@article { author = {Rostami, Kaveh and Fayyaz, Irandokht and Ghasemi, Omid}, title = {The Study of Philip Cam’s Brain Stories Effects on the Preschool Children's Creativity Development in Tehran}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {1-13}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7016}, abstract = {The purpose of this paper is to study Philip Cam’s brain stories effects on the preschool children's creativity development in Tehran. The study sample was all preschool children in 2013-2014 school years in Tehran, using multi-stage cluster sampling, 30 children were selected as samples among them. The Torrance's creativity test (form B) which has three active and four subscales of fluency, flexibility, originality and elaboration was used in order to collect data. The Philip Cam’s brain stories were executed over 10 sessions of 45 minutes within 3 months. The study is considered as quasi-experimental of pretest-posttest type applying the control group and follow-up period for the test group. For data analysis the covariance and paired t-test was utilized. The study results indicated that the children’s creativity who have been trained under Philip’s intellectual stories has developed in all 4 dimensions, the growth enjoys the appropriate stability in length of following up.}, keywords = {Philip Cam’s intellectual stories,creativity,Torrance}, title_fa = {تاثیر داستان‌های فکری فیلیپ کم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستان­های فکری فیلیپ­کم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی در شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دوره آمادگی در سال تحصیلی 91-90 شهر تهران بودند، که با استفاده روش نمونه گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از بین آن­ها 30 کودک به­عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون خلاقیت تورنس (فرم ب) که دارای سه فعالیت و چهار خرده­مقیاس سیالی، انعطاف­پذیری، اصالت و بسط است استفاده شد. داستان­های فکری فیلیپ کم طی 10 جلسه 45 دقیقه­ای در طول مدت 3 ماه اجرا شد. این پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون و با استفاده از گروه کنترل و دوره پیگیری برای گروه آزمایش بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون کوواریانس و آزمون t وابسته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که خلاقیت کودکانی که تحت آموزش داستان­های فکری فیلیپ­کم قرار گرفته­بودند در هر 4 بعد خلاقیت رشد داشته­اند، که این رشد در طول مدت پیگیری هم از پایداری مناسبی برخوردار بود.}, keywords_fa = {تورنس,خلاقیت,داستان‌های فکری فیلیپ‌کم}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7016.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7016_c3caf64a0b474a1febe6940941607e6e.pdf} } @article { author = {Kolaeinezhad, Jamalodin and Hassani, Kazem and Abdipour, Fouziyeh and Faramarzi, Sahra}, title = {Effectiveness of the Kurdish Auxiliary Reading Textbook on Improving Reading and Writing in the elementary First Grade Persian Book Named “Bekhanim and Benevisim” among Bilingual Children}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {15-27}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7017}, abstract = {This research aims to know Kurdish auxiliary schoolbook based upon combined method and its influence on reinforcing reading and writing in elementary first grade Persian book named “ Bekhanim and Benevisim” among bilingual children of Marivan in school year 1391-92. Certain test based on specifications, content- narrative table was performed to gain information and first-grade teachers and scholars were asked to survey test content in a systematic way evaluating its connection with content scope. Five teachers confirmed that test questions do reflect sufficiently content scope and the content had been extracted from schoolbooks themselves. The content was also validated by professors (consultant and guiding professor) after adjusting and its consistency had been determined 0.7 by Cronbach Alpha which shows that consistency is favorable after testing. Since there were more variables than a dependent one, a multivariate variance has been implemented to analyze. The results in this research showed that teaching Kurdish auxiliary schoolbook based on combined method between control and test groups in regard to reading in the first step, namely learning step of reading, writing in the step of handwriting, and writing in dictation phase is to the benefit of test group in general. Consequently, teaching Kurdish auxiliary schoolbook based upon combined method reinforces and strengthens reading and writing in first grade Persian book named “Bekhanim va Benevisim” of bilingual children.