@article { author = {Zebarjadian, Zohreh and Nili Ahmadabadi, Mohammad Reza}, title = {A Comparison of Concept Mapping and Integration Method Impacts on Third-Graders of Karaj Elementary Schools}, journal = {Educational Psychology}, volume = {8}, number = {26}, pages = {84-106}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {In a quasi-experimental study with two groups of pre-test and post-test design, 45 elementary third-graders of Karaj were selected through convenient sampling method and randomly divided into two experiment and control groups. After pre-test, control and experiment groups received education using integration method and concept mapping, respectively for 12 sessions during 3 months. Then, they took the post-test. Data were gathered using an achievement test which consisted of two parts and which evaluated students’ knowledge and meaningful learning in science. The results were analyzed using independent and paired t-tests by SPSS software. Both educational strategies were useful in enhancing students’ knowledge while meaningful learning had a significant difference between the two groups. Considering the impact of concept mapping method on students’ meaningful learning, it is recommended to employ this method in teaching courses which require deep learning and high level of understanding of the content.}, keywords = {educational methods,concept map,integration method,meaningful learning,teaching-learning process,structuralism evaluation}, title_fa = {مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه‏های مفهومی به عنوان یک روش مبتنی بر ساخت‏گرایی با روش تلفیقی بر یادگیری درس علوم دانش آموزان پایه سوم استان البرز (مجری ارزشیابی توصیفی)}, abstract_fa = {این مطالعه‏ی شبه تجربی با هدف مقایسه تأثیر آموزش برمبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی در یادگیری درس علوم دانش‏آموزان پایه سوم استان البرز صورت گرفته است. تعداد 4 دانش‏آموز پایه سوم به روش نمونه‏گیری تصادفی انتخاب و در 2 گروه گواه و آزمایش کاربندی شدند. پس از اجرای پیش‏آزمون، هر دو گروه به مدت 12جلسه و در طول 3ماه به ترتیب تحت آموزش با روش آموزش تلفیقی و روش نقشه مفهومی قرارگرفته و سپس پس‏آزمون اجراگردید. برای جمع آوری داده‏ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی برای ارزشیابی حیطه‏های دانش و یادگیری معنی دار دانش‏آموزان در درس علوم استفاده گردید. نتایج با استفاده از نرم‏افزار spss و با آزمونt با نمونه‏های زوج و مستقل مورد تجزیه وتحلیل آماری قرارگرفت و نشان داد در داخل گروه‏ها، بین نمرات پیش‏آزمون و پس‏آزمون هر گروه در 2 آزمون «دانش و یادگیری معنادار» تفاوت معنی‏دار بوده است. یعنی هر دو روش آموزشی در ارتقای دانش و یادگیری معنی‏دار دانش‏آموزان مؤثر بوده است. همچنین اختلاف میانگین نمرات پس‏آزمون دانش و یادگیری معنی‏دار گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بود ولی آزمون آماری t مستقل تفاوت معنی‏داری را در سطح دانش نشان نداد، این اختلاف میانگین‏ها تنها در بعد یادگیری معنی‏دار، از نظر آماری معنی‏دار بود. پس روش آموزش نقشه‏های مفهومی در مواردی که نیاز به یادگیری عمیق و سطح بالا از مطالب درسی وجوددارد، توصیه می‏گردد.}, keywords_fa = {روش‏های آموزشی,روش نقشه های مفهومی,روش تلفیقی,یادگیری معنادار,ارزشیابی ساخت‏گرایانه,فرایندیاددهی و یادگیری}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2462.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2462_ee3b0261a3b590e489e8c712af1d710e.pdf} }