متغیر مستقل روش بارش مغزی قرار داده شدند، ابتدا پیش‏آزمون کفایت اجتماعی از هر دو گروه گرفته شد و بعد از اجرای دوره در نیمسال دوم سال از هر دو گروه پس‏آزمون به عمل آمد. داده‏های حاصل از اجرای پیش‏آزمون و پس‏آزمون، با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) برای نمرات اختلافی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏ای پژوهش نشان داد که روش تدریس مشارکتی در مقایسه با روش بارش مغزی اثربخشی بیشتری بر کفایت اجتماعی دارد. پیشنهاد می‏شود برای بهبود وضعیت روانی- اجتماعی دانش‏آموزان معلمان با کاربرد روش‏های فعال تدریس آشنا شوند.}, keywords_fa = {روش تدریس,یادگیری مشارکتی,بارش مغزی,کفایت اجتماعی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_64.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_64_0c44da5a73f7e96201561baecafae9ba.pdf} }