}, keywords = {Keywords: Reading and writing,Bilingual children,Teaching auxiliary school book}, title_fa = {اثربخشی کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی (بخوانیم و بنویسیم) پایه اول ابتدایی در کودکان دوزبانه}, abstract_fa = {هدف پژوهش، شناخت میزان تأثیر کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته بر تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی در کودکان دو زبانه شهرستان مریوان در سال 1391-92 می‌باشد. جمع‌آوری اطلاعات از طریق اجرای آزمون محقق ساخته بر اساس جدول مشخصات، روایی محتوایی و از معلمان پایه اول و متخصصان که محتوای آزمون را به‌طور نظام‌مند بازبینی و ارتباط آن را در حیطه محتوایی ارزیابی نمودند مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 7/0 تعیین شد که نشان‌دهنده‌ی پایایی مطلوبی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها چون بیش از یک متغیر وابسته وجود داشت از واریانس چند متغیره استفاده‌شده است. نتایج در این پژوهش نشان داد که آموزش کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته در دو گروه کنترل و آزمایش از نظر خواندن در مرحله نخستین مرحله­ی فراگیری خواندن و نوشتن و در مؤلفه‌های دست خط و نوشتن در املاء به نفع گروه آزمایش است. درنتیجه آموزش کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته باعث تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول کودکان دو زبانه می‌شود.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: خواندن و نوشتن – کودکان دو زبانه – آموزش کتاب کمک‌درسی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7017.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7017_41e9453e95980cb9a39922625e7bfd81.pdf} } @article { author = {Badeleh, Alireza}, title = {The Impact of Electronic Boards on Learning and Retention of Reading and Listening Skills in English Language Lessons}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {29-58}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7018}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of smart boards and the application of grammar translation and audio-lingual teaching methods in the process of learning, retention (memorization) of first grade English Language lessons of first grade of secondary smart schools. The population consisted of all female students in the first grade high school in Tabriz, who have been studying in high schools in five districts of the city in the school year of 92-93 (N=17821out of this 10051 students were males and 7769 were females. They ware sampled with simple random sampling method and the research method is a quasi-experimental research with pretest and posttest design with control and experimental groups. For analyzing data, descriptive statistics, measures of central indexes, median indexes were used, for average and standard deviation, variance and deductive statistics were used; for analyzing equality of control and experiment groups, independent T was used; and for comparing the scores of the two groups, Two-way ANOVA was used. Results indicated that the difference in the process of learning the retention in both experimental and control groups in the use of electronic board has been clear and significant. Also the results suggest that teaching through smart board along with the audio-lingual method is efficient which is applied in learning and retention of speaking skill and this effect is stronger than the application of smart board along with the application of grammar translation method for improving the process of learning and retention in reading skills.}, keywords = {Keywords: Smart board,Learning,Retention,Reading and listening skills in English lesson}, title_fa = {تأثیر تابلوهای الکترونیکی بر یادگیری و یادداری مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تابلوی هوشمند و استفاده از روش‌های تدریس گرامر ـ ترجمهو شنیداری – گفتاریدر فرایند یادگیری-یادداری (یادسپاری) درس زبان انگلیسی پایه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 95-94 به مشغول به تحصیل بودند. کل دانش آموزان این مقطع 17820 نفر را شامل می‌شدند که از این تعداد 10051 نفر پسر و 7769 نفر دختر، می‌باشند. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و نمونه‌گیری در دسترس و روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با دو گروه گواه و آزمایش بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل شاخص‌های مرکزی چون میانه، میانگین و شاخص‌های پراکندگی چون انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تی مستقل برای بررسی همگنی گروه‌های کنترل و آزمایش و از تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه نمرات دو گروه و از نرم­افزار SPSS استفاده شد و در نهایت، تفاوت فرایند یادگیری – یادداری در دو گروه آزمایش و گواه در استفاده از تابلوی الکترونیکی کاملاً مشهود و چشم‌گیر بود؛ همچنین استنباط می‌شود که آموزش به‌وسیله تابلوی هوشمند در کنار روش تدریس شنیداری – گفتاری در امر یادگیری و یادداری مهارت شنیدن تأثیر دارد و این تأثیر بیشتر از میزان کاربرد تابلوی هوشمند در کنار استفاده از روش گرامر ـ ترجمه، در بهبود فرایند یادگیری –یادداری مهارت خواندن می‌باشد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: تابلوی هوشمند,مهارت‌های خواندن و شنیدن درس زبان انگلیسی,یادگیری-یادداری}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7018.