@article { author = {kord, bahman and mahdavi, mehdi}, title = {Relationship between cognitive styles (field independent and field dependent) and students' academic performance in multiple-choices and writing response tests}, journal = {Educational Psychology}, volume = {7}, number = {21}, pages = {56-72}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2011.6041}, abstract = {ackground: The Cognitive style is mainly peculiar to theoretical and academic descriptions with bipolar dimensions. These styles are composed of field dependent and field independent ones which are not constant but current. Objective: The present paper aims to clarify the relationship between the cognitive styles and students' performance in writing response and multiple-choice evaluations. Method: The research methodology is applied in its objective and descriptive in data collection. The target population of this study comprised all students of Mahabad Islamic Azad Universit in the academic year of 1387-88. Among them, 280 have been selected by faculty and sex through stratified random sampling. In connection with the cognitive style, EFT, the learning styles questionnaire has been used to collect the required data and for the students' performance measurement in multiple-choice and writing response evaluations the two parallel forms, quadruple response form and writing response form have been employed. Results: The results revealed that there is a positive and direct relationship between field independent cognitive style and the students’ performance in writing response evaluation, but there is no relationship between field dependent cognitive style and the students’ performance in multiple choice evaluations. Also, there is a significant difference between students from such fields as human, basic, agricultural, and technical sciences due to learning styles. Finally there was a positive relationship between the male and female students’ learning styles. Conclusion: Cognitive styles (field independency and field dependency) should be considered while assessing students' academic performance using multiple-choices and writing response tests}, keywords = {cognitive styles,writing response evaluation,multiple-choice evaluation,Performance}, title_fa = {رابطه سبک های شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه با عملکرد دانشجویان در آزمون های پاسخ نگار و پاسخ گزین}, abstract_fa = {سبک شناختی بیشتر خاص توصیفات آکادمیک و نظری بوده است و از ویژگی های سبک شناختی دو قطبی بودن ابعاد آن است. این سبک ها شامل سبک های شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه است که نه تنها ثابت نیستند، بلکه سیالند. هدف مقاله حاضر روشن ساختن رابطه بین سبک های شناختی و عملکرد دانشجویان در آزمون های مختلف پاسخ نگار و پاسخ گزین است. روش پژوهش این مطالعه، برحسب هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 88-1387 دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد بود که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعدا 280 نفر براساس دانشکده و جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات در مورد با سبک های شناختی از آزمون شکل های نهفته (EFT) ، پرسشنامه سبک های یادگیری و برای سنجش عملکرد دانشجویان در ارزشیابی پاسخ نگار و پاسخ گزین از دو فرم موازی: یکی از فرم ها به صورت چهارگزینه ای و دیگیر به صورت تشریحی که با توجه به اجرای مقدماتی آنها پایایی برای آزمون تشریحی 87% و برای آزمون پهارگزینه ای 79% بدست آمد. محتوای آزمون ها در هر دو فرم در ارتباط با درس عمومی (ادبیات فارسی) بود. برای تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه، آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ای این پژوهش حاکی است، بین سبک شناختی از زمینه و عملکرد در ارزشیابی پاسخ نگار رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و همچنین بین سبک شناختی وابسته به زمینه و عملکرد در ارزشیابی پاسخ گزین رابطه وجود ندارد. از یافته های دیگر این تحقیق، دانشجویان رشته های علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی به لحاظ سبک یادگیری تفاوت معناداری با هم دارند. بالاخره بین سبک های یادگیری مردان و زنان رابطه مثبت وجود دارد.}, keywords_fa = {سبک های شناختی,آزمون پاسخ نگار,آزمون پاسخ گزین و عملکرد آموطشی دانشجویان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6041.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6041_20ff1852fc3b5591a6eb5a76a958bfdf.pdf} }