این پژوهش به منظور بررسی تأثیر چندرسانهای، صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی دانشجویان پسر دوره کارشناسی صورت گرفت. روش پژوهش در چار چوب تحقیقات آزمایشی/آزمایشگاهی و از نوعتحقیق درونآزمودنی است. جامعهآماری شامل دانشجویان کارشناسی پسر دانشگاه تربیت معلم تهران است. براساس نمونهگیری تصادفی تعداد 14 نمونه در دسترس که همگی مذکر بودند، برای این پژوهش انتخابشدند. برای جمعآوری اطلاعات بهعنوان ابزارسنجش و ثبت امواجمغزی از دستگاه الکتروآنسفالوگرام دیجیتالی SD-C24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که چندرسانهای بر انواع امواج مغزی تأثیرگذار است، گرچه بین صدا و چندرسانهایها در امواج آلفا و بتا تفاوت معنیداری وجود نداشت. رنگ نیز در مقایسه با دو متغیر دیگر تأثیرگذار بود. لذا در طراحی نرم افزارها، فیلمهای آموزشی و امور تبلیغاتی نقش هر یک از موارد ذکر شده باید در نظرگرفته شود. چون یادگیری پس از تغییر رفتار نمایان میشود و اینها تغییرات فیزیکی است که در نتیجه یادگیری در مغز انسان به وجود میّآیند.
The purpose of this study was to investigate the effect of multimedia, sound and color on the brain waves of male undergraduate students. Population of the study was male students at the TarbiatMoallem University of Tehran. The sample consisted of 14 male students. The instrument of the study was EEG (SD-C24). The results indicated that: (a) the use of multimedia had a significant effect on brainwaves at p<0.01 when eyes were open, (b) the use of sound had a significant effect on brainwaves at p<0.05 when eyes were shut, (c) there was no significant difference between sound and multimedia on brainwaves at p<0.05, and (d) there was a significant difference between sound, multimedia and colors on brainwaves at p<0.05.This investigation showed that multimedia affects the brainwaves. However, there was no significant difference between effects of sound and multimedia. Color in comparison to other two variables had a meaningful effect on the brainwaves. Therefore, in designing and developing the media, these factors must be considered. Since learning is the outcome of change of the behavior, it is reflected on the brainwaves.