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7018_e71230af5bf17e787887c6d0bd173fc7.pdf} } @article { author = {Zavvar, Taghi and Mesrabadi, Javad and Amirian, Leila}, title = {Effectiveness of Group Conceptual Mapping on Cognitive - Emotional Indicators of Chemistry Courses}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {59-78}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7019}, abstract = {This study aims to determine effectiveness of group conceptual mapping on cognitive - emotional indicators of chemistry courses. Participants include 147 first grade high school female students and the intended educational content is chemistry. The research project is designed based on a quasi-experimental plan along with post-test and comparison group. Participants are selected using single-stage cluster sampling and specified to the test group (60 individuals) and control group (87 individuals) randomly. In test group, group conceptual maps were drawn by participants after teaching, while in control group participants were learning the same contents with common methods. Cognitive and emotional indicators of the study were evaluated by a researcher designed test and self-effectiveness questionnaire (Morris, 2001), respectively. Results of the study show conceptual group mapping has positive effect on cognitive indicators of learners on chemistry courses, however, other parts of the findings indicate conceptual group mapping can only meaningfully influence educational self-effectiveness as one of the elements of emotional indicators, and has no meaningful effect on other elements (social and emotional) of self-effectiveness.}, keywords = {Keywords: Conceptual map,Self-effectiveness,Learning areas}, title_fa = {اثربخشی ترسیم نقشه‌های مفهومی گروهی بر شاخص‌های شناختی- عاطفی درس شیمی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تعیین اثربخشی ترسیم نقشه­های مفهومی گروهی بر شاخص­های شناختی – عاطفی درس شیمی بود. نمونه پژوهش را 147 نفر از دانش­آموزان دختر پایه اول متوسطه­ و محتوای آموزشی مورد نظر کتاب شیمی تشکیل می­داد و طرح پژوهشی بر اساس یک طرح نیمه آزمایشی با پس‌آزمون و گروه­های مقایسه طراحی شد. آزمودنی­ها به روش نمونه­گیری خوشه­ای تک‌مرحله‌ای انتخاب و به‌گونه‌ای تصادفی به گروه‌های آزمایش (60 نفر) و کنترل (87 نفر) تخصیص داده شدند. در گروه­های آزمایشی، نقشه­های مفهومی گروهی پس از تدریس معلم، توسط آزمودنی­ها ترسیم شد و در گروه کنترل نیز آزمودنی­ها به شیوه­ی مرسوم به یادگیری متن­های درسی مشابه پرداختند. شاخص­های شناختی پژوهش بر اساس یک آزمون محقق­ساخته و شاخص‌های عاطفی به‌وسیله پرسشنامه خوداثرمندی (موریس، 2001) مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد ساخت نقشه‌های مفهومی گروهی تأثیر مثبتی بر شاخص­های شناختی فراگیران در درس شیمی داشته است. بخش دیگری از یافته­ها نشان داد که ساخت نقشه­های مفهومی گروهی تنها توانسته است بر خوداثرمندی تحصیلی به‌عنوان یکی از مؤلفه­های شاخص عاطفی پژوهش، اثر معنادار داشته باشد و در دیگر مؤلفه­های خوداثرمندی (اجتماعی و هیجانی) تأثیر معنادار مشاهده نشد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: حیطه‌های یادگیری,خوداثرمندی,نقشه مفهومی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7019.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7019_f3b2819ecbf7467977fb4e649de24d5c.pdf} } @article { author = {Kheiri Gelsefidi, Tahereh and Ghahari, Shahrbanoo and Nazaryan, Balal}, title = {Review of Variations Achievement Motivation and Self-concept due to Learning a Second language (Language of Study: English)}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {79-89}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7027}, abstract = {This study has been done to identify the effectiveness of teaching English as a Foreign Language (EFL) on the self-concept and achievement motivation of learners. In this paper among the 280 students of 15-30 year-old, using both the Rogers’ Self-concept Questionnaire and Herman’s questionnaire measure of Achievement Motivation, 160 ones have got lower scores. Among this group of students, 30 individuals were selected by random sampling method and allocated into two groups including an experimental group and a control group. As an intervention, Teaching English as a Foreign Language (EFL) was represented to the experimental group twice a week, each session lasting about 90 minutes. Overall it took about 63 sessions to finish the project. Then the post-test was