@article { author = {Aghamolai (M.A), Hamzeh and Farajollahi (Ph.D), Mehran}, title = {Study influential factors affecting applying new teaching methods by elementry school teachers in Gorgan city}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {9}, pages = {131-167}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {With the rapid  enhancement of science, education  has a different meaning in the world today. Here one of the most critical  issues in  education especially at elementary  grade, is paying attention to teaching methods .Teachers, as the focal issues of teaching-learning process, shall not merely give lecture and transfer information in teaching process.They should try to reinforce thinking and argumentation skills in their students and direct them toward thinking stage not just memorization. They should lead students toward the base of learning which is thinking. Of course in the teaching process of teachers there are always some  factors prevent the teacher in reach to favorable aims in teaching process. The main aim of the research is introduction to effective factors on applying teaching  methods by elementary grade teachers of Gorgan township The statistical society of the research includes all permanently employed teachers, teachers employed on teaching fee basis and contractual teachers of elementary  grade in Gorgan township mounting to 1300 persons. The sample volume has been considered based on the Morgan Formula through   sampling random  for 297 subjects(155 men and 142 women). Research plan was performed by description and measurement tool was chosen as researcher made questionnaire. By using SPSS software package, correlation coefficient for the marks of two exams was obtained as 0.613. Frequency Distribution Tables, Percentage, Diagram and Spearman  rank order Correlation   were used for data analysis. The results of theories Exam showed that: 1- There is a meaningful correlation between  personal particulars of  the teachers and applying  active  teaching methods 2-There is a meaningful correlation between structural and administrative factors  and applying active teaching methods. 3- there is a meaningful correlation between the economic, social and cultural factors of the teachers and applying active teaching methods. 4-There is a  meaningful  correlation  between factors and evaluation methods and applying active teaching methods}, keywords = {teaching,Teaching Method,modern teaching method,Teacher,elementary grade,Gorgan township}, title_fa = {مطا لعـه عوامـل تأثیرگـذار بر بکارگیری شیوه‌های نوین تدریس توسط معلَمان مقطع ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 85- 1384}, abstract_fa = {این تحقیق به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بکارگیری شیوه­های فعال تدریس توسط معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرگان انجام گرفته است. جامعـه آماری این تحقیق شامل کلیـه معلمان استخـدام رسمی، حق التدریس و پیمانی یا قراردادی مقطع ابتدایی شهرستان گرگان به تعداد1300 نفرمی­باشد. حجم نمونه براساس جدول مورگان و متناسب با جامعه آماری و از طریق نمونـه­گیری تصادفی به تعداد 297 نفر به تفکیک جنسیت (155 معلم مرد و 142 معلم زن) در نظر گرفته شده است. طرح تحقیق از نوع توصیفی (پیمـایشی) و ابزار اندازه‎گیری آن پرسشنـامه محقق ساخته است که با استفاده از رایـانه- بستـه نرم افزاری spss، ضـریب همبستگی بین نمرات دو بار اجرای آزمون عدد613/0 برآورد شده است. برای تجزیـه و تحلیـل یافته‎ها ازآمـار تـوصیفی (فـراوانی، درصد، جـدول و نمـودار ) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی رتبه­ای اسپیرمن) استفاده شد. همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه‎ها نشان می­دهدکه: 1- بین ویژگی­های فردی معلمان و میزان بکارگیری روش­های فعال تدریس همبستگی معنی­داری وجود دارد. 2- بین عوامل اداری و ساختاری و میزان بکارگیری روش­های فعال تدریس همبستگی معنی­داری دارد. 3- بین عوامل و ویژگی­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معلمان و میزان بکارگیری روش­های فعال تدریس همبستگی معنی­داری وجود دارد. 4- بین عوامل و شیوه­های ارزشیابی و میزان بکارگیری روش­های فعال تدریس همبستگی معنی­داری وجود دارد.}, keywords_fa = {: تدریس,روش تدریس,روش نوین تدریس,معلم,مقطع ابتدایی,شهرستان گرگان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2110.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2110_c83959927f2e07899ab8322463133279.pdf} }