@article { author = {Barzegar Bafrou’i, Kazem and Sa’dipour, Esma’il and Ebrahimi Qavam, Soghra and Farrokhi, Nour Ali}, title = {A Model for Chemistry Students’ Performance on the Basis of Epistemological Beliefs, Perception of Constructivist Learning Environment, and High-Level Cognitive and Motivational Strategies}, journal = {Educational Psychology}, volume = {8}, number = {26}, pages = {178-211}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the impact of epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment on chemistry performance through the mediation of academic self-efficacy and high-level cognitive strategies. Forthispurpose, 646high school students (318 male, 328 female) were chosen through cluster random sampling method and completed a questionnaire of epistemological beliefs, perception of constructivist learning environment, academic self-efficacy, and high-level cognitive strategies scales.The structural modeling analysis indicated that epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment had a direct and significant impact on chemistry performance, and the result indicated that relationships between epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment with chemistry performance was mediated by academic self-efficacy and high-level cognitive strategies. In this model, all regression weights were statistically significant and predictors explained 0.75% variance of chemistry performance. In general, the results proved the direct and indirect impact of epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment (through mediation of academic self-efficacy and high-level cognitive strategies) on chemistry performance.}, keywords = {epistemological beliefs,perception of constructivist learning environment,academic self-efficacy,high-level cognitive strategies,chemistry performance}, title_fa = {ارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانش‏آموزان، بر اساس باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا و راهبردهای انگیزشی و شناختیِ سطح بالا}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا بر عملکرد شیمی، با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا بود. بدین منظور، 646 دانش‏آموز دبیرستانی (328 دختر و 318 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای متشکل از مقیاس‌های باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا، خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا پاسخ دادند. نتایج بدست آمده با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برونزای باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا اثر مستقیم معناداری بر عملکرد شیمی دارند. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه بین باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا با عملکرد شیمی از طریق خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا میانجی‌گری می‏شود. در این مدل تمام ضرایب رگرسیون از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش بینی کننده جمعاً 75/0 از واریانس عملکرد شیمی را تبیین کردند. در مجموع یافته ها نشان می‌دهد که باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا ضمن اثرات مستقیم، با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا بر عملکرد شیمی اثرات غیرمستقیم دارند.}, keywords_fa = {باورهای معرفت شناختی,ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا,خودکارآمدی تحصیلی,راهبردهای شناختی سطح بالا,عملکرد شیمی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2465.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2465_e308c54223ba618eaf430181201ab575.pdf} }