@article { author = {musavi, seyedhosein and talebzadeh, mohsen}, title = {The relationship between spiritual intelligence and organizational citizenship behavior high school teachers in Zanjan}, journal = {Educational Psychology}, volume = {7}, number = {22}, pages = {65-94}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2012.6057}, abstract = {Background: Spiritual intelligence has become one of important issues in psychological investigations. The present study considers its relationship with teachers' organizational citizenship behavior. Objective: The purpose of the present study was to examine the relationship between spiritual intelligence and organizational citizenship behavior. Method: 234 teachers of high school in Zanjan city were selected by cluster randomly sampling method. They responded two questionnaires: King Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI-24) and Podsakoff and et al Organizational Citizenship Behavior (1990). Data were analyzed through Pearson correlation and stepwise regression methods. Results: The results revealed that, there was significant and positive relationship between spiritual intelligence and organizational citizenship behavior. The components of spiritual intelligence (critical existential thinking, personal meaning production, transcendental awareness, conscious state expansion) explain teacher’s duty and altruist. The components critical existential thinking, personal meaning production and transcendental awareness explain teacher’s respect and overall OCB. The components personal meaning production and transcendental awareness explain teacher’s patience. Also, the components conscious state expansion and critical existential thinking predict teacher’s social customs.}, keywords = {spiritual intelligence,Organizational Citizenship Behavior,high school teachers}, title_fa = {بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دبیرستان های شهرستان زنجان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطۀ بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی است. جامعه آماری آن معلمان دوره متوسطه شهرستان زنجان در سال تحصیلی 89-88 به حجم 234 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو پرسشنامۀ خودگزارش دهی هوش معنوی گینک (SISRI- 24) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف و همکاران (1990) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته های پژوهشی نشان داد ه بین هوش معنوی کل با رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مؤلفه های هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی، معنا سازی شخصی و گسترش خودآگاهی) می توانند مؤلفه نوع دوستی و وظیفه شناسی معلمان را تبیین و مؤلفه های تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی و معنا سازی شخصی می توانند مؤلفه احترام و رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان را پیش بینی کنند. مؤلفه های پیش بین معنا سازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه بردباری و مؤلفه های پیش بین گسترش خودآگاهی و تفکر انتقادی وجودی می توانند آداب اجتماعی معلمان را تبیین نمایند.}, keywords_fa = {هوش معنوی,رفتار شهروندی سازمانی,معلمان دوره متوسطه}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6057.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6057_b89a1f8e7fae330591e69a25f962e16d.pdf} }