@article { author = {PAHLAVANI NEJHAD, DARYANAZ}, title = {Designing a Conceptual Model for Measuring of Effective Factors on Learner’s Satisfaction at Electronic Learning Base in Universities with Distance Educational System}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {1-24}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6045}, abstract = {The real goal of this research is providing a model for measuring of effective factors on learner’s satisfaction rate in any electronic learning basis at universities equipped with far distance educational system and/or virtual systems established at Tehran City in human sciences groups. Research method is a correlation type and based upon measuring form. Statistical population of this thesis includes Payame Noor University, Tarbiat Modarres Tehran, Shahid Beheshti and Science & Industry of Iran University. Statistical population includes 3039 university students at electronic learning courses. We used random sampling method in this research. About 385 persons were selected randomly from among all students in electronic learning courses. Data collection tool was a questionnaire with Cronbach alpha equal to 0.98. All data were measured by the use of statistical analysis resulted from a questionnaire and by the help of LISREL software. Research proposed model was tested by the use of model making method of structured equations. According to the results, there is a powerful and significant relation among content, technology, teacenvironment and satisfaction in electronic base. Furthermore and according to the regression standardized coefficients (process analysis coefficients) it is obvious that environmental factors have the highest grade, information quality has second grade and educational quality has third grade, technical quality has fourth grade, content has fifth grade, professor has sixth grade, services quality has seventh grade and technology has eight grade of importance accordingly.her, quality (technical, educational, content & information, services),}, keywords = {Life skills,Anger Management,Educational Design,constructivism,Curriculum}, title_fa = {ارائه مدل پیش بینی برای بررسی میزان رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه های دارای نظام آموزش از دور}, abstract_fa = {هدف از این تحقیـــق، ارائه مدلی برای سنجش عوامـل مـؤثر بـر میـزان رضـایت یادگیرنـده در سـامانه یـادگیری الکترونیکـی دانشـگاه های دارای نظـام آمـوزش از دور در دانشـگاه های دارای سیستم مجازی مسـتقر در شـهر تهـران در گروه هـای علـوم انسـانی اسـت. روش تحقیـق از نـوع همبستگی و به صورت پیمایشی انجام شده اسـت. دانشـگاه پیـام نـور- تربیـت مـدرس-تهـران- شهید بهشتی- علم و صنعت ایران به عنوان جامعه آماری انتخـاب شـدند. جامعـه آمـاری شـامل 3039 نفراز دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی در این تحقیـق از نمونـه گیـری تصـادفی استفاده شده است و 385 نفر از دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی به صـورت تصـادفی انتخـاب شـده انـد. ابـزار جمـعآوری اطلاعـات پرسشـنامه ب بودکـه روایـی آن توسـط اسـاتید دست اندرکار آموزش از دور و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفـای کرونبـاخ بـرای پرسشـنامه س98/0به دست آمد. با استفاده از تحلیل های آماری، داده های حاصل از پرسشنامه بـه کمـک نـرم افزار لیزرل و با استفاده از روش مـدل سـازی معـادلات سـاختار یافته، مـدل پیشـنهادی تحقیـق، آزموده شد. نتایج حاصل نشان می دهد که ارتبـاطی بسـیار قـوی بـین محتـوا، فنـاوری، مـدرس، کیفیـت از بعـد (فنـی- آموزشـی- محتوا و اطلاعـات- خـدمات)، محـیط و رضـایت در سـامانه الکترونیکی وجود دارد. همچنین بر اساس ضرایب استاندارد شده رگرسـیونی (ضـرایب تحلیـل مسیر) مشاهده میشود به ترتیب عوامل محیطی دارای بیشترین اهمیـت، کیفیـت اطلاعـات رتبـه دوم، کیفیت آموزش رتبه سوم، کیفیت فنی رتبه چهارم، محتوا رتبـه پـنجم، اسـتاد رتبـه ششـم، کیفیت خدمات رتبه هفتم و فناوری رتبه هشتم هفتم کمترین اهمیت را دارد.}, keywords_fa = {رضایت,یادگیرنده,یادگیری الکترونیکی,آموزش از دور}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6045.