performed for both groups again. The data analysis showed a significant difference between the variables (p<0.05). In other words teaching English as a foreign language is effective in increasing the achievement motivation and improving the self-concept}, keywords = {Achievement Motivation,Teaching English as a Foreign Language (EFL),self-concept}, title_fa = {مطالعه تغییرات انگیزش پیشرفت و خودپنداره به‌واسطه یادگیری زبان دوم (زبان مورد مطالعه: انگلیسی)}, abstract_fa = {مفاهیم خودپنداره و انگیزه پیشرفت جزء موضوعات اساسی در روانشناسی و نظام آموزشی می‌باشند. خودپنداره یکی از جنبه‌های مهم شخصیتی هر فرد و انگیزش یکی از عوامل اصلی دخیل در جریان فرآیند یاددهی –یادگیری است؛ بنابراین ضروری است که دنبال برنامه‌هایی باشیم تا بتوان از آن طریق در بالا بردن خودپنداره و انگیزه پیشرفت آنان تلاش نمود. این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی تأثیر آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجه بر خودپنداره و انگیزش پیشرفت زبان آموزان بپردازد. برای این تحقیق در یک بررسی آزمایشی، از میان 280 دانش‌آموز و دانشجوی 30-15 ساله شهرستان املش با استفاده از آزمون‌های خودپنداره راجرز و انگیزه پیشرفت هرمنس، 160 نفر نمرات پایینی کسب کردند که از میان این افراد 30 نفر به تصادف انتخاب و به دو گروه 15 نفری شامل گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 63 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش زبان انگلیسی قرار گرفتند. سپس برای هر دو گروه مجدداً پس‌آزمون اجرا شد. پس از تحلیل داده‌ها به کمک آزمون‌های آماری t و تحلیل کوواریانس یافته‌ها حاکی از این بود که در مرحله پس‌آزمون در دو گروه از نظر متغیرهای خودپنداره و انگیزه پیشرفت (05/0>p) تفاوت معناداری دارد. به‌عبارت‌دیگر در گروه آزمایش، خودپنداره بهبود و انگیزش پیشرفت آن‌ها افزایش معناداری پیدا کرد. نتایج نشان داد که آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجه می‌تواند بر بهبود خودپنداره و افزایش انگیزه پیشرفت افراد مؤثر باشد.}, keywords_fa = {انگیزش پیشرفت,آموزش زبان انگلیسی,زبان خارجه,خودپنداره}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7027.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7027_8b5122e134ac7bbafa3d97fe371c1b49.pdf} } @article { author = {Moradi, Morteza and Shahmoradi, Hossien and Mahmmodi, Masoumeh and Sheibani, Omolbanin}, title = {The Casual Relationship of Family Communication Pattern and Religious Orientation with Academic Buoyancy: The Roles of Self-Efficacy Dimensions}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {91-124}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7040}, abstract = {This study aimed to examine the mediating role of self-efficacy dimensions in the relationship family communication pattern and religious orientation with academic buoyancy. In this study, 392 students (205 females and 187 males) of a high school located in Poldokhtar city that were chosen by multi-stage random cluster sampling method. Participants fill out the child version of the revised family communication patterns scale, religious orientation scale, self-efficacy dimensions’ scale and academic buoyancy scale. All the tools enjoyed appropriate validity and reliability. Path analysis (PA) results showed that the conversation communication pattern and intrinsic orientation of religious has direct and indirectly led to more academic buoyancy scale through self-efficacy dimensions. Accordingly, it can be stated that the self-efficacy dimensions have played a mediatory role between conversation communication pattern and intrinsic orientation of religious with academic buoyancy. These finding emphasize the role of quality of family communications and religious orientations in promoting of self-efficacy to increase student academic buoyancy.}, keywords = {Family communication pattern,religious orientation,Self-efficacy dimensions,Academic buoyancy}, title_fa = {رابطه‌ی علّی الگوهای ارتباطی خانواده و جهت‌گیری‌های دینی با سرزندگی تحصیلی؛ نقش ابعاد خودکارآمدی}, abstract_fa = {هدف از مطالعه­ی حاضر بررسی نقش میانجی­گری ابعاد خودکارآمدی در رابطه­ی الگوهای ارتباطی خانواده و جهت­گیری­های دینی با سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 392 نفر از دانش­آموزان دوم و سوم شاخه­ی نظری (شامل 205 دختر و 187 پسر) دوره­ی دوم متوسطه­­ی شهر پل­دختر در سال تحصیلی 92-1391 مشارکت داشتند که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. مشارکت­کنندگان، نسخه­ی فرزندان ابزار تجدیدنظر شده­ی الگوهای ارتباطی خانواده، مقیاس جهت‌گیری‌های­ دینی، مقیاس ابعاد خودکارآمدی و پرسشنامه­ی سرزندگی تحصیلی را تکمیل کردند. ابزارها از روایی و پایایی مناسب برخوردار بودند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد الگوی ارتباطی گفت‌وشنود و جهت­گیری دینی درونی هم به شکل مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم و از طریق ابعاد خودکارآمدی منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی شده است. بر این اساس می­توان گفت ابعاد خودکارآمدی، نقش میانجی در رابطه­ی الگوی ارتباطی گفت‌وشنود و جهت‌گیری دینی درونی با سرزندگی تحصیلی ایفا می­کند. این یافته­ها بر نقش کیفیت ارتباطات خانوادگی و جهت­گیری دینی فرد در ارتقای باورهای خودکارآمدی، جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تأکید می­ورزد.