@article { author = {Sevari, Karim and Nouri, Ali}, title = {A Comparison of Time Management Skills and Achievement Motivation of Students with High and Low Academic Performance}, journal = {Educational Psychology}, volume = {10}, number = {31}, pages = {109-124}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The present study aims to compare students' time management skills and achievement motivation with their high and low academic performance. Using the stratified random sampling method, 175 subjects were selected from among third-grade female and male secondary school students of Abdanan city. The research data was collected using Trueman & Hartely’s time management construct (1996), Hermans' achievement motivation questionnaire (1970), and the students’ GPAs achieved in the last year. The results were indicative of a significant difference between students with high and low academic performance in their time management skill and achievement motivation.}, keywords = {Time Management Skill,Achievement Motivation,Students with High & Low Academic Performance}, title_fa = {مقایسه مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی بالاو پایین اجراءگردید. دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه شهرآبدانان جامعه آماری را تشکیل داده اند که از بین آنان 175 نفر به صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996)، انگیزه پیشرفت هرمانز (1970) و معدل تحصیلی سال قبل استفاده شد. نتایج نشان داد بین دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین از لحاظ مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت تفاوت آماری معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {مهارت مدیریت زمان,انگیزه پیشرفت,دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_626.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_626_d02bd107e958210ce88851afe1b724f7.pdf} }