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6045_a8fbe7daec8c1a6390b0109e212327d1.pdf} } @article { author = {TORBATI NEJHAD, HOSEYN}, title = {Evaluation Process of Educational Achievement from the Viewpoint of Students, Parents and Teachers}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {25-54}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6046}, abstract = {Background: Evaluation is one of the important pillars of education and an integral part of it. The education process is organized and interconnected that all components are working to achieve a certain goal. Objectives: This paper aims to identify the evaluation process from the perspective of the academic achievement of students, parents and educators have been trying to answer this question: is there significant difference between the views of the students, parents and teachers to the evaluation? Method: This study used a descriptive survey research. Field data collection methods and instruments used to collect data was researcher made questionnaire. Results: The main results of this study can be significant differences between the views of students, parents and teachers at optimum performance and efficiency evaluation of curriculum, teaching-learning process, learners’ evaluation of the status of natural and real life, learners’ mental health and hygiene and adaptation of evaluation system of Iran with assessment and evaluate standard system.}, keywords = {assessment,assessment standards,Performance,Mental Health,Educational achievement}, title_fa = {فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان، اولیا و مربیان (مورد: مدارس سه دوره تحصیلی ایران) حسین تربتی نژاد}, abstract_fa = {زمینه: ارزشیابی یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش و بخش جدایی ناپذیر آن است، آمـوزش و پرورش فرایندی متشکّل و به هم پیوسته است که تمام اجزای آن به گونه ای سازمان یافته برای رسیدن به هدفی معین فعالیت می کنند. هدف: ایـن مقالـه بـا هـدف شناسـایی فرآینـد ارزشـیابی پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان، اولیا و مربیان تنظیم و در آن تلاش گردیده تا به این سؤال پاسخ داده شود که: آیا بین دیدگاه های دانش آموزان، اولیاء دانش آموزان و معلمان نسبت به ابعاد ارزشیابی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ روش: این پژوهش از نـوع تحقیقـات توصـیفی پیمایشی. روش جمع آوری داده ها میدانی و ابزار بکار رفته بـرای جمـع آوری داده هـا، پرسشـنامه محقق ساخته بوده است. نتایج: از مهمترین نتایج این مطالعه می توان به وجود تفاوت معنی داری بین دیدگاه های دانش آموزان، اولیـاء و معلمـان در ارزیـابی دقیـق مطلـوب عملکـرد و بـازدهی برنامه درسی، فرایند یاددهی– یادگیری، ارزیابی موقعیت های طبیعی و واقعی زندگی فراگیران، حفظ بهداشت و سلامت روانی فراگیران و انطباق نظام ارزشیابی آموزشی ایران با استانداردهای سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران اشاره نمود.}, keywords_fa = {ارزشیابی,استانداردهای سنجش,عملکرد,سلامت روانی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6046.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6046_f727922ba568516dbf611a7446cd6209.pdf} } @article { author = {rostami nejhad, mohammad ali}, title = {Predicting E-learner Success: The Role of Demographics, Academic Background, Selection Type and Student Location}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {55-78}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6047}, abstract = {much more salient than pre university level. Nevertheless high dropout rate is common concern among Iranian e-learning systems and others. Because of complexity of the dropout phenomena, this study is trying, to identify predictors of student success in e-learning. The data from 1011 e- learner at the IUST e-learning center were analyzed quantitatively. Demographics, Academic background, selection type and student location as predictor variables were entered in Linear Regression. Finding revealed that demographic variable (gender, Age, marital status) can predict %17.5 variance of student GPA in e-learning, further more Academic background can predict %14 variance. In contrast two variables include selection type and student location can predict 24% variance of student GPA, respectively. The result of independent T test revealed the GPA of student who are selected through centralized entrance exam were significantly less than students who are selected through university entrance exam(p=./…, t=5.597, df=970). At the end, to improve the success rate of e-learner in Iranian higher education some Conclusions and recommendations are presented.