@article { author = {sheykholeslami, ali and dortaj, fariborz and delavar, ali and ebrahimighavam, soghra}, title = {The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Program Training on Students’ procrastination}, journal = {Educational Psychology}, volume = {10}, number = {34}, pages = {94-109}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of mindfulness-based stress reduction program training on procrastination of pre-university male students. The research method was experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population included all pre-university male students in shahryar city in the 2012-2013 academic year, that among them by using simple random sampling, 30 students with high score on procrastination questionnaire (one standard deviation above the mean group), were selected, and randomly assigned in experimental (15) and control (15) groups. The experimental group had 8 session of mindfulness-based stress reduction program training. Tuckman's procrastination questionnaire used to gather data. The data was analyzed by covariance statistical method. Findings indicated that the research hypothesis “ effect of mindfulness-based stress reduction program training on procrastination” had been proven, and students of experimental group in comparison with control group, in posttest had a significantly less procrastination. So, we can conclude that mindfulness-based stress reduction program training has a significant effect on reducing the procrastination of students.}, keywords = {Mindfulness,Mindfulness-based stress reduction program,Procrastination,students}, title_fa = {تاثیر آموزش برنامه‏ ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن ‏آگاهی بر تعلّل ‏ورزی دانش ‏آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسی تاثیر آموزش برنامه‏ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی در کاهش تعلّل‏ورزی دانش‏آموزان. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل می‏باشد. جامعه‏ی‏ پژوهش ازکلّیه‏ی دانش‏آموزان پسر مقطع پیش‏دانشگاهی شهر شهریار در سال‏تحصیلی 92-1391 تشکیل شده است که از بین آنها با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده، دانش‏آموزانی که نمرات تعلّل‏ورزی بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 30 نفر انتخاب و به‏صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه برنامه‏ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی آموزش داده شد. ‏برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه‏ی تعلّل‏ورزی تاکمن استفاده شد. داده‏ها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که فرضیه‏ی پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش برنامه‏ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تعلّل‏ورزی دانش‌آموزان مورد تأیید قرار گرفته است و دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل در پس‌آزمون به‏طور معناداری، تعلّل‏ورزی کمتری داشتند. پس می‌توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه‏ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش تعلّل‏ورزی دانش‌آموزان تأثیر معناداری دارد.}, keywords_fa = {ذهن‏ آگاهی,برنامه‏ ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏ آگاهی,تعلّل ‏ورزی,دانش ‏آموزان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_1071.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_1071_5d2ab0ba5ed73c05e54980b63dac54b4.pdf} }