@article { author = {Khanmohammadi (MA), Arsalan and Safania (PhD), Ali Mohammad and Poorebrahim (MA), Mahdi}, title = {A comparative investigation of personality traits and learning modes in basic, engineering and human sciences' students of Islamic Azad University in Mazandaran province}, journal = {Educational Psychology}, volume = {6}, number = {16}, pages = {1-20}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = { Abstract  he aim of the present research was to conduct a comparative investigation of personality traits and learning modes in basic, engineering and human sciences' students of Islamic Azad University in Mazandaran province. The research method is causative - comparative (Ex Post Facto).  300 students of Islamic Azad University in Mazandaran province were randomly selected and personality inventory (NEO PI-R) and Kolb’s learning styles inventory (LSI) were administered to them. In order to analyze the data, ANOVA were used. Results indicated that there are differences among means of NEO factors (extroversion, agreeableness and conscientiousness) and learning modes, (concrete experience, reflective observation, abstract conceptualization, active Experimentation).}, keywords = {Personality traits,learning modes,basic,eengineering and human sciences,University Students}, title_fa = {مقایسه ویژگی‏های شخصیتی و شیوه‏های یادگیری در دانشجویان علوم‏پایه، فنی و مهندسی و علوم‏انسانی دانشگاه‏های آزاد اسلامی استان مازندران}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش مقایسه صفات شخصیتی و شیوه‏های یادگیری در بین رشته‏های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای. 445 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به‏طور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه پنج عامل شخصیتی تجدید نظر شده نئو و سبک‏های یادگیری کلب بر روی آنها اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏های از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در عوامل شخصیتی برون‌گرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و شیوه‏های یادگیری تجربه عینی، مشاهده تأملی، آزمایشگری فعال، مفهوم سازی انتزاعی در بین سه گروه تحصیلی وجود دارد.}, keywords_fa = {صفات شخصیتی,شیوه‏های یادگیری,رشته‏های تحصیلی,دانشجویان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2267.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2267_3dcbda7b19f1ebdde80e93210eaa7112.pdf} }