}, keywords = {E-learning,dropout,student success,prediction model}, title_fa = {پیش بینی میزان موفقیت تحصیلی دانشجوی الکترونیکی: درنگی بر نقش متغیرهای دموگرافیک، پیشینه تحصیلی، نحوه گزینش و محل سکونت}, abstract_fa = {توسـعه آمـوزش الکترونیکـی در آمـوزش عـالی ایـران بسـیار سـریعتر از آمـوزش- پـرورش و کارآموزی است. با این وجود ریزش، مشروطی و افت تحصیلی یکـی از چالش هـایی مشـترکی است که نه تنها آموزش عالی ایران بلکه تمام کشورهای جهان با آن مواجه هسـتند. بـا توجـه بـه پیچیدگی پدیده افت تحصیلی، این پژوهش سعی دارد، عوامل پیشبینی کننـده میـزان موفقیـت دانشجویان الکترونیکی را شناسایی کند. با اسـتفاده از روش تحقیـق علـی- مقایسـهای داده هـای حاصل از 1011 دانشجوی الکترونیکی در مرکز آمـوزش الکترونیکـی دانشـگاه علـم و صـنعت ایران، بر اساس متغیرهای دموگرافیک، پیشینه تحصیلی، نحوه پذیرش و محل سـکونت بررسـی شد. نتایج تحلیـل رگرسـیون نشـان داد، متغیرهـای دموگرافیـک (جنسـیت، سـن، تأهـل)، 5,17 درصد و متغیرهای مربوط به پیشینه تحصیلی (فاصله بین دو مقطع تحصیلی، معـدل مقطـع قبـل(، 14 درصد و محل سکونت همراه بـا نحـوه پـذیرش دانشـجو 24%از تغییـرات معـدل دانشـجو در تحصیل الکترونیکی را تبیـین می کنـد. نتـایج نشـان داد، مـدل رگرسـیونی کـه متغیرهـای محـل سکونت همراه با نحوه پذیرش به آن وارد شـده اسـت، از قـدرت پیشبینـی بیشـتری برخـوردار است. برای مقایسه معدل دانشجویان الکترونیکی در دو روش پذیرش از طریق کنکور در مقابل آزمون درون دانشگاهی، آزمونتی مستقل به کار رفت. نتایج معنی داری تفاوت بین میانگین هـا را نشان داد این نتیجـه حـاکی سـت، دانشـجویانی کـه بـه روش آزمون داخلی پذیرفته شده اند به مراتب معدل بالاتری نسبت به پذیرفته شـدگان کنکـور دارنـد . مضاف بر این، با توجه به اهمیت متغیر نحوه گزینش در مدل رگرسـیون ایـن پـژوهش، تجدیـد نظر در نحوه گزینش دانشجوی الکترونیکی از طریق کنکور را پیشنهاد می کند.}, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,افت تحصیلی,موفقیت تحصیلی,مدل پیش بین}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6047.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6047_91cba4206a3c8bd33a0adb977fb28154.pdf} } @article { author = {rezae, homa}, title = {Investigating the Effectiveness of ‘Philosophy for Children’ Program Administration Using the Community of Inquiry Model in Emotional Intelligence Enhancement of High School Girls}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {79-106}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6048}, abstract = {This research was implemented with aim to determine the effectiveness of philosophy for children program with research community style in emotional intelligence of high school children. For this purpose, one of the high schools from area 2 of education organization in Tehran, was selected. Current research method was the Quasi- Experimental version of pre-test–post-test with control group. After substitution of students in test and control groups, Bar-On’s emotional intelligence questionnaire was completed to survey the effectiveness of program in pre- and post-tests. Control group was kept away from the administration process during research community and for the test group, 1.5 hour weekly sessions were held in 16 weeks. The group was held in research community style and Story of Harry Stottlemeier’s Discovery was used as the dialog stimulus. Data were analyzed using one variable covariance. Data processing revealed that all amounts of 5 emotional intelligence components (after adjustments of pre-test effect), were increased significantly, after independent variable administration. Based on this finding and with respect to the point that students being in a research community could result in directing them to scrutiny and effort for self-assessment and self- evaluation in thinking and emotional skills, we suggest the education of philosophy in children in schools.