}, keywords_fa = {الگوهای ارتباطی خانواده,جهت‌گیری‌های دینی,ابعاد خودکارآمدی,سرزندگی تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7040.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7040_32fd3fa85b071827f8c9b73db845e702.pdf} } @article { author = {Fathi-Ashtiani, Mina and Akhavan-Tafti, Mahnaz and Khademi, Molouk}, title = {The Effectiveness of Cognitive Training on Information Processing Speed and Working Memory in Children with Learning Disabilities}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {125-141}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7042}, abstract = {The present study aims to investigate the effect of cognitive training on the working memory, and processing speed in children with learning disabilities. Besides working memory and processing speed, it is effect on academic performance was also examined. It was an experimental research with two groups and pretest-posttest. The research population in the present was all male and female students in the third, fourth and fifth grades of primary school. That referred to special learning centers of Tehran. Among these student, 20 students were selected randomly, 10 students were placed in each of experimental and control group. Then, the cognitive training was administered for experimental group in 10 one-hour sessions. The student assessed before and after the intervention, using digit span, coding, search symbols and visual memory. The pretest and post test data obtained were analyzed using covariance analysis. The results show that the effect of cognitive training, on the speed of information processing and verbal working memory and visual-spatial working memory has been significant. This training has not been considerably effective on academic performance of student with learning disabilities.}, keywords = {learning disabilities,Working memory,Speed of processing,ognitive training  }, title_fa = {اثر‌بخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش و حافظه‌ی کاری کودکان مبتلا به ناتوانی‏های یادگیری}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری انجام شده است. پژوهش به شیوه‌ی آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه‌ شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مراجعه‌کننده به مراکز ویژه یادگیری شهر تهران بود. از بین این دانش آموزان 20 دانش‌آموز به شکل تصادفی انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون همه مشارکت‌کنندگان، از طریق آزمون‌های رمزنویسی، نمادیابی، فراخنای ارقام و حافظه تصویری مورد ارزیابی قرار گرفتند. آموزش شناختی در ده جلسه یک‌ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که تأثیر آموزش شناختی در سرعت پردازش اطلاعات و حافظه‌ی کاری کلامی و دیداری- فضایی در گروه آزمایش به‌طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود ولی تفاوتی از نظر عملکرد تحصیلی بین دو گروه مشاهده نشد. بر اساس نتایج این تحقیق می‌توان به این نتیجه دست‌یافت که از آموزش شناختی می‌توان برای ارتقای عملکرد شناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بهره‌گیری نمود.}, keywords_fa = {آموزش شناختی,حافظه کاری,سرعت پردازش,ناتوانی‌های یادگیری}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7042.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7042_1d3f1ee4a2faae335017cef14afcd1b9.pdf} } @article { author = {Rasouli, Behnam and Aliabadi, Khadijeh and Azadi Parand, Fereshteh}, title = {Study of the Conformity of Amir Kabir University’s E-learning Presentation Style to Instructional Events of Gagne& Briggs Instructional Design Model}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {143-162}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7043}, abstract = {The present study aimed to appraise the conformity of Amir Kabir University’s e-learning presentation style to instructional events of Gagne & Briggs instructional design model. The study was of a descriptive and analytical nature. The population included all the main and technical courses of electrical and telecommunication engineering in Amir Kabir University’s e-learning courses in the academic year 2012-2013. Available sampling was employed for the purpose of the study. The research instrument consisted of the researcher-made checklist which was designed based on instructional events of Gagne & Briggs instructional design model. In order to probe the validity of the instrument, face validity was employed. Using Cronbach alpha, the reliability of the instrument was calculated 0.88. In order for data collection, experts observed offline e-learning course for 5 sessions. Then, based on their observations, they completed the checklist. The results of the study indicated that Amir Kabir University’s e-learning presentation style was not in conformity with instructional events of Gagne & Briggs instructional design model (p<0.05).