@article { author = {sharif, seyedmostafa and nili, mohamadreza and parseh, vares}, title = {Study the Jnternal Efficiency of Technical and Vocational branch of High school Education in Kehklouyeh and Boyerahmad province}, journal = {Educational Psychology}, volume = {2}, number = {6}, pages = {109-118}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.5998}, abstract = {The main aim of this research is lo study internal efficiency of technical and vocational branch of high school education in Kehklouyeh and Boyerahmad province. The statistical population included all of the technical and vocational students of high school education in Kehklouyeh and Boyerahmad province during years 1377 to 1382. The whole statistical population was also used and analyzed as research sample. The results revealed significant differences in terms of internal efficiency indexes. These findings will be discussed in detail in this paper.}, keywords = {Internal Efficiency,Technical and Vocational education}, title_fa = {بررسی کارایی درونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 82-1377}, abstract_fa = {با توجه به سرمایه گذاری فراوان کشور در آموزش و پرورش، ارزیابی وضع موجود کارآیی دوره ها و رشته های گوناگون آن با استفاده از شاخص های مربوط همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست. بدون شک نتایج حاصل از انجام پژوهش های علمی می تواند برنامه ریزان را در شناسایی موانع و راهکارهای تحقق وضع مطلوب هدایت کند. به این منظور پژوهش حاضر به بررسی کارآیی درونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد طی دو دوره نیمسالی واحدی و سالی واحدی پرداخته است تا با استفاده از شاخص هایی از قبیل نسبت پوشش تحصیلی، نرخ قبولی، درصد فارغ التحصیلی و ترک تحصیل، نسبت اتلاف و ضریب ماندگاری وضع موجود را توصیف نماید. روش تحقیق، توصیفی - ارزشیابی بوده است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای استان طی سال های ۸۲-۱۳۷۷ بوده اند که با توجه به بررسی کل جامعه، نمونه گیری انجام نشده است. یافته های تحقیق نشان می دهد در شاخه فنی و حرفه ای استان نسبت پوشش تحصیلی در دوره های نیمسال واحدی و سالی واحدی به ترتیب 82/6 و 31/5 درصد، نرخ قبولی 17/70 و 4/79 درصد، درصد فارغ التحصیلی 26/65 و 68/79، درصد ترک تحصیل 74/34 و 32/20، نسبت اتلاف78 /1 و 53/1، ضریب ماندگاری 81/73 و 74/82 درصد، ضریب کارایی 62/0 و 57/0 و میانگین طول مدت تحصیل 61/3 و 39/3 سال بوده است.}, keywords_fa = {آموزش فنی و حرفه ای,کارایی درونی,پوشش تحصیلی,نرخ قبولی,نرخ فارغ التحصیلی,نرخ ترک تحصیل,نسبت اتلاف,ضریب ماندگاری,ضریب کارایی,میانگین طول دوره تحصیل}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_5998.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_5998_55f5866edee668e6ff6c6e43490cbc78.pdf} }