}, keywords = {philosophy for children,emotional intelligence,community of inquiry}, title_fa = {بررسی اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان به شیوه اجتماع پژوهشی در افزایش هوش هیجانی دختران دبیرستانی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تعیین اثربخشـی برنامـه آموزشـی فلسـفه بـرای کودکـان بـه شـیوه اجتمـاع پژوهشی در هوش هیجانی دختـران دبیرسـتانی انجـام شـد. بـدین منظـور یکـی از دبیرسـتان های منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان جامعـه پژوهشـی برگزیـده شـد. روش پـژوهش حاضر نیمه آزمایشی پـیش آزمـون-پـس آزمـون بـا گـروه کنتـرل بـود . پـس از جـایگزینی 26 دانش آموز در دو گروه آزمایش و کنترل، پرسشنامه هـوش هیجـانی بـاران، جهـت بررسـی اثـر بخشی برنامه به صورت پیش آزمون و پس آزمـون تکمیـل شـد. گـروه کنتـرل در دوره اجتمـاع پژوهشی از فرایند اجرا دور نگه داشته شد و برای گروه آزمایش جلسات 5/1 ساعته هفتگـی بـه مدت 16 جلسه برگزار شد. گروه به شکل اجتماع پژوهشی اجرا شـد و داسـتان اکتشـاف هـری استتلمیر بـه عنـوان محـرک گفـت و گـو مـورد اسـتفاده قـرار گرفـت . داده هـا بـا روش آمـاری کوواریانس تک متغیره تحلیل شد. پردازش داده ها حـاکی از آن بـود کـه در اثـر اعمـال متغیـر مستقل، میزان هر پنج مولفه هوش هیجانی در دو گـروه (بـا تعـدیل اثـر پـیش آزمـون ) افـزایش معناداری ایجاد شد. بر اساس این یافته و از آن رو کـه قـرار گـرفتن دانـش آمـوزان در اجتمـاع پژوهشی ایشان را به سمت و سوی ژرف نگری وتلاش بـرای خودارزیـابی و خود ارزشـیابی در زمینه مهارت های فکری و هیجانی سوق مـی دهـد، پیشـنهاد مـی شـود بـرای آمـوزش فلسـفه بـه کودکان در مدارس اهتمام ورزیده شود.}, keywords_fa = {فلسفه برای کودکان,هوش هیجانی,اجتماع پژوهشی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6048.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6048_e8dea55bf6140428235275fc99a2bbf0.pdf} } @article { author = {alsabah, forugh}, title = {A Comparative Study of Three Teaching Methods (Research-based, Training-based, and Training-research Based) and Their Effects on the Skills of Female Students of al-Hawzat ul-‘ilmiyyah}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {107-126}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6049}, abstract = {Background: Today we are in need of a manpower which has the required skills of the present age. Research method: This research aims at examining the effect of three teaching methods; Research-based (modified version of Samera’i method), Training-research Based, and Training-based on the reinforcement of personal, educational, and social skills of female students of al-Hawzat ul-‘ilmiyyah. The research samples were randomly selected and interviewed. This research looked at three questions: 1. Is there a significant difference in the individual skills of the students in the three teaching methods? 2. Is there a significant difference in the educational skills of the students in the three teaching methods? 3. Is there a significant difference in the social skills of the students in the three teaching methods? The researcher used case study, descriptive/survey techniques or researcher-made questionnaire and library study in this study. SPSS was used to analyze the data. Results: Results indicated that Research-based method is more efficient compared to the other two methods and is suitable for training the manpower of the present age.}, keywords = {training-based,training-research based,(modified version of Samera’i method,al-Hawzat ul-‘Ilmiyyah}, title_fa = {مقایسه تأثیر سه روش آموزشی: (پژوهش محور، آموزش محور و آموزش- پژوهش محور) بر مهارت های طلبه های حوزه های علمیه خواهران}, abstract_fa = {هدف اساسی آموزش در نظام های تربیتی نوین فراخوانی انسان بـرای دسـتیابی بـه مهـارت هـای زندگی و استفاده بهینه از آن برای همگامی با تغییرات است برای تحقق آن، شیوه های آموزشی مناسب یکی از عوامل مهم به شمار می آید. در همین راستا این پژوهش با هـدف، مقایسـه تـأثیر سه شیوه آموزشی: پژوهش محور (اصلاح شـده شـیوه سـامرائی)، آمـوزش- پـژوهش محـور و آموزش محور بر تقویت مهارت های فردی، آموزشی و اجتماعی طلبـه هـای حـوزه هـای علمیـه خواهران انجام گرفت. حجم نمونه پژوهش به تعداد 167 نفـر از جامعـه مـورد نظـر بـه صـورت تصادفی ساده انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. ایـن