@article { author = {Ghanbari Hashemabadi (PhD), Bahramali and Shahabi (MA), Mehri}, title = {Study the effectiveness of training critical thinking in improving high school students’ problem solving and self-esteem}, journal = {Educational Psychology}, volume = {4}, number = {12}, pages = {1-21}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The present research was designed to examine the role of training of critical thinking in improving problem solving and self-esteem in high school girls’ students and to give suggestions to psychotherapists, counselors, schedulers and educational experts for training and enhancing students’ critical thinking. The method of research is empirical and its statistical society comprised girls who were educating at a high school in Kalaleh town in academic year of 1385-86 (N=1000). We selected 22 students who scored low grades in critical thinking, problem solving and self-esteem tests randomly and devised them into two groups (experimental and control ones). We trained the critical thinking to the experimental group in 10 sessions. Then, the both groups examined by post-test. The data of pretest and post test analyzed using t-test. The finding of the present study revealed that the individual of experimental group who participated in training of critical thinking, obtained higher scores in problem solving skills and self-esteem, and also demonstrated better adjustment to others. In general, from the finding of this study it might be concluded that critical thinking may play a fundamental role in problem solving skills and self-esteem. At the end, researchers have presented practical suggestions and strategies.}, keywords = {Critical Thinking,problem-solving,Self-esteem,students}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت‏های حل مسأله دانش‏آموزان دخترمقطع متوسطه}, abstract_fa = {هدف ازاین پژوهش بررسی اثربخشی پرورش تفکر انتقادی بر مهارت‏های حل مسأله و عزت نفس دانش‏آموزان و ارائه پیشنهادهایی براساس یافته‏های پژوهش به روان درمانگران، مشاوران، برنامه‏ریزان و کارشناسان آموزش و پرورش جهت پرورش تفکر انتقادی در دانش‏آموزان می‏باشد. این پژوهش که به روش آزمایشی انجام شده است و سؤال اصلی آن این است که آیا آموزش تفکر انتقادی به افراد گروه آزمایش، باعث افزایش مهارت‏های حل مسأله و عزت نفس در آنان می‏گردد. جامعه‏آماری پژوهش دانش‏آموزان دختر دبیرستانی شهرستان کلاله می‏باشند که روی 80 نفر از کسانی که مایل به شرکت در گروه بودندآزمون‏های ‏عزت نفس، حل‏مسأله و تفکر‏انتقادی اجراگردید و از بین‏افرادی که نمره‏پایینی در این سه آزمون کسب کرده بودند (تعداد 30 نفر)، تعداد 22 نفر، به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرارداده شدند. افراد گروه آزمایش در10 جلسه 2 ساعتی (هر هفته یک جلسه)، جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمایش وکنترل) پس آزمون گرفته شد و با استفاده از آزمون t تفاوت میانگین‏های پیش‏آزمون و پس‏آزمون از لحاظ آماری مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشانگر کارایی و اثربخشی عمل آزمایشی بوده است. از مجموع یافته‏های بدست‏آمده ازآزمودنی‏ها و اجرای t همبسته و مستقل نتیجه‏می‏شود که فرضیه‏های پژوهش تأیید شده و به نظر می‏رسدکه آموزش تفکر انتقادی به افرادگروه آزمایش موجب افزایش میزان عزت نفس و مهارت‏های حل مسألۀ آنان شده است.  }, keywords_fa = {تفکر انتقادی,عزت نفس,حل مسأله}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2122.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2122_ac579859e85a32bbc27eb543dc94fac8.pdf} }