@article { author = {Amani Saribaglou, Javad and Vahedi, Shahram and Fathi azar, Eskandar and Abidi, Leyla}, title = {The effect of reversed jigsaw classroom on university students' academic performance and statistics anxiety}, journal = {Educational Psychology}, volume = {15}, number = {52}, pages = {133-153}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2019.30599.2183}, abstract = {The reversed Jigsaw, one of the cooperative learning techniques, is based on group dynamics and social interactions. The aim of current study was to investigate the effect of reversed jigsaw method on university students' academic performance and statistics anxiety in statistics course. Research design was quasi experimental with pre and posttest and control group. Research participants were 43 under graduate university students. In one class students have been instructed using reversed Jigsaw method (n=20) and the students of other class have been instructed using instructional teacher-centered teaching method (n=23). The data was collected through statistics anxiety Scale (Rekabdar & Soleimani, 2008) and academic performance test. One way univariate and multivariate analysis of covariance was used for data analysis. The statistical analyses revealed that there were significant differences between the experimental and control groups in terms of their academic performance and statistics anxiety (p<0.001). The results of mean comparisons indicated that, the mean of experimental group is significantly higher than control group. Also in statistics anxiety the mean of experimental group is significantly lower than control group. In general research finding indicated that, reversed jigsaw method has positive effect on students' academic outcomes such as anxiety and performance. In the other words, by using this method, students' academic performance will increase and their statistics anxiety will decrease.}, keywords = {Reversed Jigsaw classroom,Cooperative learning,statistics anxiety,Academic Performance}, title_fa = {تاثیر کلاس جورچین معکوس بر عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان}, abstract_fa = {کلاس جورچین معکوس، یکی از تکنیک‌های یادگیری مشارکتی است که بر اساس پویایی گروه و تعاملات اجتماعی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش جیگ ساو معکوس بر عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان در درس آمار بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل و شرکت‌کنندگان پژوهش 43 نفر از دانشجویان کارشناسی بودند. دانشجویان یک کلاس درس آمار را به روش جیگ ساو معکوس (20 نفر) و دانشجویان کلاس دیگر این درس را به روش تدریس معلم محور سخنرانی (23 نفر) آموزش دیدند. داده‌های پژوهش با مقیاس اضطراب آمار (رکابدار و سلیمانی، 1387) و آزمون عملکرد تحصیلی گردآوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره یک‌راهه استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین گروه آزمایش و کنترل در عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان وجود دارد (001/0>p). نتایج مقایسه میانگین‌ها نشان داد که میانگین گروه آزمایش در عملکرد تحصیلی به‌صورت معنی‌داری بیشتر از میانگین گروه کنترل است. در اضطراب آمار نیز میانگین گروه آزمایش به‌صورت معنی‌داری کمتر از میانگین گروه کنترل است. به‌طورکلی یافته‌های پژوهش نشان دادند که روش جیگ ساو معکوس اثر مثبتی بر برون دادهای تحصیلی دانشجویان مانند اضطراب و عملکرد دارد. به‌عبارت‌دیگر استفاده از این روش باعث افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب آمار این دانشجویان می‌شود.}, keywords_fa = {کلاس جیگ ساو معکوس,یادگیری مشارکتی,اضطراب آمار,عملکرد تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_10312.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_10312_2cb2c450e82b62a3ca0964d6f11c78ac.pdf} }