پـژوهش بـا اسـتفاده از روش توصـیفی- پیمایشی و با به کارگیری پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسـط متخصصـان و پایـایی از طریق ضریب آلفای کرونبـاخ 77/0 تأییـد گردیـد. بـرای تحلیـل داده هـا از نـرم افـزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین این سه شیوه آموزشی در تقویت مهارت های فـردی، آموزشی و اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد. با استفاده از آزمون تعقیبی LSD مشخص شـد تفاوت میانگین بین شیوه آموزش پژوهش محور و آمـوزش محـور؛ و بـین آمـوزش - پـژوهش محور و آموزش محور عامل معناداری در هر سه روش آموزشی است. به طور کلی، با توجه بـه یافته های این پژوهش می توان بیان داشت شیوه پژوهش محور در تقویت مهارت های آموزشـی، فردی و اجتماعی در مقایسه با دو شیوه دیگر کارآمدتر است و گسـترش اجـرای ایـن شـیوه در مراکز آموزشی نیازمند تلاش بیش از پیش مسئولان نظام آموزشی کشور است.}, keywords_fa = {آمـوزش محـور,آمـوزش پـژوهش محـور (اصـلاح شـده شـیوه سـامرائی),آموزش- پژوهش محور,حوزه علمیه,مهارت}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6049.html}, eprint = {} } @article { author = {saleh sedgh pour, bahram}, title = {Investigating the Role of Educational Background, Learning Strategies and Self-regulation in Mathematic Learning Achievement}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {127-144}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6050}, abstract = {Aim: This study aimed to survey the relationship between cognitive entry behavior, learning strategies and self-regulation and mathematics course academic achievement. Method: This research has been done by correlation methods of research. Statistical society in this study includes all the female students of Borazjan High school Grade One in Bushehr province, those who have studied in 89-90 educational year. The sample has been chosen by getting use of random clustering method. The number of this selected sample is 104. The Tools that have been used in this research are as follows; High school Grade One mathematics test, the reliability coefficient of which was computed by Cronbach Alpha equation and was equal to %952. Cognitive entry behaviors relation, learning strategies, self-regulation and mathematics academic achievement have been computed by multi-varieties regression analysis and correlation way. Results: The results showed that there is a meaningful relationship between cognitive entry behaviors factor and mathematics achievement. Moreover, there is a meaningful relationship between learning methods and mathematics achievement. There is a meaning full relationship between self-regulation and mathematics achievement. Conclusion: As a result there is a relationship between learning strategies and cognitive entry behaviors self-regulation with mathematics achievement.}, keywords = {mathematic achievement,Learning Strategies,cognitive entry behaviors,self-regulation}, title_fa = {تعیین نقش پیشینه تحصیلی، راهبردهای یادگیری و خود نظم دهی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به منظـور بررسـی رابطـه بـین پیشـینه تحصـیلی، راهبردهـای یـادگیری و خود نظم دهی با پیشرفت تحصیلی درس ریاضی انجام گرفته است. روش: این تحقیـق بـه روش توصیفیـ همبستگی انجام شـده اسـت. کلیـه دانـش آمـوزان دختـر سـال اول دبیرسـتان هـای شـهر برازجان استان بوشهر که در سال تحصیلی 90-89 به تحصیل اشتغال داشتند، جامعه آماری ایـن پژوهش را تشکیل داده اند. از جامعه مزبور نمونه ای به حجم 104 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پـژوهش آزمـون ریاضـی سـال اول دبیرسـتان بـود کـه پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 952/0 به دست آمده است. یافته ها: روابط پیشـینه تحصیلی، راهبردهای یادگیری، خـود نظم دهـی و پیشـرفت تحصـیلی ریاضـی بـه کمـک روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری محاسبه گردید. نتایج نشان داد که پیشینه تحصیلی بـا پیشرفت ریاضی، رابطه معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان دهنده وجـود رابطـه معنـی دار بـین راهبردهای یادگیری و پیشرفت ریاضی است؛ و در نهایت دو عامـل خـود نظم دهـی و پیشـرفت ریاضی نیز رابطه معنی داری نشان دادند. