@article { author = {mahdavi, mohamadreza and amirtaimuri, mohamadhasan}, title = {The effect of instructional design model, Merril (the theory components of View) on learning and retention rates}, journal = {Educational Psychology}, volume = {7}, number = {20}, pages = {17-32}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2011.6032}, abstract = {The focus of this study is ”the evaluation of the impact of applying Merrill instructional design model on learning rate and retention in high school first- grade biology lesson .statistical group comprised all of the mail first-grade high school students in mahallat .to choose the sample the multi-stage clustering ,considering class as sampling unit ,was used .the total number of students were 57 who were attending two classes with capacities of 28 students. After the experiment the researcher executed learning pre-tests(researcher-built) for the two groups based on similar conditions .the researcher applied experimental viability randomly for in of the two classes and for the control group the traditional way(current teaching)was used .After a 6-week period of the implementation of designed program ,learning test ,was implemented for both of the classes and after 21 days ,retention test(researcher-built)was held within the same condition for both of the groups .to analyze data obtained in this research descriptive statistical methods (average ,variance ,median ,maximum ,minimum) and inference statistics(T-test for two independent groups)with SPSS software was used. data analysis showed that the use of Merrill instructional design model for learning rate and retention of biology with 95% confidence is significant within groups.}, keywords = {: Instructional design,Merrill Instructional design model,Learning,Retention}, title_fa = {بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل (نظریه نمایش اجزاء) بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان}, abstract_fa = {تکنولوژی آموزشی با بکارگیری پایه های نظری روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی، از روش های موجود در حوزه طراحی آموزشی استفاده می کند و در این بین وظیفه طراحان آموزشی نسبت به گذشته دست خوش تغییراتی شده است. هدف: از اجرای این پژوهش «بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان» بود. روش: جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان شهر محلات بودند و به منظور ایجاد نمونه از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، با در نظر گرفتن کلاس به عنوان واحد نمونه گیری استفاده شد. تعداد حجم نمونه 57 نفر بود که دو کلاس 29 و 28 نفره حضور داشتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش کنترل برای هر دو گروه در شرایط یکسان اجرا شد. یافته ها: این تحقیق نشان داد که: 1- میزان یادگیری دانش آموزانی که از طریق الگوی طراحی آموزشی مریل آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند بیشتر است.2- میزان یاد داری دانش آموزانی که از طریق الگوی طراحی آموزشی مریل آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند بیشتر است.}, keywords_fa = {طراحی آموزشی,الگوی طراحی آموزشی مریل,یادگیری,یاد داری}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6032.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6032_bf627537d6534dad2ffbf983fb940292.pdf} }