@article { author = {shakorzadeh, reza and maleki, hassan and ghasabi, mahdi}, title = {Quality Assessment of Post-Graduate Curriculum of the Department of Educational Management and Planning}, journal = {Educational Psychology}, volume = {10}, number = {34}, pages = {67-92}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The aim of the present research is  to assess the quality of the post-graduate curricula of Allameh Tabatabai’ University with an emphasis on the objectives, the content, teaching-learning strategies and the assessment strategies of the curricula. This was a descriptive-longitudinal study which had a statistical population of all post-graduate students and professors of the department of Psychology and Education Sciences in the academic year 2013-2014The 165 students and 53 teachers are.Morgan with a sample size of 114 students and 46 faculty members were estimated The sampling was carried out using the stratified proportional-to-size method. Content-face validity test was performed to ensure the validity of the questionnaire. The reliability of the questionnaire which consists of 68 questions was calculated to be 94% on a thirty-member group using Cronbach’s alpha coefficient. To analyze the results of the questionnaires, a one-sample, independent t-test was used. The findings of the present research, according to the components of the curriculum, show that for the students, the objectives, the content, and the assessment strategies of the curricula have fallen short of meeting their needs and expectations, and for the professors, operational strategy and assessment strategy were the two components that were, to some extent, effective in meeting their needs and expectations, but objective and content components failed to be so. In addition, there was no significant difference between the demographic features of the students and the professors.}, keywords = {Higher education,Curriculum,Quality Assessment,Post-graduate Education}, title_fa = {کیفیت سنجی برنامه‌های درسی تحصیلات تکمیلی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی}, abstract_fa = { هدف پژوهش حاضر، کیفیت­سنجی برنامه­های درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدف­های برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد 165 نفردانشجو و 53 نفراستاد در سال تحصیلی 92-93 می‌باشند؛ که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 114 نفر دانشجو و 46 نفر اعضای هیات علمی برآورد شدو از روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب با حجم در حیطه دانشجویان در سه گرایش مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب 40، 35 و 39 نفر نمونه را تشکیل می‌دهند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 68 گویه که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش­نامه از آزمون t تک نمونه‌ای و مستقل استفاده شده است. یافته­های حاصل از پژوهش، در حیطه دانشجویان حاکی از آن است: هدف­های برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی نتوانسته نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نماید و در حیطه اساتید عناصر راهبرد اجرایی و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند و عناصر هدف و محتوا نتوانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند. همچنین بین ویژگی­های دموگرافیکی دانشجویان و اساتید تفاوت معنی­داری وجود ندارد.}, keywords_fa = {آموزش عالی,برنامه درسی,ارزیابی کیفیت,تحصیلات تکمیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_1070.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_1070_41a4b374c7b2c5c24bfbe59cb8e397e5.pdf} }