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجـه گرفـت کـه بـرای افزایش پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان می توان پیشینه تحصیلی آنان را بررسی کرد و از راهبردهای یادگیری و خود نظم دهی استفاده کرد.}, keywords_fa = {پیشینه تحصیلی,راهبردهای یادگیری,تکرار و مرور,خود نظم دهی,پیشرفت تحصیلی ریاضی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6050.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6050_b3a77b0d03d2c7e1242d49e503cba699.pdf} } @article { author = {soltaani kouhbanani, sekineh}, title = {Efficacy of Computer-Aided Instruction of Working Memory in Improving Executive Functions and Mathematics Performance of Students with Mathematics Disorders}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {145-164}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6051}, abstract = {Purpose of this research is the impact of working memory computer assisted program on executive functions and mathematic performance improvement in students with mathematics disorders. In this project we have tested the feasibility of working memory training in students with mathematics disorders. Method of this research is quasi experiment. Sample these research involved 20 students with and without mathematics disorder in truth, fourth and fifth grade in Tehran with pre- post and follow up test in the research. Instruments are London tower, Stroop test, Continuous Performance Test, and KeyMath test were used for analyzing data. the t test show more significant difference in average in trained group comparing to control group , the post-test did immediately after and one week after finishing training period (P= 0/05). Also difference of effect of Executive Functions (pre-post-follow up) is significant (P= 0/05) and effect between group (experimental-control) is significant (P= 0/05). of t test show differences between Executive Functions (Organization, Planning, Working memory and Inhabitation response) and mathematics disorder in pre- post-test after training in students with mathematics disorder. The trained group shows the better performance in post-tests the impact of working memory computer assisted program on executive functions and mathematics performance improvement in students with mathematics disorder.}, keywords = {executive functions,Working memory,mathematics disorders}, title_fa = {اثربخشی آموزش رایانه یار بر حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیات دانش آموزان با اختلال ریاضیات}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به منظور اثر بخشی آموزش رایانه یار حافظة کاری بر بهبود کارکردهای اجرایـی و عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال ریاضیات انجام گرفت. در تحقیق نیمه آزمایشی حاضـر 20 دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایـه سـوم تـا پـنجم ابتـدایی بـه روش نمونـه گیـری در دسترس از مراکز اخـتلال هـای یـادگیری شـهر تهـران در سـال تحصـیلی 1390 -1391 انتخـاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمامی آزمودنی هـا با استفاده از آزمون ریاضیات کـیمـت و آزمـون هـای کـارکرد اجرایـی (بـرج لنـدن، عملکـرد مـداوم، کـارت هـای اسـتروپ،) مـورد ارزیـابی قـرار گرفتنـد. در مرحلـه بعـد گـروه آزمایشـی (دانش آموزان با اختلال ریاضیات) در معرض آموزش رایانـه یـار حافظـه کـاری قـرار گرفتنـد . برنامه آموزشی به مدت 20 جلسه در 7 هفته ارائه شد. پس از این مرحله تمامی آزمودنی ها (اعم از گروه آزمایش و کنترل) مجددا از نظر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی مورد سـنجش قرار گرفتنـد. یـادآوری مـی گـردد کـه دانـش آمـوزان گـروه کنتـرل در معـرض هـیچ یـک از مداخلات قرار نگرفتند و هر دو گروه فقط آموزش های مدرسه را دریافت می کردند. بـا فاصـله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. داده های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمـون با استفاده از t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافته های تحقیق می توان بیان کـرد کـه آموزش رایانه یار حافظه کاری تـأثیر معنـی داری بـر کارکرد هـای اجرایـی و عملکـرد ریاضـی دانـش آمـوزان بـا اخـتلال ریاضـیات داشـته اسـت. کارکردهـای اجرایـی وعملکـرد ریاضـی دانش آموزان با اختلال ریاضیات در اثر آموزش برنامه رایانه یار حافظه کاری ارتقا می یابد. نتایج این تحقیق می تواند در مداخله های عصب شناختی وآموزشی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {آموزش رایانه یار,کارکردهای اجرایی,حافظه کاری,اختلال ریاضیات}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6051.