@article { author = {Jadidian, Ahmad Ali. and Sharifi, Hassan Pasha and Ganji, Hamzeh}, title = {The Effect of Computer Games on Selective Reaction Time‚ Working Memory and Spatial Visualization: A Meta-analytic Review}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {28}, pages = {58-70}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {Computer games, with increasing variety, have become one of the most popular ways of entertainment and play among children and adolescents. They are divided into several types in terms of structure‚ content and complexity and have been categorized into violent and non-violent genres. In recent years, numerous researches conducted on computer games show that they improve cognitive abilities such as spatial visualization‚ visual memory‚ mental rotation ‚ processing speed and problem–solving thinking. In the present paper, meta-analysis is made on 34 studies about the effect of these games on selective reaction time‚ working memory and spatial visualization as independent variables. The statistical population consists of all relevant researches in between 2003 and 2012. The results are combined in the meta-analysis review. The findings show that no matter what the type of research is (experimental or non-experimental), the size of effect of the research combination is r+ =0.34 for selective reaction time, r+ = 0.2 for working memory, and r+ = 0.27 for spatial visualization. Experimental researches show lower effect size. Also the longer the playing is, the greater is the effect size.}, keywords = {computer games‚ meta-analysis‚ spatial visualization‚ working memory‚ selective reaction time}, title_fa = {فراتحلیل اثر بازی‏های رایانه‏ای بر زمان واکنش انتخابی، حافظه کاری و تجسم فضایی}, abstract_fa = {بازی‏ها‏ی رایانه‏ای به یکی از پر طرفدارترین روش‏ها‏ی سرگرمی و بازی در بین کودکان و نوجوانان تبدیل شده و هرروز بر تنوع آنها افزوده می‏شود. پژوهش‏ها‏ی زیادی در چند سال گذشته در مورد این بازی‏ها‏نشان می‏دهد انجام حتی کوتاه مدت آنها توانایی‏ها‏ی شناختی چون تجسم فضایی، حافظه دیداری، زمان واکنش و سرعت پردازش را بهبود می‏بخشد. در پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل 34 تحقیق که درباره تاثیر این گونه بازی‏ها‏ بر زمان واکنش انتخابی، حافظه کاری و تجسم فضایی به عنوان متغیر‏ها‏ی وابسته انجام شده بود انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری عبارت بود ازکلیه پژوهش‏ها‏ی مرتبط با موضوع در گستره زمانی (2012- 2003) (1391- 1382) که به زبان‏ها‏ی انگلیسی و فارسی منتشر شده بود. روش فراتحلیل مورد استفاده روش ترکیب نتایج بود.‏ نتایج نشان داد: 1. صرف نظراز نوع پژوهش‏ها‏ (آزمایشی یا غیر آزمایشی) اندازه اثر ترکیب یافته برای زمان واکنش انتخابی 34/0 =+r، حافظه کاری 24/0= +r و تجسم فضایی 27/0= +r است. 2. پژوهش‏ها‏ی آزمایشی اندازه اثر کمتری نشان می‏دهند. 3. هرچه مدت زمان انجام بازی‏ها‏ طولانی‏تر است اندازه اثر بیشتری دیده می‏شود.}, keywords_fa = {بازی‏ها‏ی رایانه‏ای,‏ تجسم فضایی,حافظه کاری,زمان واکنش انتخابی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2477.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2477_74ba0d7169d3e360f54484eab6edca1b.pdf} }