@article { author = {fatehi, hamid and rahimian, hamid}, title = {Organizational Intelligence, a Factor for Learning Organization Growth}, journal = {Educational Psychology}, volume = {11}, number = {36}, pages = {131-149}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The aim of this paper was to study the relationship between organizational intelligence and learning organization in Abbaspour Electricity and Water University. This descriptive study was an applied and correlational research. The population included all 180 staff members of the university in academic year 92-93. The stratified sample embraced 123 persons. Marsik and Watkins' Learning Organization Questionnaire and Karl Albrecht's Organizational Intelligence Questionnaire were administered for data collection with Cronbach Alphas being 0.944 and 0.949 respectively. The results revealed a positive and significant correlation of 0.57 between organizational intelligence and learning organization. Based on multiple linear regression, only two out of seven components of organizational intelligence, shared fate and performance pressure could predict the learning organization variable.}, keywords = {university,organizational intelligence,Learning organization}, title_fa = {هوش سازمانی، عامل رشد سازمان یادگیرنده}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف مطالعه نقش هوش سازمانی برای پیش بردن دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور تهران، به‌سوی ویژگی‌های یک سازمان یادگیرنده انجام شد. این جستار توصیفی ازنظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشگاه شهید عباسپور بالغ‌بر 180 نفر در سال تحصیلی 93-92 حجم نمونه طبقه‌ای نسبتی، 123 نفر بوده است. از دو پرسشنامه سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز و پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرخت، با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.944 و 0.949 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان هوش سازمانی و ویژگی‌های سازمان یادگیرنده رابطه‌ی مثبت و معنادار 0.57 وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون رگرسیون خطی چندگانه مشخص گردید از بین هفت مؤلفه هوش سازمانی، تنها دو متغیر سرنوشت مشترک و فشار عملکرد، قادر به‌پیش بینی متغیر سازمان یادگیرنده می‌باشند.}, keywords_fa = {دانشگاه,هوش سازمانی,سازمان یادگیرنده}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_1593.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_1593_694811668ae5005211408ac4ddc46737.pdf} }