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6051_87d803a97486129d5f64af70f6f96904.pdf} } @article { author = {mahboubi, taher}, title = {The Effectiveness of Instructional Design Principles (14 Multimedia Principles of van Merriënboer and Kester) on Learning Issues Cognitive Load and Learning in Multimedia Learning Environments}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {165-186}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6052}, abstract = {The aim of the present research is determining the effectiveness and consideration of the principles of educational (instructional) designing, which is applied in cognitive load, learning and teaching in multimedia learning environments. The main concern of cognitive load has been the necessity of existence of an adjustable relationship between education and the restrictions of cognitive system of learners. Regarding the restrictions of human being’s cognitive capacity, designing various learning subjects in multimedia learning environments -based on the cognitive load- has a significant importance. This research has been selected from experimental researches pretest- posttest interfering, which has group-control (the test group has been trained according to the instructional CD based on the 14 principles of multimedia, and the control group has been trained also according to the instructional CD but without the 14 principles of multimedia). This study includes all of the counseling students of Payame Noor University of Bookan which entered the university in 1390-91; the number of the students amounts to 540 students. The specimen of the research included 180 people (110 men and 70 women) which was harmonized based on Riyun’s intelligence quotient test. Moreover, they  were  chosen  from  two  groups:  test-group  (including  55  men  and  35 women) and control group (including 55 men and 35 women). The way of  selection  was  based  on  simple  and  casual  specimen.  Different research’s instruments include: investigated learning test, Pas’s measuring cognitive load scale, the investigated instructional software based on 14 principles of multimedia, a questionnaire with 72 questions, which has been investigated based on 14 principles of multimedia. The results of the research showed that the consideration of the principles of educational designing in relation to group evidence has a meaningful effect (P>./01), in  decreasing  cognitive  load  and  increasing  learning  of  group  test. Moreover, the relationship of each of the multiple factors (14 principles of multimedia) with cognitive load and learning was in a meaningful level.}, keywords = {instructional design principles,Cognitive load,multimedia learning environments}, title_fa = {اثربخشی اصول طراحی آموزشی (14 اصل چند رسانه ای مرینبور و کستر)بر بارشناختی و یادگیری موضوعات یادگیری در محیط های چندرسانه ای}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی بربارشناختی، یادگیری و یــاد داری در محــیط هــای یــادگیری چندرســانه ای مــی باشــد. ضــرورت انطبــاق آمــوزش بــا محدودیت های سیستم شناختی یاد گیرندگان دغدغه اصلی نظریه بارشناختی بوده است، با توجه به محدودیت ظرفیت شناختی انسـان، طراحـی موضـوعات یـادگیری در محـیط هـای یـادگیری چند رسانه ای براساس نظریه بارشناختی از اهمیت بسـزایی برخـوردار اسـت. پـژوهش حاضـر از نوع طرح های تحقیق آزمایشی مداخلـه ای پـیش آزمـون- پـس آزمـون بـا گـروه کنتـرل (گـروه آزمایش بر مبنای سی دی آموزشی طراحی شده براساس 14 اصل چند رسانه ای و گروه کنترل براساس سی دی آموزشی بدون 14 اصل چند رسانه آموزش دیدند) مـی باشـد. پـژوهش شـامل کلیه دانشجویان ورودی سال تحصیلی 91-90 ،رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکـان بود که تعداد آنها 540 نفر می باشد. نمونه پژوهش شامل 180 نفر (110 مردو 70 زن) می باشـد که در دو گروه آزمایش (55 مرد و 35 زن) و کنترل (55 مرد و 35 زن) بـه شـیوه نمونـه گیـری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: آزمون یـادگیری محقـق سـاخته، مقیـاس اندازه گیری بارشناختی پاس، نرم افزار آموزشی محقق ساخته براساس 14 اصل چنـد رسـانه ای و پرسشنامه 72 سوالی محقق ساخته 14 اصل چند رسانه ای می باشد نتایج پژوهش نشان داد کـه اصول رعایت طراحی آموزشی بر کاهش بارشناختی و افزایش یادگیری گروه آزمـایش نسـبت به گروه گواه تأثیر معنی داری (01/0 ≤ P (دارد. همچنین رابطه هریک از مؤلفه های چهارگانـه (14 اصل چندرسانه ای) با بارشناختی ویادگیری درسطح (01/0 ≤ P (معنی دار بود}, keywords_fa = {اصول طراحی آموزشی,بارشناختی- محـیط هـای یـادگیری چندرسـانه ای و یادگیری}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6052.