@article { author = {Imamgholivand, Fatemeh and kadivar, parvin and Sharifi, Hassanpasha}, title = {The prediction of happiness and creativity based on the school climate by mediating the Educational Engagement and the emotional-social competence of high school female students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {15}, number = {52}, pages = {155-181}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2019.34325.2350}, abstract = {Abstract: The purpose of this research is to predict happiness and creativity based on the school climate by mediating the educational Engagement, and emotional-social competence of high school female students. Method: The research method is correlational which a type of structural equation. A total of 518 students from all 16-18 year old students among public schools in Tehran were selected randomly by multi-stage cluster sampling. Students completed the questionnaire of Students' emotional-social competence: SECQ (2012), Rio's Educational Engagement (2013), Abedi's Creativity (1993), School Acceptance Questionnaire (SCASIM-St) (2017), Oxford Happiness OHI (1999) .Pearson correlation and structural equation model were used. Findings: Based on the model presented in this study, happiness variables as much as 41% = R2 creativity variables were explained to 42% = R2. Social-emotional-social competence of students had the highest total effect (51/44) on the happiness of students after school enrollment (0/414) and then educational Engagement (0/260). Emotional-social competence of students has the highest total effect (0/632) on students' creativity. Conclusion: According to the results of this study, promoting the positive climate of schools and social-emotional-social competence of students as important variables affecting the creativity and happiness of students in the priorities of education.}, keywords = {Happiness,creativity,School Climate,Student Emotional-Social Competence,Academic engagement}, title_fa = {پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی‌گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش پیش‌بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی‌گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. از کلیه دانش‌آموزان دختر 16 تا 18 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 518 نفر به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. دانش‌آموزان موردبررسی پرسشنامه‌های شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‌آموز زو و جی: SECQ (2012)، درگیری تحصیلی ریو (2013)، خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه جو و هویت مدرسه SCASIM-St، (2017)، شادکامی آکسفورد OHI(1999) را تکمیل کردند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل روش‌های آماری: از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس مدل ارائه‌شده در این مطالعه متغیر شادکامی به‌اندازه 41%= متغیر خلاقیت به‌اندازه 42%= تبیین گشت. شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‌آموزان بیشترین اثر کل (514/0) را بر میزان شادکامی دانش‌آموزان پس‌ازآن جو مدرسه (414/0) و سپس درگیری تحصیلی (260/0) بر عهده دارد. شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‌آموزان بیشترین اثر کل (632/0) را بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان، پس‌ازآن جو مدرسه (277/0) و سپس درگیری تحصیلی (221/0) بر عهده دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، ارتقاء جو مثبت مدارس و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‌آموزان به‌عنوان متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر خلاقیت و شادکامی دانش‌آموزان در اولویت‌های آموزش‌وپرورش قرار گیرد. }, keywords_fa = {شادکامی,خلاقیت,جو مدرسه,شایستگی هیجانی– اجتماعی دانش‌آموز,درگیری تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_10313.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_10313_adc0ebc769bc582466197b990f96964a.pdf} }