@article { author = {Yousefzadeh, M. R. and Ma'roufi, Y. and Bakhtiyar, I. and Taheri Tizrou, M.}, title = {A Study of Guidance-School Social Sciences Curriculum's Emphasis on Critical Approach Components}, journal = {Educational Psychology}, volume = {8}, number = {23}, pages = {28-44}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The present research aims to study the emphasis laid by guidance-school social sciences curriculum on the critical approach. The survey research was used as the research method, and the statistical population included all 85 teachers teaching social sciences at the guidance schools of District One of Hamedan Educational Department in the school year 2008-2009 as well as social sciences textbooks of grades one to three. Random sampling and census methods were applied to the statistical population to produce a statistical sample of 71 teachers and an equal number of textbooks. Data were collected through researcher-made questionnaires whose content validity was assessed by content validity and their reliability by Cronbach's alpha coefficient which was calculated as 0.81. Descriptive statistical indices along with non-parametric X2 and parametric independent t-test were used to describe the collected data. Research findings showed that social sciences curriculum places low emphasis on flexibility and risk-taking and medium emphasis on resourcefulness, inclusiveness and curiosity. In addition, there appeared to be no difference between male and female teachers' views on social sciences curriculum's emphasis on critical approach components.}, keywords = {social sciences curriculum,guidance school,critical approach components}, title_fa = {بررسی میزان تأکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مؤلفه‏های رویکرد انتقادی از دیدگاه دبیران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی میزان تأکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی است. روش‌تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری شامل‌کلیه دبیران مدارس راهنمایی ناحیه یک شهر همدان است که در سال تحصیلی 88-1387 به تدریس درس علوم اجتماعی اشتغال داشته و تعدادکل آنها 85 نفر (45 مرد و 40)، و محتوای کتاب‏های درسی علوم اجتماعی پایه‏های اول تا سوم راهنمایی بود. روش نمونه‏گیری برای جامعه اول روش تصادفی ساده و برای جامعه دوم سرشماری بود. حجم نمونه دبیران براساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان 71 نفر می‌باشد و حجم نمونه کتاب‏ها با جامعه برابر است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته سنجش رویکرد انتقادی بود. برای سنجش روایی ابزار از روایی محتوا و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن 81/0= α به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از شاخص‏های آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک خی دو و t مستقل استفاده شده است. یافته‏های پژوهش نشان داد که برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مؤلفه‏های انعطاف پذیری و ریسک پذیری به میزان کم و بر مؤلفه‏های عمقی نگری، جامع‏اندیشی و کاوشگری به میزان متوسط تأکید دارد. به علاوه بین دیدگاه دبیران مرد و زن درباره میزان تأکید کتاب‏های علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی تفاوتی به دست نیامد.}, keywords_fa = {برنامه درسی علوم اجتماعی,دوره راهنمایی,مؤلفه‏های رویکرد انتقادی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2296.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2296_0582bbc3fa2c9a49ad12ea45385245d0.pdf} }