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6052_0f679451f6c49553990e759f6163865d.pdf} } @article { author = {saeed ahmad, mohammad}, title = {Efficacy of Communication Skills Training on Self-esteem and Academic Achievement of Students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {9}, number = {30}, pages = {187-106}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2013.6053}, abstract = {Communication skills refer to skills with which people can involve in interpersonal interactions and communication process; that is, process in which people share their information, thoughts, and senses through verbal and nonverbal exchanges. The present research was done to study the effect of communication skills training on self-esteem and academic achievement of male students of high-schools in Zanjan city. The research method was experimental with pre-test, post-test with a control group. The tools used in this research were the Cooper Smith Self-esteem Questionnaire (1986) and, the average student's marks in the semester and the UNISEF program for training communication skills (2004). The statistical population of the research included all of male high school students in Zanjan in the school year 2011-12. Among them 60 students were randomly selected by multi-stages cluster sampling method and divided into two experimental and control groups. The results gained by ANCOVA showed that there was a significant difference between experimental and control groups in self-esteem. Also the results showed that there was significant difference between experimental and control group in academic achievement of students. The training of communication skills was effective in improvement of self-esteem and academic achievement of students.}, keywords = {training,communication skills,Self-esteem,Academic Achievement,experimental design}, title_fa = {اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر بهبود عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه}, abstract_fa = {مهارت های ارتباطی آن دسته از مهارت هایی هستند که به واسطه آنها افـراد مـی تواننـد در گیـر تعامل های بین فردی و فرایند ارتباط شوند؛ یعنی فرایندی که در طی آن، افراد اطلاعات، افکـار و احساس های خود را از طریق مبادله کلامی و غیـر کلامـی بـا یکـدیگر در میـان مـی گذارنـد . پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت هـای ارتبـاطی بـرعـزت نفـس و پیشـرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان انجام گردید. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گره کنترل بود. ابزار های مـورد اسـتفاده شـامل آزمـون عـزت نفس کوپر اسمیت، معدل پایـان تـرم دانـش آمـوزان و برنامـه آموزشـی مهـارت هـای ارتبـاطی یونیسف (2004 ) بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 90-1389 شامل می شد که با روش نمونه گیری خوشه ای چنـد مرحلـه ای، 60 نفـر از آنها انتخاب و به تصـادف در دو گـروه آزمایشـی و کنتـرل جـایگزین شـدند . نتـایج حاصـله از تحلیل کواریانس نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین میانگین عزت نفـس گـروه کنتـرل و آزمایش وجود دارد. همچنین تفاوت معنی داری بین میانگین پیشرفت تحصیلی گـروه کنتـرل و آزمایش وجود دارد. لذا می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های ارتبـاطی موجـب بهبـود سازگاری اجتماعی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.}, keywords_fa = {مهارت های ارتباطی,عزت نفس,پیشرفت تحصیلی,آموزش,طرح آزمایشی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6053.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6053_cce954e0581e796db5cef52697843876.pdf} }