}, keywords = {Instructional design,Instructional events,E-learning,Gagne & Briggs instructional design model}, title_fa = {بررسی میزان انطباق نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی میزان انطباق نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز بود. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی بود. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 92-91 و کل دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی برق و مخابرات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 92-91 و روش نمونه‌گیری از نوع در دسترس بود. ابزار گردآوری داده‌ها،شامل فهرست وارسی محقق ساخته‌ای بود که بر اساس رویدادهای الگوی طراحی آموزشی گانیه طراحی شد. برای بررسی روایی ابزار از روایی صوری استفاده شد. ضریب پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها، متخصصان در 5 جلسه، آموزش بر خط را به‌صورت آفلاین مشاهده کردند، سپس بر اساس مشاهده، اقدام به پر کردن فهرست وارسی کردند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتیجه کلی تحقیق نشان داد که نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی گانیه و بریگز مطابقت ندارد.}, keywords_fa = {طراحی آموزشی,آموزش الکترونیکی,رویدادهای آموزشی,الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7043.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7043_95d3ed590b3ac7996c999db59bcfae16.pdf} } @article { author = {Farhadi, Mehran and Mohagheghi, Hussein and Abdollahi Moghaddam, Maryam and Hassanvand, Fazlolallh}, title = {Designing a Model for Explaining the Happiness Based on the Coping Styles and Psychological Resiliency in Farhangian University of Hamedan}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {163-184}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7045}, abstract = {This study aims to design a model for explaining the happiness based on the coping styles and psychological resiliency in Farhangian University of Hamedan and students were as participant. For this purpose, among all the male and female students, 330 students (165 girls and 165 boys) were selected randomly and responded to happiness, resiliency and coping with stressful situations. The data were analyzed using the LISREL software. The results showed that the assumption initial model was confirmed by the excellent fit. Accordingly, there is a positive relationship between resiliency and happiness. Among The coping styles, problem-oriented coping style through resiliency affect the happiness of students and emotion and avoidance coping style have negative relationship with happiness. In this study, the role of coping styles and resilience on student's happiness was confirmed. It showed the importance of attention to two these component and reinforce them in order to increase of happiness.}, keywords = {Happiness,Coping styles. Psychological resiliency,College students}, title_fa = {طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبک‏های مقابله با استرس و تاب‏آوری روان‏شناختی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان}, abstract_fa = {چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبک‏های مقابله با استرس و تاب‏آوری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان انجام شده است. بدین منظور از بین کلیه­ی دانشجویان، 330 نفر (165 دختر و 165 پسر)  انتخاب شدند و سه پرسشنامه شادکامی، مقابله با موقعیت‏های فشارزا و تاب‏آوری را تکمیل نمودند. سپس داده­های پژوهش با استفاده از نرم­افزار SPSS21 و lisrel8.8 به روش تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که مدل اولیه‏ی فرضی با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس، بین تاب‏آوری و شادکامی رابطه مثبت وجود داشت. از بین سبک‏های مقابله با استرس، سبک مقابله‏ی مسأله‏مدار به‌واسطه‌ی تاب‏آوری، شادکامی دانشجویان را تبیین می­کرد و دو سبک مقابله‏ی هیجان‏مدار و اجتنابی، رابطه‏ی منفی با شادکامی داشتند. به‌طورکلی، همه شاخص‌های برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. در این پژوهش، نقش متغیرهای سبک مقابله با استرس و تاب‏آوری در شادکامی دانشجویان تأیید شد که این امر نشان­دهنده­ی اهمیت توجه به این دو مؤلفه و تقویت و پرورش آن‌ها در افزایش شادکامی دانشجویان می‏باشد.}, keywords_fa = {تاب‏آوری روان‏شناختی,دانشجویان,سبک‏های مقابله با استرس,شادکامی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7045.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7045_caad5d756c7df71438049bd4f3777edd.pdf} }