@article { author = {Mika’il, Niloofar and Rajabi, Sa'id and Abbasi, Moslem and Zamanlou, Khadijeh}, title = {A Study of the Relationship between Regulation of Positive and Negative Emotions and Academic Performance and Burnout among University Stude}, journal = {Educational Psychology}, volume = {10}, number = {32}, pages = {31-53}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The present research aims to study the relationship between regulating positive  and  negative  emotions  and the  academic  performance  and burnout  among  university  students.  This  was  a  descriptivecorrelational  research.  Using  cluster  random  sampling  method, ٤٠٠subjects (including ٢٠٠ males and ٢٠٠ females)  were selected from among  undergraduate  students  at  the  University  of  Mohaghegh Ardabili  during  the  academic  year ٢٠١١-٢٠١٢.  The  data  was collected  using  the  Academic  Burnout  Scale  and  the  Emotion Regulation  Questionnaire.  The  participants’  academic  average  grade was  used  to  measure  their  academic  performance. The  Pierson's Correlation Coefficient and MANOVA were used to analyze the data. Pierson's  Correlation  Coefficient  showed  a  significant  correlation between  regulation  of  positive  and  negative  emotions  and  students’ performance  and  academic  burnout.  Moreover,  the  analysis  of variance  results  showed  that  there  was  a  significant  difference between  the  two  groups  in  terms  of  regulation  of  positive  emotions and academic burnout. Regulation of positive emotions was stronger among female students, and consequently, their academic burnout was less  than  that  of  male  students.  However,  no  significant  correlation was found between  the two groups regarding negative  emotions and academic performance.}, keywords = {Emotion Regulation,Positive and Negative Emotions,Academic Performance,Academic burnout,University Students}, title_fa = {بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 400 دانشجو (200 پسر و 200 دختر) بود که از میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 91-90 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس‌های فرسودگی تحصیلی، عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه تنظیم هیجان، و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل کل آن‌ها استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به کار رفت. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی رابطة معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دو گروه در تنظیم هیجان، عواطف مثبت بیشتر و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری دارند، در واقع تنظیم هیجان و عواطف مثبت دختران بیشتر و فرسودگی تحصیلی آن‌ها کمتر از پسران بود. اما دو گروه در عواطف منفی و عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری نداشتند.}, keywords_fa = {تنظیم هیجان,عواطف مثبت و منفی,عملکرد تحصیلی,فرسودگی تحصیلی,دانشجویان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_63.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_63_c5667a4846aa741ae2ee97dc6f17661a.pdf} }