@article { author = {najafi, mahmood and dehshiri, golamreza}, title = {The role of self-esteem, components of loneliness in prediction of students’ academic achievement}, journal = {Educational Psychology}, volume = {7}, number = {22}, pages = {155-171}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2012.6060}, abstract = {Objective: the main aim of this research was to study the role of self- esteem, components of loneliness in prediction of students’ academic achievement. Method: The sample was 281 students (141 boys, and 140 girls) which were selected by clustering random sampling. The subjects were asked to answered the Loneliness Fillings Scale and Kooper Smith’s self-esteem Questionnaire. Results: The results showed that self-esteem and loneliness were significant predictors on academic achievement. Also, there was negative significant correlation between self esteem and loneliness. Other results showed that the mean scores of self esteem and affective symptoms of loneliness of girls were significantly higher than the boys’ mean scores. Conclusion: in sum, the results represented the importance and the role of need to self-esteem as a potential variable for helping to students in order to cope with their affective-social loneliness experiences and academic achievement.}, keywords = {self esteem,Loneliness,Academic Achievement,students}, title_fa = {نقش حرمت خود و مؤلفه های تنهایی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حرمت خود و مؤلفه های تنهایی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. نمونه پژوهش شامل 281 نفر (141 پسر و 140 دختر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس تنهایی و حرمت خود کوپر اسمیت پاسخ دادند. نتایج نشان داد که حرمت خود و احساس تنهایی نقش معنی داری در پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین بین حرمت خود و احساس تنهایی ارتباط منفی و معنی داری مشاهده شد. یافته های دیگر این پژوهش این بود که میانگین نمرات احساس تنهایی و نشانه های عاطفی احساس تنهایی دختران به طور معنی داری بیشتر از پسران بود. این یافته ها بیانگر نقش و اهمیت نیاز حرمت خود به عنوان مسیری بالقوه در کمک به دانش آموزان برای مقابله با تجارب تنهایی اجتماعی- عاطفی و پیشرفت تحصیلی است.}, keywords_fa = {حرمت خود,احساس تنهایی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6060.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6060_4948da960e7e3262a095ccdf05d10fdf.pdf} }