@article { author = {ourki, mohamad}, title = {Comparison of job satisfaction and mental health in exceptional and normal primary schools' teachers}, journal = {Educational Psychology}, volume = {4}, number = {11}, pages = {23-43}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2008.6016}, abstract = {The object of this study is to compare job satisfaction and mental health of teachers in exceptional and normal primary schools in ,O Ahwaz city. The research sample included 180 teachers (90 teachers ; from exceptional schools and 90 teachers from normal schools) teaching in primary schools of Ahwaz city who were randomly selected using classified-quota sampling method from educational districts of Ahwaz city. Research instruments were Job Description Inventory (JDI) for measuring job satisfaction and revised mental signs list (SCL90-R) was used for measuring mental health. Person Correlation Coefficient, T test and one-way ANOVA were used to analyze the results. The results showed that there is a relationship between mental health and job satisfaction. Also, there was a meaningful difference between job satisfaction and mental health of normal and exceptional schools' teachers. Nonna! school teachers had higher J ob satisfaction and mental health than normal schoolsteachers.Female teachers had higher job satisfaction than male teachers while in terms of total health criterion, they had lower mental health. There is not however a significant relationship between job satisfactions among teachers with different education levels, although the difference in their mental health was significant}, keywords = {Job Satisfaction,Mental Health,Special education}, title_fa = {مقایسه رضایت شغلی 9 سلامت روانی آموزگاران مدارس استشنایی و مدارس عادی مقطع ابتدایی}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور مقایسه رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان اهواز صورت گرفته است. حجم نمونه در این پژوهش شامل ۱۸۰ آموزگار (۹۰ نفر آموزگار مدارس استثنایی و ۹۰ نفر آموزگار مدارس عادی) شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان اهواز بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای سهمیه ای از ۴ ناحیه آموزش و پرورش شهرستان اهواز انتخاب شدند. از پرسشنامه توصیف شغل (JDI) برای سنجش رضایت شغلی و فهرست تجدیدنظر شده علایم روانی (SCL90-R)برای سنجش سلامت روانی استفاده شده است. جهت تحلیل نتایج از ضریب همبستگی، آزمون t استودنت و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین سلامت روانی و رضایت شغلی آموزگاران رابطه وجود دارد. همچنین بین رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس عادی و استثنایی تفاوت وجود دارد. آموزگاران مدارس، عادی از رضایت شغلی و سلامت روانی بالاتری نسبت به آموزگاران مدارس استثنایی برخوردارند. همچنین آموزگاران زن نسبت به آموزگاران مرد از رضایت شغلی بالاتر ولی از نظر شاخص کل سلامت روانی پائین تر هستند. یافته دیگر این پژوهش نشان می دهد که اگر چه تفاوت معنی داری بین رضایت شغلی آموزگاران دارای مدارج مختلف تحصیلی وجود ندارد، ولی بین سلامت روانی آنها تفاوت معنی دار وجود دارد.}, keywords_fa = {رضایت شغلی,سلامت روانی,مدارس استثنایی و عادی,آموزگار}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6016.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6016_207fd1aaf3e3aadcde25049c31c09dee.pdf} }