@article { author = {dortaj, fariborz and rabi'i vaziri, nasrin}, title = {An Investigation relationship between Visual perception deficient and Reading disorder in Kerman province elementary first and second grade students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {2}, number = {3}, pages = {81-110}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2006.5972}, abstract = {Visual perception is interring predations of the sensuous stimulation, which is received by visual system, and it is one of the essential processes of brain. It plays one of the important roles in acquiring reading ability . A research regarding relationship between dyslexia (reading disability) and deficiency in visual perception among 120 both girls and boys in elementary school (grade 1 &2) by cluster method. For selection of this student a check list from symptoms of child dyslexic has been used. To be sure regarding student's natural intelligence, an intellectual test has been done. Then frostig visual perception test Has carried. This test has another five smaller tests that evaluates: 1) Eye-hand coordination ability, 2) Figure ground perception, 3) Visual constancy, 4) Position in space and 5) Spatial relation. This research revealed that there is a meaningful relation between dyslexia and visual perception deficit. Also this relation in and the skills of figure ground perception and position in space perception whit dyslexia is seen, but there isn't any relation between dyslexia and the skills of eye-hand coordination, visual constancy and spatial relation. Also deficiency in visual perception in girls more than boys causes dyslexia.}, keywords = {reading disorder- visual perception-frotig test}, title_fa = {بررسی رابطه نقص ادراک بینایی با اختلال خواندن در دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی شهر کرمان}, abstract_fa = {ادراک بینایی به معنای تعبیر و تفسیر محرک های حسی دریافت شده توسط سیستم بینایی است و یکی از فرایند های اساسی مغز است که نقش بسیار مهمی در کسب توانایی خواندن ایفا می کند. به منظور پژوهش در خصوص رابطه ی بین اختلال خواندن و نقص در ادراک بینایی دانش آموزان، ۱۲۰ آزمودنی از بین پایه های اول و دوم ابتدایی در هر دو جنس دختر و پسر به روش خوشه ای انتخاب شد. جهت انتخاب این گروه از چک لیست اختلال خواندن که در اختیار معلم قرار داده شده و سیاهه ی غیر رسمی خواندن که توسط پژوهشگر اجرا شد، استفاده گردید. پس از اجرای آزمون هوش به منظور اطمینان از هوش طبیعی دانش آموزان ، آزمون رشد ادراک بینایی فراستیگ اجرا گردید. این آزمون دارای ۵ خرده آزمون است که مهارت های جزئی ادراک بینایی، از جمله مهارت هماهنگی چشم و دست ، ادراک متن از زمینه ، ادراک تبات شکل ، ادراک وضعیت در فضا و درک روابط فضایی را می سنجد. هفت سؤال در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اختلال خواندن و نقص در ادراک بینایی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین خرده آزمون مهارت های ادراک متن از زمینه و ادراک موقعیت در فضا با اختلال خواندن رابطه وجود دارد، اما بین هماهنگی چشم و دست و ادراک ثبات شکلی و روابط فضایی با اختلال خواندن رابطه معناداری وجود ندارد . همچنین نقص در ادراک بینایی و وجوه آن در دختران بیشتر از پسران منجر به اختلال خواندن می شود.}, keywords_fa = {نقص ادراک بینایی,اختلال خواندن,آزمون فراستیگ}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_5972.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_5972_9afac0795851a1e306924141341bb027.pdf} }